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
auto
2024. 04. 24. szerda

Továbbra is az információhiány az elektromos autók legnagyobb ellensége

elektromos autó

Az elektromos autók terjedését befolyásoló tényezőkről gyakorta készülnek közvélemény-kutatások, melyek ugyan sosem teljesen megbízhatók, de az eredményeik többnyire ugyanazt a képet festik elénk: a társadalom még mindig rendkívül kevés információval rendelkezik a tisztán villanyos technológiáról. Ez pedig számos tévhitet szül az autókkal és a töltőinfrastruktúrával kapcsolatban, ami olyan félelmeket generál a vásárlóban, melyek inkább a hagyományos meghajtás felé terelgetik. Legutóbb egy brit piackutató cég, az Encore Digital Media kérdezett meg 2000 autóst egy reprezentatív online felmérés keretében, melyből tisztán kirajzolódnak a különbségek az egyes korcsoportok hozzáállásában az elektromos autókhoz. Míg a 18-24 évesek egyértelműen nyitottak a zéró emissziós járművek iránt, addig a 25-54 év közöttiek inkább csak óvatosan, esetlegesen egy hibriddel közelítenének az elektromosítás felé, az 55 év felettiek pedig egyenesen elutasítóak a technológiával szemben. Ez utóbbiak 70%-a úgy véli, hogy az elektromos autózás még nem bizonyította érettségét, de még műszaki fejlődés esetén is csak 28%-uk gondolkozna el egy EV megvásárlásán.

Valamennyi korcsoport a magas vételárat jelölte meg az egyik legerősebb taszító tényezőnek: a megkérdezettek átlagosan maximum 14 000 angol fontot költenének új autóra, míg az országban kapható villanyautók átlagos ára körülbelül 32 000 font. Habár a vásárláskor fizetendő kiadással a legtöbben tisztában vannak, a villanyautókkal járó támogatásokat és megtakarítási lehetőségeket nagyon sokan nem ismerik, ami nélkül pedig nehéz utánaszámolni, hogy hosszabb távon megéri-e elektromos autót venni. A válaszadók 53%-a nem tudta például, hogy az autót otthon is fel tudják tölteni a konnektorból, 20% nem hallott még korábban az útdíj alóli mentességről, közel 66% pedig nem ismeri a regeneratív fékezés fogalmát. A kérdőív érdekes módon nem mutatott akkora eltérést a vidéki és városi válaszadók preferenciáit illetően, mint amire a készítői számítottak: közel ugyanakkora érdeklődést mutattak a villanyautók iránt, annak ellenére, hogy más kutatások szerint a technológia elsősorban a városlakók számára vonzó.

Russell Kearney, az Encore Digital Media autópiaci részlegének igazgatója szerint az autógyártóknak az elektromos autók előnyeinek bemutatására és a tévhitek felszámolására kellene fordítaniuk erőforrásaikat, ahelyett, hogy szimplán bejelentik palettájuk elektromosítását:

„Míg az elektromos autók teljesítménye körüli aggodalmak nem annyira nyilvánvalók, mint amennyire azt vártuk, a hatótávra és az infrastruktúrára vonatkozó félelmek egyértelműen kijönnek. Az autómárkáknak különböző megoldásokat kell kínálniuk ezekre a problémákra, mint például hosszabb tesztvezetéseket vagy töltők telepítését. A három jól megkülönböztethető korcsoport nagyszerű kiindulópontot ad a márkáknak, mivel ezeket a szegmenseket kell megcélozniuk egyértelmű stratégiákkal és üzenetekkel.”

A felmérés szerint Nagy-Britanniában a legismertebb villanyautó-gyártó egyébként a Tesla, melyet 10-ből 4 válaszadó tudott megnevezni, megelőzve a BMW-t, melynek elektromobilitási tevékenységével mindössze a válaszatók 18%-a van tisztában.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.