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
auto
2024. 04. 20. szombat

Rendkívül égető kérdés, és egyben hatalmas üzleti lehetőség az ázsiai akkumulátorgyártóktól való függetlenedés az európai autógyártók számára, nem véletlen, hogy az elmúlt hónapokban folyamatosan hallani a híreket az Európai Unió által is támogatott, helyi erőforrásokra épülő, európai cellagyártó létesítmények építésének lehetőségeiről. Különösképpen aggasztó az elektromos autók hajtásláncához szükséges erőforrások, mint például a ritkaföldfémek kitermelésének egyenlőtlen földrajzi elhelyezkedése, mely óriási előnyt ad Kínának az elektromobilitás versenyében. Ezzel Kína is tisztában van: a ritkaföldfémek elérhetősége körüli aggodalom néhány hete az egekbe tört, amikor az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi háborúban az ázsiai ország ezt a kártyát húzta elő aduászként.

A diszprózium (ritkaföldfém) az akkumulátorok és a villanymotorok egyik fontos alkotórésze, Forrás: Wikipedia

Kevesen tudják viszont, hogy ritkaföldfémért nem kell Kínáig utaznunk, sőt, elegendő csupán egyetlen országhatárt átlépnünk, hiszen már Budapesttől 8 órányi autózásra, Székelyföldön is találunk olyan bányákat, melyek egykor ezen ásványkincsekhez nyitottak utat. Ez pedig egy tökéletes lehetőség Romániának nemcsak európai, de világgazdasági szinten is fontos pozíciót szerezni az akkumulátorok gyártásában – mondta el Niculae Bădălău román gazdaságügyi miniszter, amikor a napokban egy bukaresti interjúban bejelentette, hogy három ritkaföldfém-bányát is újranyit a kormány az országban, bevonzva ezzel a cellák gyártására irányuló beruházásokat. A miniszter azt reméli, hogy Románia csatlakozhat a European Battery Alliance európai akkugyártás támogatására alapított szervezethez, és a tervezett gyártólétesítmények közül legalább egy a román bányák mellé települ. A tárgyalások állítólag már megkezdődtek az akkucellák gyártásával foglalkozó cégekkel egy több mint 50 millió eurós beruházásról.

Forrás: Aleksandar Pasaric at Pexels

A miniszter beszédéből kiderült, hogy a három újranyitott bánya Hargita megyében, a Gyergyói-medencében található, Ditró, Orotva, és Gyergyószárhegy környékén. Az itteni ritkaföldfém-előfordulásokról, kiváltképp az európium és a diszprózium jelenlétéről több geológiai szakirodalom is beszámolt. A kitermelést a Radioactiv Mineral Magurele SA elnevezésű román vállalat végzi, amely korábban már folytatott bányászati tevékenységet ebben a térségben, ám az uránium-, és ritkaföldfém-bányákat 1989-ben a gazdaságtalan kitermelés miatt be kellett zárni. Vélhetően azonban nem csupán három bánya nyílik meg újra 30 év után, hiszen a környéken több száz olyan lelőhely is lehet, amit az akkumulátorok iránti egyre növekvő igény miatt újra megéri hasznosítani.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.