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
auto
2024. 04. 26. péntek

440 km-re elegendő a BMW iX3 akkuja

elektromos autó

A BMW sajtóközleményben erősítette meg és egészítette ki a korábban már kiszivárgott, interjúkban elkotyogott részleteket az új elektromos iX3 modellről. A 2020-ban a kínai Senjang városában sorozatgyártásba kerülő iX3 kapja meg először a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációját, amely a korábbinál korszerűbb villanymotort, és nagyobb teljesítményű akkumulátort tartalmaz, így jelentősen megnövelt hatótávolsággal büszkélkedhet. A következő években ugyanezzel a technológiával kerülhet piacra az i4 és iNext modell egyaránt.

A BMW iNEXT, a BMW i4 és a BMW iX3 téli tesztelése (fotó: BMW 2019.03)

Az iX3 74 kWh kapacitású akkumulátort kap, amely a WLTP mérés szerint 440 km hatótávolságra elegendő. Az iX3 tervezésekor komoly hangsúlyt fektettek a BMW-hez méltó vezetési élményre, ennek érdekében a saját tömeg csökkentésére, amely egyben a nagyobb hatótávolsághoz is hozzájárul, hiszen a hajtásrendszer hatékonysága ez is elengedhetetlen ahhoz, hogy az átlagfogyasztás 20 kWh/100 km alatt maradhasson. A tömegcsökkentést többek között a magasabb energiasűrűségű akkumulátorral, valamint a kompakt hajtásrendszerrel sikerült elérni, amelyben egy közös házba építették be a villanymotort, a váltót és a hajtásláncot vezérlő elektronikát, ami egyben helytakarékos megoldás is.

A BMW Group 5. generációs e-drive hajtásrendszerének prototípusgyártása. Egy egységbe épül a villanymotor, az erőátvitel és a teljesítményelektronika (fotó: BMW 2017.11)

Miközben a meghajtó egység tömegét az előző generációhoz képest 30%-kal sikerült csökkenteni, a maximális teljesítménynél nem kötöttek kompromisszumot: a villanymotor teljesítménye 210 kW (268 Le), csúcs forgatónyomatéka pedig 400 Nm. Az elektromos motor további újdonsága, hogy előállításához most először nincs szükség ritkaföldfémekre. Az iX3 modell villanymotorja az autó hátsó kerekeit hajtja.

A BMW nagyfeszültségű akkumulátor cellája a BMW i3 (2019), BMW iX3 (2020) és BMW i4 (2021) esetében (forrás: BMW)

Az autó akkumulátora a NMC-811 cellákból épül fel, ami a felhasznált kobalt mennyiségének kétharmados csökkentését tette lehetővé, 20%-kal magasabb gravimetrikus energiasűrűség mellett. Az iX3 akkumulátoraihoz felhasznált kobaltot és lítiumot a BMW már közvetlenül a bányákból szerzi be és közvetlenül az akkumulátorcella-gyártókhoz szállítja. Az energiatároló egység a BMW iX3 modell padlólemezében kap helyet, különösen lapos kialakítással. Ez az elhelyezés tette lehetővé, hogy az elektromos modell milliméterre és literre azonos utas- és csomagteret kínál, mint a hagyományos motorral szerelt testvérmodellek.

A BMW iX3 téli tesztelése (fotó: BMW BMW Concept iX3 2019.03)

Időről-időre megkérdőjelezik az elektromos gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását, elsősorban azokon a piacokon, ahol alacsony a megújuló áramtermelés aránya, ezért a BMW Group mindegyik hálózatról tölthető modellje esetében garantálja, hogy a jármű teljes életciklusának emissziós lábnyoma – a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig – jelentős mértékben alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár, mint a belsőégésű erőforrással hajtott modelleké. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW X3 sDrive20d esetében, ha pedig a bajor prémiumgyártó ügyfele megújuló energia felhasználásával tölti fel a BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátorát, ez a különbség 60 százalékra nő.

A nagyfeszültségű akkumulátorok az autóban kiszolgált évek után olyan fix akkumulátortelepeken kezdhetik meg második életüket, amelyek a lakossági villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatva segítenek optimalizálni a társadalom energiafogyasztását, ezáltal a BMW iX3 emissziós értéke tovább csökken.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.