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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Daimler elektromos autói között külön figyelmet érdemel a Mercedes-Benz Vision EQS, mely az EQ tisztán elektromos széria csúcsmodelljének koncepciójaként ünnepelte világpremierjét a színpadon. A Mercedes-Benz többi elektromos autója után e nagyon erőteljesen lekerekített és üvegpanelezett tanulmány különös érzést vált ki bennünk: egyrészről nem tudunk nagyon szigorúak lenni vele, elvégre az efféle koncepciók sosem a minimalista termékfejlesztést tükrözik, így a szokatlan formatervet még el is néznénk, másrészről viszont a Vision EQS külsőre egyáltalán nem passzol a márka formanyelvéhez, és a Mercedes-Benz csillaga kifejezetten bántja a szemünket az autó elején. A beltér már sokkal inkább a Mercedesre vall, még akkor is, ha a cél elsősorban egy luxushajó fedélzetére emlékeztető kialakítás volt, semmint a vezetéshez szükséges praktikusság megteremtése a műszerfalon.

Ami viszont igazán szép és ötletes, azok a 3D-s első lámpák, melyek álló helyzetben hasznos információk (pl. töltöttségi szint) megjelenítésére is képesek. A tanulmány egyébként a fenntarthatóság témája köré épült, így a németek nemcsak a jövő technológiáját jelentő intelligens eszközöket építettek be, hanem az anyaghasználatra is odafigyeltek. Így bizony állítólag még az óceánból kihalászott PET palackok újrahasznosításából keletkezett műszál és mesterséges bőrkárpit is az autó része.

 

Érdekes módon, ha koncepcióról van szó, akkor már a Daimler is a WLTP mérést használja. Persze az így kapott 700 kilométeres hatótáv is sokkal jobban mutatna NEDC-ben, de mivel ez mindössze egy vízió a jövőre nézve, senkit sem érdekel igazán, hogy 700, vagy 900 kilométerről beszélünk. Ha elvihetnénk egy körre vezetni a járművet, akkor 350 kW-ot és 760 Nm-t kéne kordában tartanunk, már ha sikerül megbirkóznunk a 4,5 másodperces 0-100-as gyorsulás hatalmas erejével. A töltési teljesítménynek 350 kW-ot számolt a gyártó, így a 80%-os töltöttség, azaz 560 kilométernyi energia 20 perc alatt megszerezhető lenne.

Az már bizonyos, hogy lesz egy EQS tagja az EQ-családnak, amely a legmagasabb tudást és minőséget képviselő luxusautó lesz a kínálatban, ám ha a gyártási változat a Frankfurtban kiállított Vision EQS-ből formálódik meg a jövőben, akkor a tervezőknek lesz dolguk rendesen egy utcai követelményeknek is megfelelő változat kifaragásával.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.