PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

A jelenleg használatos szilícium félvezetőkhöz képest akár 50%-kal kevesebb energia vész el hő formájában az energiaátvitel során a villanyautók elektronikájában a Bosch új szilícium-karbid (SiC) mikrochip-technológiájának köszönhetően, ami pedig egy körülbelül 6%-os növekedést eredményez a hatótávban. A fejlesztés során a német vállalat mérnökei a tiszta szilícium kristályszerkezetéhez plusz szénatomokat kapcsoltak, az így létrejövő kémiai kötés pedig apró erőművekké varázsolja a félvezető chipeket. A nagyobb hatékonyság által több energia jut el a villanymotorba, ami szintén hatékonyabban fog működni, spórolva az akkumulátorban tárolt elektromossággal – magyarázta Harald Kroeger, a Bosch vezetőségének tagja, aki szerint a technológia igazi áttörés lehet az elektromobilitás világában, melyet egyelőre erősen korlátoz a fogyasztók félelme az alacsony hatótávolságtól.

Forrás: Bosch

A kisebb hőveszteség mellett az új mikrochip magasabb hőmérsékleten tud működni, mint elődje, így az autógyártók által a hajtáslánc komponenseinek hűtésére fordított költségek is csökkenthetők. Végeredményben a SiC chipeket használó villanyautók könnyebbek és olcsóbbak lehetnek.

Forrás: Bosch

A Bosch már a jövő évben elkezdi gyártani a következő generációs mikrochipeket a reutlingeni létesítményében, és három éven belül a sorozatgyártott elektromos autókba is bekerülhet a szerkezet. Az nem derült ki, hogy mely autógyártók vásárolnak majd a Boschtól, ám a vállalat elsőszámú beszállítója a Volkswagennek, BMW-nek, és a Mercedes-Benznek is, melyek éppen igyekeznek egyre nagyobb tudású villanyautókat a piacra dobni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.