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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az elmúlt hónapokban a legnagyobb kamiongyártók igencsak megkönnyítették azon vállalatok dolgát, melyek flottájuk elektromosításával igyekeznek eleget tenni az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak: több olyan tisztán elektromos meghajtású járművet is bemutattak, melyek a következő 1-2 évben kerülnek gyártásba, és minden gond nélkül alkalmazhatók azokra a feladatokra, melyeket jelenleg a flotta dízeles tagjai végeznek, miközben magukkal hordozzák a zaj- és kipufogógáz-mentesség, valamint az olcsóbb fenntartási költség előnyeit. Az már nem újdonság, hogy a Tesla Semi rendkívül közkedvelt lett, és a bemutatója után záporoztak rá a megrendelések, gyakran 50-100, vagy a fölötti darabszámmal, sőt, a Nikola Motors hidrogénes kamionjából 800 darabot kért az Anheuser-Busch egyedül, ám néhány vállalat inkább a már régebb óta az autóiparban ténykedő gyártókban bízik inkább, így a Volvo Trucks, a Daimler, és a Renault Trucks villanyos teherautóira is akadnak jelentkezők. Mégis némelyest meglepő, hogy talán az eddigi legnagyobb rendelés, ami kibocsátásmentes kamionra érkezett, és a média is tudomást szerzett róla, az éppen a Volkswagennél landolt. Egy brazil sörfőző társaság, az Ambev ugyanis elhatározta, hogy régi szennyező dízeles kamionjait elektromosra cseréli, így rögtön 1600 darabot rendelt a Volkswagen brazíliai divíziója, a Volkswagen Caminhões e Ônibus által fejlesztett és tavaly bemutatott e-Delivery típusú teherautóból, ezzel felállítva a legtisztább kereskedelmi kamionflottát az egész országban. A tervek szerint 2023-ra kerülne valamennyi VW villanykamion a vállalathoz, amelyek ugyan csak az üzemeltetett flotta 35%-át teszik majd ki, mégis évente nagyjából 30 000 tonnányi szén-dioxidtól mentik meg a légkört az Ambev állítása szerint. A 170 kWh-s akkumulátorral felszerelt tehergépjárművek gyártása hivatalosan 2020-ban indul meg, azonban a legelső példányok még ez év végén eljutnak a sörgyár termékeit szétosztó 20 logisztikai céghez egy pilot program keretében.

A bejelentés egyébként nem sokkal azután történt, hogy a kamionsofőrök májusi sztrájksorozata után augusztus elején elfogadtak egy törvénymódosítást Brazíliában egy, a dízeles járműveket vezető alkalmazottaknak járó minimum viteldíj meghatározásáról, ami az üzemeltetést még költségesebbé teszi, ez nem vonatkozik azonban az elektromos járművekre. A Volkswagen egyik igazgatója leszögezte, hogy az Ambev már hónapokkal ezelőtt jelezte igényét a teherautókra, és a szerződés megkötésének időpontja pusztán véletlen egybeesés a törvénymódosítással, ám a szabályozásban bekövetkezett változások valóban arra ösztönözhetnek vállalatokat, hogy alaposan gondolják át a flottájuk jövőjét.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.