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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A villanyautó-ellenes tanulmányok nem számolnak a jövővel

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

A közelmúltban rendszeresen jelentek meg tanulmányok arról, hogy az elektromos autó nem is annyira zöld, mint azt a villanyautósok állítják vagy szeretnék elhinni. A tanulmányok szinte kivétel nélkül az egyre nagyobb méretű akkumulátorok előállításához kapcsolódó környezetszennyezéssel, valamint a jelentős részben szénerőművel termel árammal magyarázzák, hogy egy modern dízel kevésbé szennyező az autó teljes életciklusa során, mint egy akkumulátoros elektromos autó.

A magánvéleményem  témában az, hogy ha a legrosszabb forgatókönyvet feltételezve azonos lenne egy dízel és egy elektromos autó szennyezése, már akkor is megéri (nem pénzügyi okokból) elektromos autóra váltani, mert egészségügyileg már az hatalmas előrelépés ha a zaj és füstforrásokat eltávolítjuk a belvárosi utcákból, azaz ha a lokális városi szennyezést áthelyezzük az erőművekbe, gyárakba, melyek általában a lakott területektől távol vannak.

Persze ezekről a tanulmányokról eddig mindig kivétel nélkül kiderült, hogy valamilyen rejtélyes okból a dízel felé lejt a pálya, ezért néhány fontos tényezővel nem kalkulálnak, pl. elfelejtik az olaj kitermelése, szállítása és finomítása során jelentkező környezeti hatásokat is beleszámolni a képletbe.

Egy elektromobilitással foglalkozó szakértő, Auke Hoekstra, friss Alábecslik az akkumulátoros elektromos autók környezetszennyezést csökkentő potenciális hatását címmel megjelent tanulmánya egy új és egyértelműen figyelemre méltó szempontra is felhívja a figyelmet az elektromos autókat támadó elméletekkel kapcsoltban. A szerző – többek között – arra a nem elhanyagolható tényezőre is rávilágít, hogy az energiamix rohamosan zöldül, ezzel pedig szintén elfelejtenek kalkulálni a dízelpárti tanulmányokban.

Auke Hoekstra elektromobilitás-szakértő (forrás: Linkedin)

Hoekstra szerint a témával foglalkozó szakirodalmak rendszeresen alábecslik azt a potenciált, amit az elektromos autók jelentenek az üvegházhatást okozó gázok csökkentésére. A konkrét pontok, amelyeket a szerző vitat más szerzők írásaiban:

  • túlbecsülik az akkumulátor gyártás környezetterhelését,
  • alábecslik az akkumulátorok élettartamát,
  • változatlan villamosenergia-mixet feltételeznek az elektromos autó teljes élettartama során
  • elfelejtkeznek az üzemanyagok előállításának környezetterheléséről (olaj kitermelés, finomítás, szállítás)
  • képtelenek rendszerben gondolkozni

Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl és Hans-Werner Sinn korábbi tanulmányukban arra a következtetésre jutottak, hogy a Tesla Model 3 összes üvegházhatást okozó gáz kibocsátása magasabb, mint egy Mercedes-Benz C 220 d szennyezése, melynek oka elsősorban az akkumulátor gyártás során jelentkező szennyezés.

Ez a következtetés Hoekstra szerint számos kritikus hibát tartalmaz. Buchalék tanulmánya arra a következtetésre jutott, hogy míg egy átlagos modern dízel autó üvegházhatást okozó gáz kibocsátása 170 g/km, addig az elektromos autó szennyezése 189-214 g/km között van. Hoekstra számításai szerint azonban a dízel autó szennyezése 170 helyett valójában 244 g/km, ha az üzemanyaggyártással is számolunk (és miért ne tennénk, ha az elektromos autónál számolunk az áramtermeléssel és akkumulátor gyártással), az elektromos autó szennyezése viszont 189-214 helyett csupán 95 g/km mindent figyelembe véve, ráadásul a szerző felvázol egy ideális jövőképet, amelyben a maihoz képest jelentős a megújuló energiatermelés. Egy ilyen ideális jövőbeni világban a dízel autó környezetterhelése még mindig 153 g/km, míg az elektromos versenytársa szennyezése csupán 10 g/km.

A szerző az áttekinthetőség érdekében a fenti adatokat táblázatba foglalta:

Buchal eredményei Hoekstra eredményei 100% megújuló energia a távoli jövőben
Egy dízel autó összes szennyezése 170 244 153
Használat közben 143 217 150
Gyártáskor 27 27 3
Egy akkumulátoros elektromos autó összes szennyezése 189-214 95 10
Használat közben 73 55 6
Gyártáskor 100-125 40 4
(Ebből az akkumulátor) (73-98) (16) (2)
forrás: Auke Hoekstra tanulmánya The Underestimated Potential of Battery Electric Vehicles to Reduce Emissions címmel

Auke Hoekstra tanulmányának eredeti táblázata

Buchal és munkatársai dízel autóként a Mercedes C 220D, elektromos autóként a Tesla Model 3 adataiból indult ki. A Tesla 74 kWh NCA akkumulátorral rendelkezik. Buchal csapata a számításban a különösen szennyező mai német energiamixet veszik alapul. Hoekstra számításaiban a német villamosenergia-mix helyett az átlagos európai villamosenergia-mixet vették alapul, máris lényegesen kedvezőbb az elektromos autó eredménye. A megújuló jövőbeni forgatókönyv természetesen spekulatív, de remekül szemlélteti a rendszer-szintű megközelítés hatását, amennyiben az autók gyártásához és a különböző üzemanyagok előállításához egyaránt kizárólag zöld energiát alkalmaznánk, a dízel autó számai csak kis mértékben, az elektromos autó adatai viszont jelentősen javulnak.

Természetesen az energiatermelésben a 100% megújuló arány elérése ma nagyon távolinak tűnik, de fontos látni, hogy mennyivel környezetbarátabb lehet egy elektromos autó a dízelhez viszonyítva egy ideális világban, így minden egyes napelem, vízturbina vagy szélkerék telepítése egy kis lépést jelent a tiszta jövő irányába.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.