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
auto
2024. 05. 29. szerda

Nagyszombaton, Szlovákiában épül a PSA akkumulátorgyára

elektromos autó

Alig hogy márciusban kigurult az első tisztán villanyhajtású Peugeot 208-as a PSA nagyszombati gyárából, a francia gyártó újabb információt osztott meg a sajtóval a szlovákiai helyszínről: nem csak az autókat, de azok akkumulátorait is Nagyszombaton fogják gyártani. A Peugeot, Citroen, DS és Opel márkák tulajdonosa az északi szomszédainknál gyártott akkukat hibrid és tisztán elektromos autóiba szánja. A termelés később a spanyolországi Vigoban lévő gyárban is megindulhat, de az akkucsomagok összeszerelésére más gyárakban is lehetőség lesz.

A PSA idén februárban jelentette be, hogy elektromos meghajtású modellekkel árasztja el a piacot, és „Motion & e-Motion“ szlogennel a cég villanyautós logóját is áttervezték. Ezzel párhuzamosan döntöttek a dízel technológia fejlesztésének teljesen leállításáról is. A cégnél látványosan nő a kereslet az elektromos és hibrid járművek iránt, de az automata váltós modelleket is keresik a vevők, viszont a dízel és hagyományos váltós modelleket iránti kereslet láthatóan csökken.

A Peugeut elektromos flottájának új logója (forrás: Peugeot)

Jelenleg a francia gyártó a dél-koreai LG-től és a kínai CATL-tól szerzi be az akkumulátor cellákat, de ez a jövőben változhat, hiszen februárban Németország és Franciaország megállapodott, hogy 1,7 milliárd euróval támogatják az akkumulátor gyártást. A cél, hogy függetlenítsék az európai villanyautó gyártást a kínai és dél-koreai gyártóktól. De nem csak a gyártást támogatják, hanem a kutatást és a technológiák szabadalmi védelmét is. A támogatásra több cég is bejelentkezett, így a Volkswagen, BASF, PSA és a BMW is saját cellagyártást tervez. A benyújtott támogatási igényekben részletesen be kell mutatni a gyártóknak a projektötletet, az adófizetők pénzéből nyújtott támogatás szükségességét alaposan indokolni kell, de még nem tudni, hogy a szerződések mit rejtenek. A német minisztérium azzal indokolja a támogatást, mert szükség van környezetkímélő akkumulátor gyártásra az elektromobilitás terjedéséhez és az energiafordulathoz. Az autógyártásban az értéklánc harmadát teszik ki az akkumulátorok, és ez segíti az iparág fejlődését.

Lenkei Péter