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
auto
2024. 09. 10. kedd

Fél perc sem kell hozzá, hogy az ABB TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) elnevezésű töltőberendezése feltöltse az erre alkalmas elektromos buszokat a megállókban, így a járművek az utasok fel-és leszállásához szükséges idő alatt elegendő energiát tudnak megszerezni útjuk folytatásához. A néhány másodperces villámtöltés után természetesen nem kell több száz kilométeres hatótávot produkálniuk a buszoknak, elég mindössze a következő töltővel felszerelt megállóig elgurulniuk, ebből adódóan pedig egy minimális kapacitásnál sem kell többet beszerelni a drága, nehéz, és magas CO2-kibocsátás mellett gyártott lítium-ion aksikból. A buszmegállókban való töltéssel továbbá a járműveket sem kell kivonni a szolgálatból a végállomáson és rácsatlakoztatni egy töltőállomásra, hanem folyamatosan róhatják a köröket.

A fejlesztés nem teljesen új, közel két éve ugyanez a felső-töltőkaros megoldás táplálja az áramot néhány villanybuszba Genfben, több mint 1000 tonnányi szén-dioxidtól megkímélve a légkört a járművek által megtett közel 500 000 kilométer alatt, de Nantes is idén szeptemberre időzítette 20 elektromos busz elindítását ezzel a technológiával. Most viszont fontos mérföldkőhöz érkezett a TOSA rendszer, az ABB ugyanis bejelentette, hogy a King Long buszgyártóval kötött megállapodás keretében a töltőberendezés a világ legnagyobb elektromosbusz-piacán, Kínában is használatba kerül. Az együttműködés során a King Long tervezi és építi meg a buszt a pilot projekthez, míg a svájci cég a töltőberendezés és áramátviteli rendszer kiépítéséért, és a fedélzeti töltőrendszer fejlesztéséért felelős. A jármű körülbelül egy másodperc alatt csatlakozik a töltőhöz, amely 600 kW-os teljesítménnyel engedi az elektromosságot az akkumulátorba.

https://youtu.be/fm3_N4Js3Nw

Nemcsak Kínában, hanem szerte a világon sorra veszik át a dízeles buszok helyét az elektromosok a városi légszennyezés mérsékléséért harcolva, ez pedig a töltőgyártó cégeket is arra ösztönzi, hogy újabb és egyre okosabb berendezésekkel lássák el a piacot. Az elmúlt hetekben mi is beszámoltunk számos villanybusz-töltő megoldásról, többek között a svédek elektromos útszakaszáról és indukciós töltőpaneljeiről, illetve az Alstom föld alá helyezett berendezéséről.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.