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
auto
2024. 07. 27. szombat

Az elektromos autók többségével nem szabad utánfutót vontatni, de szerencsére egyre több akad köztük, amellyel lehet. Az első vontatásra alkalmas elektromos autó a 2015-ben megjelent Tesla Model X volt a piacon, amelyra maximum 2267 kg tömegű utánfutó akasztható. Azóta megjelent az Audi e-tron és a Mercedes EQC is, mindkettő maximum 1800 kg-os vontatási kapacitással.

A tesztelőknek BE kategóriás jogosítvánnyal kellett rendelkezni (forrás: elbil.no)

Norvégiában a villanyautók mellett a lakókocsis életforma is népszerű, így egyáltalán nem meglepetés, hogy a norvég villanyautós szövetség letesztelte a három autót egyforma lakókocsikat vontatva. A teszthez egy 1160 kg tömegű lakókocsit választottak. A három napos próbaúton összesen 1381 km-t tett meg a három elektromos SUV a lakókocsikat húzva. Az autókat három gyakorlott villanyautós vezette, ráadásul gyakran autót cseréltek, hogy a járművezetők közötti különbséget kiküszöböljék. Ahol az útviszonyok lehetővé tették igyekeztek az adaptív tempomatot használni, ezzel is csökkentve az autóvezetők különböző vezetési stílusának hatását.  Az Audi e-tron egy apró hátránnyal indult, a másik két autón 20″, az Audin viszont 21″ kerekek voltak.

A töltők használata a Tesla hátul elhelyezett töltőcsatlakozójával nehézkes lehet, gyakran szükség lehet az utánfutó lecsatolására (forrás: elbil.no)

A teszt talán leglényegesebb eredménye az autók fogyasztása:

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

Fogyasztás lakókocsit vontatva Fogyasztás lakókocsi nélkül
Tesla Model X Long Range (100D) 27,9 kWh/100 km 15,3 kWh/100 km
Mercedes-Benz EQC 400 30,6 kWh/100 km 16,3 kWh/100 km
Audi e-tron 55 35,3 kWh/100 km 18,5 kWh/100 km

A tesztelők mindhárom autó teljesítményét tökéletesen elegendőnek találták a közel 1200 kilós és rossz légellenállással rendelkező utánfutó vontatásához. Egyértelmű győztest hirdetni nem lehet, mindegyik autónak voltak előnyei és hátránya.

A hatótávot tekintve a Tesla Model X volt a legjobb. Az eredmény persze nem meglepő, hiszen utánfutó nélkül is ez az autó fogyaszt a legkevesebbet. Az EQC fogyasztása 10%-kal, az e-tron fogyasztása 27%-kal volt nagyobb a Model X-hez mérve.

Nem sok töltőt telepítenek úgy, hogy párhuzamosan parkolhassunk mellé (forrás: elbil.no)

A töltési sebesség-versenyt egyértelműen az Audi nyerte, így hosszabb úton ezzel részben kompenzálni tudja a magas fogyasztását. A három autó közül a Mercedes volt az, amely a legjobban feküdt az úton a vontatmánnyal, bár jelentős eltérésről nem számoltak be a tesztelők.

Természetesen az autók összehasonlításánál azt is fontos figyelembe venni, hogy a Tesla Model X 100D Long Range változata többe kerül mint a két vetélytársa.

A tesztelők egybehangzó véleménye szerint a villanyautók regeneratív fékrendszere nagyon hasznos a vontatás során, így a fogyasztásnövekedés kisebb, mintha hagyományos autóval húzták volna ugyanezt az utánfutót. Ugyanezt tapasztalták mindhárom autótípusnál.

A tesztút jelentős része hegyvidéken vezetett (forrás: elbil.no)

Érdekes azt is összehasonlítani, hogy melyik autónak milyen mértékben emelkedett a fogyasztása az utánfutó nélküli saját adatához képest: a Tesla fogyasztása 82%-kal, a Mercedes fogyasztása 88%-kal, az Audi fogyasztása pedig 91%-kal nőtt meg a lakókocsit vontatva. A jelentős fogyasztásnövekedésnek a domborzat volt a fő oka. A sík szakaszokon csupán 50-60% többlet fogyasztást okoztak a lakókocsik.

(forrás: elbil.no)

„Az összes kritériumot figyelembe véve kétségtelenül a Model X a legjobb vontató autó. Az autó hatótávja ideális körülmények között vontatva is 300 km egy töltéssel, a két másik típusnak azonban 230–240 után töltésre van szüksége. Ha némi tartalékkal is számolunk, akkor a Model X esetén 250, a két másik autónál 200 km után érdemes betervezni egy töltést.” – vonták le a konklúziót a tesztet végző norvégok.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.