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
auto
2024. 04. 23. kedd

Nagyszombaton, Szlovákiában épül a PSA akkumulátorgyára

elektromos autó

Alig hogy márciusban kigurult az első tisztán villanyhajtású Peugeot 208-as a PSA nagyszombati gyárából, a francia gyártó újabb információt osztott meg a sajtóval a szlovákiai helyszínről: nem csak az autókat, de azok akkumulátorait is Nagyszombaton fogják gyártani. A Peugeot, Citroen, DS és Opel márkák tulajdonosa az északi szomszédainknál gyártott akkukat hibrid és tisztán elektromos autóiba szánja. A termelés később a spanyolországi Vigoban lévő gyárban is megindulhat, de az akkucsomagok összeszerelésére más gyárakban is lehetőség lesz.

A PSA idén februárban jelentette be, hogy elektromos meghajtású modellekkel árasztja el a piacot, és „Motion & e-Motion“ szlogennel a cég villanyautós logóját is áttervezték. Ezzel párhuzamosan döntöttek a dízel technológia fejlesztésének teljesen leállításáról is. A cégnél látványosan nő a kereslet az elektromos és hibrid járművek iránt, de az automata váltós modelleket is keresik a vevők, viszont a dízel és hagyományos váltós modelleket iránti kereslet láthatóan csökken.

A Peugeut elektromos flottájának új logója (forrás: Peugeot)

Jelenleg a francia gyártó a dél-koreai LG-től és a kínai CATL-tól szerzi be az akkumulátor cellákat, de ez a jövőben változhat, hiszen februárban Németország és Franciaország megállapodott, hogy 1,7 milliárd euróval támogatják az akkumulátor gyártást. A cél, hogy függetlenítsék az európai villanyautó gyártást a kínai és dél-koreai gyártóktól. De nem csak a gyártást támogatják, hanem a kutatást és a technológiák szabadalmi védelmét is. A támogatásra több cég is bejelentkezett, így a Volkswagen, BASF, PSA és a BMW is saját cellagyártást tervez. A benyújtott támogatási igényekben részletesen be kell mutatni a gyártóknak a projektötletet, az adófizetők pénzéből nyújtott támogatás szükségességét alaposan indokolni kell, de még nem tudni, hogy a szerződések mit rejtenek. A német minisztérium azzal indokolja a támogatást, mert szükség van környezetkímélő akkumulátor gyártásra az elektromobilitás terjedéséhez és az energiafordulathoz. Az autógyártásban az értéklánc harmadát teszik ki az akkumulátorok, és ez segíti az iparág fejlődését.

Lenkei Péter