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 A közelmúltban rendszeresen jelentek meg tanulmányok arról, hogy az elektromos autó nem is annyira zöld, mint azt a villanyautósok állítják vagy szeretnék elhinni. A tanulmányok szinte kivétel nélkül az egyre nagyobb méretű akkumulátorok előállításához kapcsolódó környezetszennyezéssel, valamint a jelentős részben szénerőművel termel árammal magyarázzák, hogy egy modern dízel kevésbé szennyező az autó teljes életciklusa során, mint egy akkumulátoros elektromos autó. A magánvéleményem témában az, hogy ha a legrosszabb forgatókönyvet feltételezve azonos lenne egy dízel és egy elektromos autó szennyezése, már akkor is megéri (nem pénzügyi okokból) elektromos autóra váltani, mert egészségügyileg már az hatalmas előrelépés ha a zaj és füstforrásokat eltávolítjuk a belvárosi utcákból, azaz ha a lokális városi szennyezést áthelyezzük az erőművekbe, gyárakba, melyek általában a lakott területektől távol vannak. Persze ezekről a tanulmányokról eddig mindig kivétel nélkül kiderült, hogy valamilyen rejtélyes okból a dízel felé lejt a pálya, ezért néhány fontos tényezővel nem kalkulálnak, pl. elfelejtik az olaj kitermelése, szállítása és finomítása során jelentkező környezeti hatásokat is beleszámolni a képletbe. Egy elektromobilitással foglalkozó szakértő, Auke Hoekstra, friss Alábecslik az akkumulátoros elektromos autók környezetszennyezést csökkentő potenciális hatását címmel megjelent tanulmánya egy új és egyértelműen figyelemre méltó szempontra is felhívja a figyelmet az elektromos autókat támadó elméletekkel kapcsoltban. A szerző – többek között – arra a nem elhanyagolható tényezőre is rávilágít, hogy az energiamix rohamosan zöldül, ezzel pedig szintén elfelejtenek kalkulálni a dízelpárti tanulmányokban. Auke Hoekstra elektromobilitás-szakértő (forrás: Linkedin) Hoekstra szerint a témával foglalkozó szakirodalmak rendszeresen alábecslik azt a potenciált, amit az elektromos autók jelentenek az üvegházhatást okozó gázok csökkentésére. A konkrét pontok, amelyeket a szerző vitat más szerzők írásaiban: túlbecsülik az akkumulátor gyártás környezetterhelését, alábecslik az akkumulátorok élettartamát, változatlan villamosenergia-mixet feltételeznek az elektromos autó teljes élettartama során elfelejtkeznek az üzemanyagok előállításának környezetterheléséről (olaj kitermelés, finomítás, szállítás) képtelenek rendszerben gondolkozni Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl és Hans-Werner Sinn korábbi tanulmányukban arra a következtetésre jutottak, hogy a Tesla Model 3 összes üvegházhatást okozó gáz kibocsátása magasabb, mint egy Mercedes-Benz C 220 d szennyezése, melynek oka elsősorban az akkumulátor gyártás során jelentkező szennyezés. Ez a következtetés Hoekstra szerint számos kritikus hibát tartalmaz. Buchalék tanulmánya arra a következtetésre jutott, hogy míg egy átlagos modern dízel autó üvegházhatást okozó gáz kibocsátása 170 g/km, addig az elektromos autó szennyezése 189-214 g/km között van. Hoekstra számításai szerint azonban a dízel autó szennyezése 170 helyett valójában 244 g/km, ha az üzemanyaggyártással is számolunk (és miért ne tennénk, ha az elektromos autónál számolunk az áramtermeléssel és akkumulátor gyártással), az elektromos autó szennyezése viszont 189-214 helyett csupán 95 g/km mindent figyelembe véve, ráadásul a szerző felvázol egy ideális jövőképet, amelyben a maihoz képest jelentős a megújuló energiatermelés. Egy ilyen ideális jövőbeni világban a dízel autó környezetterhelése még mindig 153 g/km, míg az elektromos versenytársa szennyezése csupán 10 g/km. A szerző az áttekinthetőség érdekében a fenti adatokat táblázatba foglalta: Buchal eredményei Hoekstra eredményei 100% megújuló energia a távoli jövőben Egy dízel autó összes szennyezése 170 244 153 Használat közben 143 217 150 Gyártáskor 27 27 3 Egy akkumulátoros elektromos autó összes szennyezése 189-214 95 10 Használat közben 73 55 6 Gyártáskor 100-125 40 4 (Ebből az akkumulátor) (73-98) (16) (2) forrás: Auke Hoekstra tanulmánya The Underestimated Potential of Battery Electric Vehicles to Reduce Emissions címmel Auke Hoekstra tanulmányának eredeti táblázata Buchal és munkatársai dízel autóként a Mercedes C 220D, elektromos autóként a Tesla Model 3 adataiból indult ki. A Tesla 74 kWh NCA akkumulátorral rendelkezik. Buchal csapata a számításban a különösen szennyező mai német energiamixet veszik alapul. Hoekstra számításaiban a német villamosenergia-mix helyett az átlagos európai villamosenergia-mixet vették alapul, máris lényegesen kedvezőbb az elektromos autó eredménye. A megújuló jövőbeni forgatókönyv természetesen spekulatív, de remekül szemlélteti a rendszer-szintű megközelítés hatását, amennyiben az autók gyártásához és a különböző üzemanyagok előállításához egyaránt kizárólag zöld energiát alkalmaznánk, a dízel autó számai csak kis mértékben, az elektromos autó adatai viszont jelentősen javulnak. Természetesen az energiatermelésben a 100% megújuló arány elérése ma nagyon távolinak tűnik, de fontos látni, hogy mennyivel környezetbarátabb lehet egy elektromos autó a dízelhez viszonyítva egy ideális világban, így minden egyes napelem, vízturbina vagy szélkerék telepítése egy kis lépést jelent a tiszta jövő irányába. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!