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
auto
2024. 04. 26. péntek

Regeneratív fékezéssel ruházta fel legújabb elektromosítási projektje keretében bemutatott, kamionokhoz készített pótkocsiját a Bosch, ezzel lehetővé téve a fékezési energia visszanyerését és újrafelhasználását a jármű működése közben. A német vállalat ötlete onnan ered, hogy a jelenlegi hagyományos pótkocsik magatehetetlenül gurulnak az őket vontató tehergépjárművek után, holott adott a lehetőség, hogy a mozgási energiát elektromossággá alakítsuk, amit aztán környezetbarát módon tudunk hasznos célokra használni. A Bosch számításai szerint a rendszer akkor éri el a legnagyobb hatékonyságát, ha a kamion valamilyen élelmiszer hűtését végzi, ugyanis a megtermelt energia segítséget nyújthat a hajtóműnek e plusz energiaigény fedezésében, ezzel évente mintegy 9000 liter dízelt, valamint 10 000 eurót megtakarítva, és nem mellesleg a légkörbe engedett szén-dioxid mennyiségét csökkentve. Az elektromosított pótkocsik használatának további előnye, hogy a villamos árammal táplált hűtőegységek jelentősen kisebb zajhatással járnak, mint a dízellel működő társaik, ami által a kamionok korán reggel, vagy késő éjszaka is végezhetnek szállítási tevékenységet a lakott területeken, jókora előnyhöz juttatva az azokat üzemeltető szupermarketeket. A tengely és a hajtáslánc összepárosítása – mely egyébként ugyanazt a SMG180-as villanymotort foglalja magában, mint ami a DHL StreetScooter elektromos furgonját is hajtja – emellett egy fontos lépés a trailerek automata parkolása felé a logisztikai vállalatok parkolóiban, hiszen így már nincs szükség a vontatóra, hogy a pótkocsi közlekedni tudjon. A Bosch technológiája az IAA Commercial Vehicles hannoveri rendezvényen mutatkozik be szeptember 19-én, de az érdeklődők már most jelezhetik igényüket az elektromosított pótkocsikra, vagy kérhetik csupán a villanyos hajtáslánc felszerelését a már meglévő hagyományos pótkocsikra.

Ez a megoldás számottevően csökkentheti a dízeles tehergépkocsik szénlábnyomát, de képzeljük el, mekkora lökést adhat a tisztán elektromos kamionoknak, mint például a Tesla Seminek, amelyek az óriási teher vontatásával veszítenek az értékes hatótávjukból. Hasonló koncepcióra épül egyébként a minap bemutatott elektromos lakókocsi is a Dethleffs fejlesztőitől, mely nem a villanykamionok, hanem az elektromos személygépkocsik vontatási problémáira próbál megoldást kínálni. Ugyan a német cég még nem tesztelte élesben az e.home coco névre keresztelt guruló otthont, így a tényleges hatékonysága egyelőre nem ismert, a regeneratív fékezés és a 80 kWh-s akkumulátor nagy segítség lehet a vontatástól lecsökkent hatótáv megnövelésére, de a berendezés otthoni energiatárolóként is alkalmazható, mely a tetőre telepített napelemek által megújuló energiával látja el a háztartást.

e.home coco

 

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.