A dízelpárti tanulmányok általában két csúsztatással hozzák ki az elektromos autóktól tisztább üzeműnek a dízeleket: az akku gyártásnál az összes munkás által elszívott cigaretta füstjét is a villanyautó szennyezéséhez számolják, de közben azt feltételezik a benzin magától terem a benzinkúton a villanyautók, de legalábbis azok akkumulátorának élettartamát 150 000 km-re teszik, ezt követően az akku mehet a szemétbe és újat kell beszerelni, melynek legyártása újra terheli a környezetet Az Electrek utánajárt, hogy mi igaz a második tévhitből, amihez interjút készített egy Tesla Model 3 tulajdonossal, aki blogot vezet és rendszeresen posztol a Twitteren a Teslás kalandjairól, mára pedig talán első Model 3 tulajdonosként van túl 100 000 mérföldön. Arthur Driessen másfél év alatt 100 000 mérföldet tett meg Teslájával (forrás: voyagewithoutcarbon.com) Másfél év alatt 160 000 km Arthur Driessen 2016. március 31-én foglalta le a Model 3-at, az első napon, amikor a Tesla megnyitotta a rendelést. Két évvel később vette át a Model 3 Long Range autót. Az első 6 hónapban összesen 20 000 mérföldet autózott, ami az átlagosnál több, de nem különösebben kiemelkedő. Ezután azonban nagyon megugrott a Los Angelesben élő tulajdonos autóhasználata, így a közelmúltban az autó számlálója átlépte a 100 000 mérföldet, azaz több, mint 160 000 km-t tett meg, amely után a dízelt védő tanulmányok szerint az autó akkujának már használhatatlannak kellene lennie. Elképzelhető, hogy dízel autósok abból indulnak ki, hogy ilyen „komoly” futás után a legtöbb dízelből kiiktatják a részecskeszűrőt a felelőtlen tulajdonosok, annak költséges cseréje helyett. Mennyit költött karbantartásra? A valóság ezzel szemben az, hogy az autó karbantartásában a legjelentősebb tétel a körülbelül 40 000 kilométerenként esedékes gumicsere volt, annak ellenére, hogy a tulajdonos saját bevallása szerint „gyilkolta” az autót. A gumicseréken kívül olyan komoly meghibásodások történtek, mint például az erős szél kivágta az ajtót, ezután cserélni kellett egy ajtóhatárolót. Összesen kevesebb mint 500 dollárt (kb. 145 000 Ft) költött a gumikon kívül karbantartásra a 160 000 km alatt. A dízelpárti tanulmányok szerint 150 000 km után ideje akkumulátort cserélni a villanyautókban (forrás: voyagewithoutcarbon.com) Ideje cserélni az akkut? Az akkumulátor egyelőre köszöni szépen, remekül van, annak ellenére, hogy a tulajdonos Los Angeles-i lakásában nem rendelkezik saját töltési lehetőséggel, így kizárólag Superchargereken töltötte az autót. A kapacitásvesztés mindössze 2,5%, ami azt jelenti, hogy a jármű megvásárlásakor 500 km körüli hatótáv helyett még ma is elérhető 480-490 km. Nem valószínű, hogy egy ilyen mértékű csökkenés miatt tömegek szeretnének akkumulátort cserélni az autójukban. Kétségtelen, hogy a tulajdonos kerüli az akku 10% alá merítését, és ha van a tervezett útvonalon a közelben másik Supercharger is, akkor nem tölti 60% fölé. A feltöltés után mindig azonnal útnak indul, így az autó nem parkol huzamosabb ideig magas töltöttségi szinten. Mit mond a matek? Driessen a korábbi autójához viszonyítva kb. 7000 dollárt takarított meg az üzemanyagon az elmúlt másfél évben, további legalább 1000 dollárt az olajcseréken. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!