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
auto
2024. 04. 26. péntek

Mindössze három darab van a világon abból a töltőállomásból, ami a prágai Exhibition Centre Letňany parkolójában került átadásra a hétvégén megrendezett e-Salon elektromobilitási rendezvény megnyitójaként. A Škoda 100 kW teljesítményű villámtöltője lendkerekes technológiát használ az energia tárolására, aminek működési elve a következő: amikor a hálózatban túl sok elektromosság áll rendelkezésre, a töltőállomás eltárolja ezt a többletet, megszabadítva ezzel a villamosenergia hálózatot a töblettől alól, pont úgy, ahogyan ezt már az akkumulátoros energiatárolóktól megszokhattuk.

A cseh fővárosban beüzemelt töltőberendezés azonban nem lítium-ion aksikkal, hanem lendkerekek segítségével raktározza el az elektromosságot – 10 darab ilyen forgó tárcsa van beépítve a tárolóba, amelyek vákuumban működnek. Amikor elektromosság érkezik a rendszerbe, felgyorsulnak, és mozgási energiaként tárolják az elektronokat, majd mikor elektromos jármű csatlakozik a töltőre, az úgynevezett Kinetic Power Booster kiengedi ezt az energiát, kétszer akkora töltési teljesítményt kínálva, mint amit a hálózat e technológia nélkül engedne. A művelet után körülbelül 45 percre van szüksége a lendkerekeknek a sebességük visszaállításához a prágai töltőállomás esetében.

A lendkerekes megoldás előnye, hogy a lítium-ionos aksik öregedésével szemben itt a kapacitás soha nem csökken. Ezekhez a töltőkhöz nem kell lítiumot bányászni, valamint akku gyártásával terhelni a légkört, amivel aztán kezdeni kell valamit az elhasználódás után, így környezeti szempontból is előnyös, jóllehet szerencsére egyre gyakoribb, hogy az energiatárolós töltőberendezésekbe eleve használt akkumulátorokat szerelnek. Az állomás mintegy 200 000 töltési ciklust bír, és akár 20 éven keresztül is működhet.

A lendítőkerekes rendszert egy izraeli start-up, a Chakratec fejlesztette, amelyet a Škoda felkarolt innovatív autóipari megoldások után kutatva. A Prágában elhelyezett állomás egy ideig teljesen ingyenesen használható, hogy a villanyautósok megismerhessék e technológiát, a díjszabást és a fizetési módokat az állomást üzemeltető PRE Group később tervezi bejelenten. A Škoda és a Chakratec további ilyen berendezéseket tervez telepíteni Csehországban és más államokban egyaránt.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.