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
auto

Továbbra is az információhiány az elektromos autók legnagyobb ellensége

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

Az elektromos autók terjedését befolyásoló tényezőkről gyakorta készülnek közvélemény-kutatások, melyek ugyan sosem teljesen megbízhatók, de az eredményeik többnyire ugyanazt a képet festik elénk: a társadalom még mindig rendkívül kevés információval rendelkezik a tisztán villanyos technológiáról. Ez pedig számos tévhitet szül az autókkal és a töltőinfrastruktúrával kapcsolatban, ami olyan félelmeket generál a vásárlóban, melyek inkább a hagyományos meghajtás felé terelgetik. Legutóbb egy brit piackutató cég, az Encore Digital Media kérdezett meg 2000 autóst egy reprezentatív online felmérés keretében, melyből tisztán kirajzolódnak a különbségek az egyes korcsoportok hozzáállásában az elektromos autókhoz. Míg a 18-24 évesek egyértelműen nyitottak a zéró emissziós járművek iránt, addig a 25-54 év közöttiek inkább csak óvatosan, esetlegesen egy hibriddel közelítenének az elektromosítás felé, az 55 év felettiek pedig egyenesen elutasítóak a technológiával szemben. Ez utóbbiak 70%-a úgy véli, hogy az elektromos autózás még nem bizonyította érettségét, de még műszaki fejlődés esetén is csak 28%-uk gondolkozna el egy EV megvásárlásán.

Valamennyi korcsoport a magas vételárat jelölte meg az egyik legerősebb taszító tényezőnek: a megkérdezettek átlagosan maximum 14 000 angol fontot költenének új autóra, míg az országban kapható villanyautók átlagos ára körülbelül 32 000 font. Habár a vásárláskor fizetendő kiadással a legtöbben tisztában vannak, a villanyautókkal járó támogatásokat és megtakarítási lehetőségeket nagyon sokan nem ismerik, ami nélkül pedig nehéz utánaszámolni, hogy hosszabb távon megéri-e elektromos autót venni. A válaszadók 53%-a nem tudta például, hogy az autót otthon is fel tudják tölteni a konnektorból, 20% nem hallott még korábban az útdíj alóli mentességről, közel 66% pedig nem ismeri a regeneratív fékezés fogalmát. A kérdőív érdekes módon nem mutatott akkora eltérést a vidéki és városi válaszadók preferenciáit illetően, mint amire a készítői számítottak: közel ugyanakkora érdeklődést mutattak a villanyautók iránt, annak ellenére, hogy más kutatások szerint a technológia elsősorban a városlakók számára vonzó.

Russell Kearney, az Encore Digital Media autópiaci részlegének igazgatója szerint az autógyártóknak az elektromos autók előnyeinek bemutatására és a tévhitek felszámolására kellene fordítaniuk erőforrásaikat, ahelyett, hogy szimplán bejelentik palettájuk elektromosítását:

„Míg az elektromos autók teljesítménye körüli aggodalmak nem annyira nyilvánvalók, mint amennyire azt vártuk, a hatótávra és az infrastruktúrára vonatkozó félelmek egyértelműen kijönnek. Az autómárkáknak különböző megoldásokat kell kínálniuk ezekre a problémákra, mint például hosszabb tesztvezetéseket vagy töltők telepítését. A három jól megkülönböztethető korcsoport nagyszerű kiindulópontot ad a márkáknak, mivel ezeket a szegmenseket kell megcélozniuk egyértelmű stratégiákkal és üzenetekkel.”

A felmérés szerint Nagy-Britanniában a legismertebb villanyautó-gyártó egyébként a Tesla, melyet 10-ből 4 válaszadó tudott megnevezni, megelőzve a BMW-t, melynek elektromobilitási tevékenységével mindössze a válaszatók 18%-a van tisztában.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás