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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

2019. februárjában jelentette be a GLS, hogy Düsseldorf belvárosában fokozatosan átállítja a kisáru-szállító flottáját elektromosra. Ezzel ugyan fényévekkel lemaradtak Budapesttől, még az is lehet, hogy innen másolták a példát, de lássuk, hogy haladnak.

A csendes és tiszta belvárosi áruszállítás alapja a GLS-nél a Volkswagen eCrafter. (fotó: GLS)

A belvárosokban kiemelkedő fontosságú a légszennyezés- és a zajmentesség. Itt ugyanis egy négyzetkilométerre vetítve sokkal több ember fordul meg, sok a gyalogos közvetlen a járművek mellett, a szűk utcakanyonokból nehezen távozik a szennyezett levegő és a házfalakról visszaverődik a zaj. Ezért fontos, hogy a csomagszállítás ne szennyező dízel furgonokkal menjen, ahogy ez a világban szinte mindenütt így megy, hanem tiszta, csendes elektromos hajtással. A GLS-hez ezért első körben négy elektromos jármű érkezett, két VW eCrafter és két villany teher-kerékpár. Ezzel a GLS 2400 csomagot terít hetente szennyezésmentesen. A korábbi tervek szerint bevetnek még eCraftereket, könnyű elektromos járműveket és egy elektromos üzemű 7,5 tonnás járművet is. Ezzel saját számításaik szerint évente 18 tonna szén-dioxid kibocsátástól mentesítik a várost.

Elektromos kerékpárokkal is szállítani fognak, ez Budapest belvárosában már évek óta megszokott látvány. (fotó: GLS)

Ehhez kialakítottak a belváros szélén egy parkolóházban egy kisebb logisztikai központot (akárcsak Budapesten) és itt rakják át a csomagokat a tiszta meghajtású járművekre. Itt megfelelő töltőinfrastruktúrát is létrehoztak az önkormányzat segítségével az utcán, ahol a teherautók töltését végzik, a kerékpárok a parkolóházban jutnak áramhoz. Az eddigi tapasztalataik szerint a napi körök megtételéhez a 100 kilométernyi akkumulátor kapacitás elegendő, a kisebb járműtérfogat hátrányát úgy küszöbölik ki, hogy napközben még egyszer visszamegy a központba árut felvenni. Még ebben a hónapban nyolcra nő a bevethető eCrafterek száma, így az eddigi 400 helyett már napi 1500 csomagot teríthetnek szennyezésmentesen.

Az eCrafterben 100 kW-os villanymotor húzza az igát és 35,8 kWh áramot tárol az akkumulátor (ábra: VW)

A 100 kW-os villanymotorral hajtott Volkswagen eCrafter 10,7 köbméternyi árut nyel el és 100 km körüli valós hatótávolsággal rendelkezik. Az energiát 35,8 kWh-s akkumulátor biztosítja, amit CCS csatlakozón háromnegyed óra alatt tölthetünk 80%-ra, tehát ha a logisztikai központba ilyet telepít a vevő, fel is töltheti, amíg telepakolja. A fedélzeti töltő 7,2 kW teljesítményű váltóáramot fogad Type-2 csatlakozón, itt már 5 óra 20 perc a teljes töltés ideje. Ha pedig napi 8 órás műszakban használják, a 230 voltos konnektor is elég, 17 óra alatt feltölti. A járműbe vezetéstámogató rendszert is építettek, így van ráfutásgátló, az oldalfigyelő rendszer megakadályozza, hogy kapufélfának, oszlopnak vagy falnak ütközzön szűk helyen való kanyarodáskor, illetve a gyalogosokat is védi. A jármű sávban tartását sávkövető és oldalszél figyelő rendszer segíti. A sávkövető, az oldalszél figyelő, az elalvás figyelő és a ráfutásgátló szériatartozék, és természetesen a klíma is alapból jár.

A képen a Crafter raktere, szinte centire azonos az eCrafteré is. (ábra: VW)

Lehet kérni megerősített változatot, ez 4,25 tonnás tömegre van engedélyezve. Természetesen rendelhető mindenféle kiegészítő hozzá, amely a rakteret igazítja a vevő egyedi elvárásaihoz.

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

Lenkei Péter