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
auto
2024. 04. 26. péntek

Már idehaza is rendelhető a ma bemutatott elektromos Mazda MX-30

elektromos autó

A Nissan Ariya Concept mellett a Tokiói Autószalon másik újdonságáról, a Mazda MX-30-ról is kiszivárgott egy fotó két nappal a hivatalos bemutató előtt. A Mazda sajtóközleménye azonban rengeteg fényképet tartalmaz az új elektromos Mazdáról. Fontosabb műszaki újdonságokat egyelőre nem tudtunk meg, a hivatalos anyag azonban megerősítette az eddig ismert adatokat, azaz a 35,5 kWh akkumulátor kapacitást, a 6,6 kW teljesítményű AC fedélzeti töltőt, valamint, hogy az autót az európai piacra CCS töltőcsatlakozóval szerelik.

A Mazda MX-30 belsejét a „Human Modern” tervezési alapelv vezérelte, ami azt jelenti, hogy az autó belső tere egyszerű, mégis funkcionális. Szellős terek kapcsolják össze az autóvezetőt az utasokkal. A belső kialakításnál törekedtek a természetes anyagok felhasználására. A fenntarthatóság is fontos szerepet játszott az autó tervezésekor, így az ajtók burkolatának kialakításához például újrahasznosított műanyag palackokból készült szálakat is felhasználtak, valamint a parafa alkalmazása, amelyhez nem szükséges a fák kivágása, hiszen csak azok kérgét választják le. A BMW i3-ban megismert B oszlop nélküli „öngyilkos” ajtókat a Mazda Freestyle-nak hívja, melynek hátrányait már jól ismerjük, előnyként a Mazda azt hozza fel, hogy az ajtókat például egy parkban kinyitva csodálatos látvány tárul elénk, amit nem tör meg a B oszlop.

A tervezésnél a fő szempont az emberközpontúság volt, azaz egy olyan autót szerettek volna létrehozni, amely összeforr a tulajdonosával, amivel élmény az autóvezetés, annyira kellemes érzés beülni a kormánykerék mögé, hogy az ember alig várja, hogy újra autózhasson. A Mazda első alkalommal használ érintőképernyős klímavezérlőt szériaautóban, amely egy 7 hüvelykes kijelzőn kapott helyet.

A kiemelkedő vezetési élményről az új technológiák gondoskodnak. Az MX-30-cal a Mazda bevezeti az új e-Skyactive nevű elektromos hajtástechnikát. A jármű elektromos G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus) funkciója biztosítja az ideális stabilitást tempósan vett kanyarokban is. A hagyományos autókban megszokott visszacsatolást a pontos nyomatékvezérlés és a sebességfüggő hang biztosítja, amelynek célja, hogy a vezető mindig pontosan érezze, mit csinál az autó. A Mazda vezetési élményét tovább javítja az elektromos autókra jellemző egyedülállóan sima és egyenletes viselkedés.

A Mazda folyamatosan törekszik a biztonság javítására a Mazda proaktív biztonsági filozófiája szerint. Az MX-30 tartalmazza az i-Activsense fejlett biztonsági technológiai csomagot, amely új funkciókkal egészíti ki az intelligens fék tartó rendszert, amelynek célja a kereszteződésekben történő ütközések megelőzése, valamint a technológia alkalmas a sávok nyomon követésére olyan helyzetben is, ahol hiányosak a felfestések. Az autó észleli az éleket, járdaszegélyeket, elősegítve ezzel többek között a járdán közlekedők biztonságát is. A karosszéria kialakításakor fontos szempont volt az erőteljes és hatékony energiaelnyelés. A középső oszlop nélküli freestyle ajtók alkalmazása ellenére az ütközésbiztonság kiváló. A Mazda mérnökei különös gondot fordítottak a nagyfeszültségű akkumulátor szerkezetének védelmére is, hogy az utasok mindig biztonságban érezhessék magukat és nyugodtan élvezhessék az autózást.

 

Az autó bemutatójával egy időben megtudhattuk a pontos Magyarországi árát is, valamint megnyílt az autó előrendelési lehetősége is. A Mazda MX-30 modell bevezető ára 11 399 900 Ft lesz, állami támogatás nélkül, Ceramic metál színnel. A bevezető modellnél az Industrial Vintage vagy Modern Confidence belső színekből választhatunk. Az autó elektromosan állítható, fűthető első üléseket tartalmaz, deréktámasszal, amely megjegyzi a vezetési pozíciót. Az elektromos Mazdát 18″ világos tónusú könnyűfém keréktárcsákkal szerelik. A jó látásról és láthatóságról adaptív LED fényszórók gondoskodnak, automatikus szintbeállítással, LED állandó tompított fényszórókkal, valamint az első kombinált fényszórók jellegzetes világítást tartalmaznak. Az autó 2020 őszén jelenik meg, de 325 000 Ft foglalás díj megfizetésével már most megrendelhető. A foglalási díj teljes egészében visszaigényelhető.

Az alábbi táblázatban összehasonlíthatjuk az autó méreteit a Hyundai Kona és a Kia Niro elektromos változatával:

Mazda MX-30 Hyundai Kona electric Kia e-Niro
Hosszúság 4395 mm 4165 mm 4355 mm
Szélesség 1795 mm 1800 mm 1805 mm
Magasság 1570 mm 1560 mm 1550 mm
Tengelytáv 2655 mm 2600 mm 2700 mm
Kerékméret 215/55R18 215/55R17 215/55R17
Akkumulátor kapacitás 35,5 kWh 39,2/64 kWh 39,2/64 kWh
Akkumulátor feszültség 355 V 327/356 V 327/356 V
DC töltő csatlakozó CCS COMBO CCS COMBO CCS COMBO
AC töltő teljesítmény 6,6 kW 7,4/11 kW 7,4/11 kW

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.