Hogyan lesz hosszú életű a villanyautóm akkuja?

„Kezdő villanyautós vagyok, mit tegyek, ha azt akarom sokáig bírja az akku?”
„Tényleg érdemes 80%-ra tölteni, vagy ez teljesen felesleges?”

Írtunk már erről általánosságban, készült külön a téli akku megóvásról és a nyári akku kímélésről is részletes cikkünk de naponta előkerülnek a fenti kérdések villanyautós fórumokon, Facebook csoportokban, villanyautós találkozókon, baráti beszélgetéseken, így nem árthat az ismétlés. Nem vagyok akkumulátor szakértő, azonban sokat olvastam a témában, így ezekre a kérdésekre az alábbi rövid vázlatpontokkal szoktam válaszolni:

A villanyautók akkumulátora a 20 fokot és 50% töltöttséget szereti leginkább. Ha szeretnénk egy kicsivel meghosszabbítani az élettartamát, akkor érdemes ezt az állapotot a lehetőségekhez képest minél jobban megközelíteni. Mit tehet ezért az autó tulajdonosa?

  • ha tudunk, télen, különösen éjjel parkoljunk (temperált) garázsba.
  • nyáron parkoljunk árnyékba a tűző nap helyett. Nem a közvetlen napsütés fogja felfűteni az akkut, de ha egész nap tűzött a nap az aszfaltra, akkor az akku alatt 60 fokos az aszfalt, ha árnyékban volt, akkor csak 25. Saját tapasztalataim szerint nyári éjszakákon előnyösebb a szabadban parkolni, mint garázsban, a 25 fokos, de kissé szeles idő jobban hűti az akkut, mint a 15 fokos, de légmozgástól teljesen mentes garázs.
  • a rövid napi rutin felhasználás során törekedjünk lassú, AC töltésre, mivel a nagy teljesítményű DC töltés melegíti az akkut.
  • ha üres akkuval érkezünk meg valahová, igyekezzünk minél előbb töltőre tenni az autót
  • ha másnap biztosan nincs szükség tele akkura, akkor ne töltsük tele
  • ha néhány napig, hétig nem használjuk az autót, lehetőleg ne hagyjuk a töltőn, parkoljon 50% körüli töltöttségen.

„Az autó van értem, nem én az autóért.”

Pontosan. Ezért szerepel a fenti mondatokban, hogy a lehetőségekhez képest. Nyilván nem fogunk egy hosszú úton 30 perces DC töltés helyett 4 órát várni az AC töltésre, az otthoni éjszakai lassú töltés azonban egyrészt időtakarékosabb, mintha hazaúton még megállunk fél órára egy villámtöltőnél, másrészt az akku is tovább él majd.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ha a Powerpack már nem elég, készülnek a Tesla Megapack akkumulátorai

„A mérnökök, akik megtervezték az autót úgyis jobban tudják, mint a felhasználók.”

Kétségtelen. Azonban a mérnökök számára csak egy szempont az akku élettartam. Fontos a felhasználói elégedettség, komfort is, azaz, hogy gyorsan tovább tudjunk haladni, hosszabb utakat is meg tudjunk tenni közbenső töltés nélkül. Ennél is fontosabbak a gyártási költségek.

„Az autó úgysem engedi teljesen lemeríteni és teletölteni az akkut.”

Minden autóban van alul és felül egyaránt kihasználhatatlan tartalék. Azonban az autó gyártásakor létfontosságú a költségek alacsonyan tartása, így nem fognak dupla akku kapacitást beépíteni csak azért, hogy alul és felül is legyen 25% tartalék. A valós tartalék inkább 3-10% között mozog típustól függően. Az óvatos felhasználó ezt a puffert tovább tudja növelni.

Az Opel Corsa-e akkumulátora rendelkezik hűtési megoldással, az alumínium elválasztó elemek üregesek, ezekben kering a hűtőfolyadék

„Az én autómban van akkumulátor hűtés, nyugodtan villámtölthetem.”

A legnépszerűbb Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf és Peugeot iOn/Citroën C-Zero típusokban nincs, a többi típusban általában van akku hűtés. Hűtött akkuval természetesen kevésbé károsodik az akku a nagy teljesítményű töltéstől, de véleményem szerint még ekkor is előnyösebb az AC töltés használata, amikor nincs szükség gyors továbbhaladásra.

Mindössze 16000 km-t futott ez a 2012-es 24 kWh-ás Nissan Leaf. Az akku állapota 25% körüli (12 állapotjelző pálcikából csupán 3 maradt). Az autó maximum 50 km-re képes teljesen feltöltve A thaiföldi tulajdonos az elmúlt években mindig 100%-ra töltötte a rövid útjai után. (Forrás: Teslabjorn)

„Ha ezeket betartom, megduplázom az akku élettartamát?”

Véleményem szerint megduplázni nem lehet a jó használattal, azonban tönkretenni nem lehetetlen a rossz használattal. Persze a gyártók nem akarnak maguknak extra költségeket, így a garanciában megadott élettartamot nagy valószínűséggel még a forró éghajlaton rendszeresen villámtöltött autó akkuja is ki fogja bírni. Aki kíméli az autót, annak azonban azonos futás után 20-30%-kal jobb állapotú lehet az akkuja, ami egyrészt előnyös az autó használata során a nagyobb hatótáv miatt, valamint anyagilag is kifizetődik az autó eladásakor. Extrém esetekben persze akár duplázódhat is az akku élettartama, személyesen is láttam keveset futott, fiatal autókat szörnyű akkumulátor állapotban. Meglepő módon ezekben a közös pont nem a rengeteg villámtöltés volt, ezek inkább céges „kulcsos” autók voltak, azaz ott álltak egy cég telephelyén, ha valakinek el kellett szaladni vitte, majd mikor visszaért 20-30 km után gondosan töltőre tette, hogy a következő alkalommal biztosan tele legyen az akku. Hétvégén senki sem ment az autóval, így péntek délutántól hétfő reggelig tele akkuval lógott a töltőn. Az ilyen autókban 20-30 ezer km alatt tönkre lehet tenni az akkut a folyamatos 90-100% közötti használattal és állandó 100% töltöttségen parkolással. Ha mindez egy napos, meleg déli országban történik az akku degradáció jóval gyorsabb, mint a hűvös északon.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megkezdődött a Daimler új akkumulátorgyárának építése
Az akkumulátor kapacitás csökkenése a használati mód függvényében (forrás: batteryuniversity.com)

Elektromos autót használsz?