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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Talán van az olvasók között olyan, akinek még mond valamit a koncerten élve ledarált csirke legendája. A fiataloknak röviden a lényeg: az 1970-es évek második felében Erdős Péter a televízióban elhintette, hogy valaki élve ledarált egy csirkét a színpadon. Nem mondta, hogy ki, de a műsor elsősorban a Beatrice zenekarról szólt. Nagy Feró, a zenekar frontembere, a mai napig, bő 40 évvel később is rendszeresen magyarázkodni és tiltakozni kényszerül az eset kapcsán.

Hasonló a történet az elektromos autókkal is. Német tanulmányok kimondták, hogy az elektromos autó szennyezőbb, mint a modern dízel. Ha ez igaz is lenne a jelenben, hatalmas hiba nem számolni a fejlődéssel, a jövővel. Persze már most sem igaz, rengeteg tanulmány világított rá a csúsztatásokra. Cáfolják sorra olyanok is, akik végképp nem vádolhatók azzal, hogy villanyautó pártiak lennének. Nem a Tesla cáfolta például legutóbb, hanem a Mercedes.

EU energiamix szerint egy villany SUV szennyezése a teljes élettartama során 32,4 tonna. Megújulóval töltve csupán 17,1 tonna. Egy hasonló benzines SUV csak széndioxid kibocsátása csak az üzemanyag elégetése során 33,2 tonna (forrás: Mercedes-Benz)

A Mercedes készített egy a TÜV által jóváhagyott tanulmányt, amelyben megállapították, hogy a Mercedes EQC 4MATIC gyártása során 16,4 tonna széndioxid kibocsátással terheli a környezetet. Ha az autót 200 ezer km után leselejtezzük, addig végig a mai EU energiamix szerint termelt árammal töltjük, akkor az autó élettartama során a teljes COszennyezés 32,4 tonna.

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

Először is, hasonlítsuk ezt egy hasonló méretű dízel autóhoz. A Mercedes-Benz GLC 250 4Matic gyári adat szerinti széndioxid kibocsátása 166 g/km. Ezzel is 200 000 km-re számolva tehát az autó csupán az üzemanyag elégetésével 166 gramm x 200 000 km = 33,2 tonna.

Tehát egy hagyományos erőforrással szerelt hasonló méretű autó még akkor is környezetszennyezőbb, ha a gyártása teljesen karbonsemleges és az üzemanyag az autók benzintartályában terem, tehát az olajat nem kell kitermelni, szállítani, finomítani, a benzinkútra szállítani, ott a tartályból az autók üzemanyag tartályába szivattyúzni stb.

Elképesztő, hogy DPF kiiktatást nyíltan lehet hirdetni, nem zárják be ezért a tuningműhelyt

Egyértelmű tehát, hogy globálisan még akkor is tisztább üzemű az elektromos autó, ha a hagyományosnál kizárólag az üzemanyag elégetésének szennyezésével számolunk, az elektromosnál pedig a gyártás és áramtermelés teljes szennyezését tekintjük.

A dízel és az elektromos autók környezetszennyezése egyes európai országok 2017-es energiamixét alapul véve. Az energiamix folyamatosan zöldül. A dízelek kibocsátása pedig növekszik, ahogy az autó öregszik. (forrás: www.transportenvironment.org)

A teljességre törekvés nélkül nézzük, hol kerülhet még előnybe az elektromobilitás a globális környezetszennyezést tekintve:

  • Ha egy autót nem dobunk kukába 200 ezer km után, hanem akár 3-400 ezer km-ig használjuk, akkor az elektromos autó egy km-re jutó szennyezése csökken, a dízelé nem (sőt, a dízelből 150 000 km után a költséges csere helyett gyakran inkább eltávolítják a részecskeszűrőt, tehát jelentősen romlik a helyzet).
  • Ha a következő 10-20 évben, amíg az autó működik, növekszik az energiamixben a megújuló aránya, az elektromos autó egyre tisztábban jár, a dízel nem. (Magyarországon a napenergiás áramtermelés 317%-ra nőtt 2017-ről 2018-ra).
  • Ha nem hatalmas, nehéz, nagy fogyasztású és nagy akkut tartalmazó SUV, hanem egy kisebb akkus, áramvonalas, keveset fogyasztó elektromos autó szennyezését vesszük figyelembe.
  • A széndioxid csupán egy tényező, ennél sokkal károsabb a pm2.5, amiért elsősorban a szilárd tüzelés és a dízelek felelősek. Gyakran mondják, hogy a villanyautók ugyanúgy felkeverik, lebegtetik a port, mint a dízelek. Ilyenkor csak azt felejtik el, hogy dízelek nélkül jóval kevesebb lenne a por, tehát nem lenne mit lebegtetni.

Személy szerint már azzal is elégedett lennék, ha a globális szennyezés nem csökkenne a villanyautóknak köszönhetően, de reggelente lehetne levegőt venni az óvoda bejáratánál, márpedig jelenleg a gyermekükért aggódó szülők többsége dízellel hozza óvodába a gyereket, nehogy megfázzon a buszon vagy a biciklin. Az miért nem jut a gondos szülők eszébe, hogy a dízel autójuk miatt évekkel előbb halhat meg a gyerekük.

Több cikket írtunk, írtam már ebben a témában, valahogy mégis süket fülekre talál, a dízellel járó szülők, vagy az elsősorban dízellel kereskedő nepperek csak az ezerszer cáfolt „némettanulmányokat” olvasták és szajkózzák. Nagy Ferónak 50 év sem volt elég, hogy cáfolja a csirkedarálós elméletet. Remélem 50 év múlva az unokáim már tisztább levegőt szívhatnak.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.