PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Az elmúlt hónapokban a legnagyobb kamiongyártók igencsak megkönnyítették azon vállalatok dolgát, melyek flottájuk elektromosításával igyekeznek eleget tenni az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak: több olyan tisztán elektromos meghajtású járművet is bemutattak, melyek a következő 1-2 évben kerülnek gyártásba, és minden gond nélkül alkalmazhatók azokra a feladatokra, melyeket jelenleg a flotta dízeles tagjai végeznek, miközben magukkal hordozzák a zaj- és kipufogógáz-mentesség, valamint az olcsóbb fenntartási költség előnyeit. Az már nem újdonság, hogy a Tesla Semi rendkívül közkedvelt lett, és a bemutatója után záporoztak rá a megrendelések, gyakran 50-100, vagy a fölötti darabszámmal, sőt, a Nikola Motors hidrogénes kamionjából 800 darabot kért az Anheuser-Busch egyedül, ám néhány vállalat inkább a már régebb óta az autóiparban ténykedő gyártókban bízik inkább, így a Volvo Trucks, a Daimler, és a Renault Trucks villanyos teherautóira is akadnak jelentkezők. Mégis némelyest meglepő, hogy talán az eddigi legnagyobb rendelés, ami kibocsátásmentes kamionra érkezett, és a média is tudomást szerzett róla, az éppen a Volkswagennél landolt. Egy brazil sörfőző társaság, az Ambev ugyanis elhatározta, hogy régi szennyező dízeles kamionjait elektromosra cseréli, így rögtön 1600 darabot rendelt a Volkswagen brazíliai divíziója, a Volkswagen Caminhões e Ônibus által fejlesztett és tavaly bemutatott e-Delivery típusú teherautóból, ezzel felállítva a legtisztább kereskedelmi kamionflottát az egész országban. A tervek szerint 2023-ra kerülne valamennyi VW villanykamion a vállalathoz, amelyek ugyan csak az üzemeltetett flotta 35%-át teszik majd ki, mégis évente nagyjából 30 000 tonnányi szén-dioxidtól mentik meg a légkört az Ambev állítása szerint. A 170 kWh-s akkumulátorral felszerelt tehergépjárművek gyártása hivatalosan 2020-ban indul meg, azonban a legelső példányok még ez év végén eljutnak a sörgyár termékeit szétosztó 20 logisztikai céghez egy pilot program keretében.

A bejelentés egyébként nem sokkal azután történt, hogy a kamionsofőrök májusi sztrájksorozata után augusztus elején elfogadtak egy törvénymódosítást Brazíliában egy, a dízeles járműveket vezető alkalmazottaknak járó minimum viteldíj meghatározásáról, ami az üzemeltetést még költségesebbé teszi, ez nem vonatkozik azonban az elektromos járművekre. A Volkswagen egyik igazgatója leszögezte, hogy az Ambev már hónapokkal ezelőtt jelezte igényét a teherautókra, és a szerződés megkötésének időpontja pusztán véletlen egybeesés a törvénymódosítással, ám a szabályozásban bekövetkezett változások valóban arra ösztönözhetnek vállalatokat, hogy alaposan gondolják át a flottájuk jövőjét.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.