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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9sZWFkLWJhbm5lci1tb2JpbGUtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Két évvel ezelőtt a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pályázatot írt ki önkormányzatok számára elektromos autóhoz való nyilvános töltőoszlopok telepítésének támogatására. A pályázaton 2×11 illetve 2×22 kW-os AC illetve 50+22 kW-os DC töltők telepítésére lehetett pénzt igényelni, de a megítélhető összegek úgy lettek meghatározva, hogy a beruházást a legnagyobb mértékben a 2×22 kW-os AC töltőoszlopok esetén fedezze a támogatási összeg. Nem csoda, hogy a GZR-T-Ö-2016 kódnéven futó programon induló 75 önkormányzat többsége ezt a töltőtípust favorizálta.

Bár az eredeti felhívásból kiolvasható menetrend szerint a töltőknek már rég állniuk kellene, a projekt már a kiértékeléstől kezdődően csúszott, így csak most kezdenek nagyobb számban elkészülni a helyi önkormányzatok töltői. Az elmúlt napokban Pest megyében három településen összesen négy töltő került beüzemelésre, így szépen bővül az elektromos autó töltővel rendelkező városok köre.

Vecsésen az önkormányzati töltő a Fő út 66. szám alá került. A készüléket az NKM Mobiliti telepítette és üzemelteti, és beüzemelés időpontjára már a felfestés és a kitáblázás is elkészült. Ugyanilyen állapotban várja a töltésre szoruló autósokat két töltő is Cegléden. A Kossuth tér 4. szám alatt, illetve a Szabadság tér 5 előtt a Városi Könyvtárral szemben szintén az NKM Mobiliti telepítette a cégtől megszokott Ensto típusú töltőt. Vecsés a lakosságszám miatt mindössze egy töltőre pályázhatott, míg Cegléden készülőben van még egy harmadik töltőoszlop is a vasútállomás parkolójában. Mindhárom most elkészült töltő foglaltsága látható a TöltőPont applikációban.

Valamikor augusztus elején Fóton is elkészült a település által tervezett egyetlen töltő, amit az ELMŰ csoport telepített a Városi Könyvtár / Ifjúsági ház előtti parkolóban a Dózsa György utca 14. szám alatt.

A frissen telepítette töltők mindegyike ingyenes, a nap 24 órájában elérhető, és az autós által hozott kábel csatlakoztatása után automatikusan indul.

Debrecen

Természetesen Pest megyén kívül is alakul a töltőhálózat. A legjelentősebb fejlődésről a napokban a debreceni lapok illetve helyi villanyautósok számoltak be. Készül ugyanis a város által tervezett és pályázaton támogatott 10 új töltőállomás. Nem lehet kellően kiemelni ezek jelentőségét, hiszen a cívis városban eddig egyetlen CHAdeMO rendszerű töltő jelentette az elektromos autó töltést, amiről csak az autók egy kisebb része tudott tölteni. Ez most gyökeresen megváltozik, hiszen Debrecen nem csak 2×22 kW-os AC töltőkre pályázott, hanem egy 50+22 kW-os DC töltőre is. Ez utóbbit a MOL-lal együttműködve az olajtársaság Segner téri üzemanyagtöltő állomásán fogják beüzemelni. (Illetve nyilván mellette, mert pályázati támogatás feltétele, hogy önkormányzati területen legyen a töltőoszlop.) Az AC oszlopok helyein a parkolók és a kábelezés előkészítése megtörtént, de információink szerint a DC oszlop is elkészül még az év vége előtt.

Péterfia utca (Egymalom utca sarok) (fotó: Soltész Ádám)

A 2×22 kW-os AC töltők az alábbi helyszínekre kerülnek:

  • Főnix Csarnok parkolója
  • Nagyerdei krt. (Egyetem tér)
  • Hatvan utca (taxiállomás, itt 2 darab)
  • Kálvin tér
  • Piac utca (Kossuth utca felől)
  • Piac utca (Széchenyi utca felől)
  • Bem tér
  • Péterfia utca (Egymalom utca sarok)
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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás