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
auto
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

Az elektromos autók többségével nem szabad utánfutót vontatni, de szerencsére egyre több akad köztük, amellyel lehet. Az első vontatásra alkalmas elektromos autó a 2015-ben megjelent Tesla Model X volt a piacon, amelyra maximum 2267 kg tömegű utánfutó akasztható. Azóta megjelent az Audi e-tron és a Mercedes EQC is, mindkettő maximum 1800 kg-os vontatási kapacitással.

A tesztelőknek BE kategóriás jogosítvánnyal kellett rendelkezni (forrás: elbil.no)

Norvégiában a villanyautók mellett a lakókocsis életforma is népszerű, így egyáltalán nem meglepetés, hogy a norvég villanyautós szövetség letesztelte a három autót egyforma lakókocsikat vontatva. A teszthez egy 1160 kg tömegű lakókocsit választottak. A három napos próbaúton összesen 1381 km-t tett meg a három elektromos SUV a lakókocsikat húzva. Az autókat három gyakorlott villanyautós vezette, ráadásul gyakran autót cseréltek, hogy a járművezetők közötti különbséget kiküszöböljék. Ahol az útviszonyok lehetővé tették igyekeztek az adaptív tempomatot használni, ezzel is csökkentve az autóvezetők különböző vezetési stílusának hatását.  Az Audi e-tron egy apró hátránnyal indult, a másik két autón 20″, az Audin viszont 21″ kerekek voltak.

A töltők használata a Tesla hátul elhelyezett töltőcsatlakozójával nehézkes lehet, gyakran szükség lehet az utánfutó lecsatolására (forrás: elbil.no)

A teszt talán leglényegesebb eredménye az autók fogyasztása:

Fogyasztás lakókocsit vontatva Fogyasztás lakókocsi nélkül
Tesla Model X Long Range (100D) 27,9 kWh/100 km 15,3 kWh/100 km
Mercedes-Benz EQC 400 30,6 kWh/100 km 16,3 kWh/100 km
Audi e-tron 55 35,3 kWh/100 km 18,5 kWh/100 km

A tesztelők mindhárom autó teljesítményét tökéletesen elegendőnek találták a közel 1200 kilós és rossz légellenállással rendelkező utánfutó vontatásához. Egyértelmű győztest hirdetni nem lehet, mindegyik autónak voltak előnyei és hátránya.

A hatótávot tekintve a Tesla Model X volt a legjobb. Az eredmény persze nem meglepő, hiszen utánfutó nélkül is ez az autó fogyaszt a legkevesebbet. Az EQC fogyasztása 10%-kal, az e-tron fogyasztása 27%-kal volt nagyobb a Model X-hez mérve.

Nem sok töltőt telepítenek úgy, hogy párhuzamosan parkolhassunk mellé (forrás: elbil.no)

A töltési sebesség-versenyt egyértelműen az Audi nyerte, így hosszabb úton ezzel részben kompenzálni tudja a magas fogyasztását. A három autó közül a Mercedes volt az, amely a legjobban feküdt az úton a vontatmánnyal, bár jelentős eltérésről nem számoltak be a tesztelők.

Természetesen az autók összehasonlításánál azt is fontos figyelembe venni, hogy a Tesla Model X 100D Long Range változata többe kerül mint a két vetélytársa.

A tesztelők egybehangzó véleménye szerint a villanyautók regeneratív fékrendszere nagyon hasznos a vontatás során, így a fogyasztásnövekedés kisebb, mintha hagyományos autóval húzták volna ugyanezt az utánfutót. Ugyanezt tapasztalták mindhárom autótípusnál.

A tesztút jelentős része hegyvidéken vezetett (forrás: elbil.no)

Érdekes azt is összehasonlítani, hogy melyik autónak milyen mértékben emelkedett a fogyasztása az utánfutó nélküli saját adatához képest: a Tesla fogyasztása 82%-kal, a Mercedes fogyasztása 88%-kal, az Audi fogyasztása pedig 91%-kal nőtt meg a lakókocsit vontatva. A jelentős fogyasztásnövekedésnek a domborzat volt a fő oka. A sík szakaszokon csupán 50-60% többlet fogyasztást okoztak a lakókocsik.

(forrás: elbil.no)

„Az összes kritériumot figyelembe véve kétségtelenül a Model X a legjobb vontató autó. Az autó hatótávja ideális körülmények között vontatva is 300 km egy töltéssel, a két másik típusnak azonban 230–240 után töltésre van szüksége. Ha némi tartalékkal is számolunk, akkor a Model X esetén 250, a két másik autónál 200 km után érdemes betervezni egy töltést.” – vonták le a konklúziót a tesztet végző norvégok.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás