A Kia duplázza 2020-ban a villanyautó eladásokat

Emilio Herrera, a Kia európai igazgatója válaszolt az Automotive News néhány kérdésére a Kia jövőjével, az európai széndioxid kibocsátási előírásokkal, és természetesen az elektromobilitással kapcsolatban. Herrera elmondta, hogy bár a Kia európai növekedése már 11 éve töretlen, az Európai Unió új CO2-kibocsátási határértékeinek betartása hatalmas kihívást jelent számukra is, azonban biztos abban, hogy a Kiának sikerül elkerülni a bírságot, ehhez azonban nincs más választásuk, mint a kisebb szegmensek villamosítása.

A spanyol COO a Renault által tervezett 10 000 eurós elektromos autót nagyon merész, de nem is irreális vállalásnak tartja, amennyiben jövedelmezően szeretnének villanyautót gyártani. Egy benzinmotorral szerelt Picanto alapára ma 10 000 euró, egy jól felszerelt modell azonban 16-17 000 euróba kerül. Az elektromos változatot azonban jelenleg 18-19 000 euróért tudnák gazdaságosan piacra dobni, ami a jelenlegi állami ösztönzők mellett már eladható lenne, azonban úgy véli, a támogatások maximum 5 éven belül kifutnak, mert addigra olyan sok elektromos autó lesz a piacon, amit már a kormányok nem bírnak majd támogatni. Azonban akkor is kénytelenek lesznek tisztán elektromos Picanto-t árulni, ha nem lesz rá állami támogatás, mert Európában, különösen Olaszországban nagyon fontos az A és B szegmens, azaz a miniautók és a kisautók piaca.

Ezt a Picantot még hagyományos motor hajtja.

Ha sikerülne lenyomni 16-17 000 euróra az elektromos Picanto árát, az már elfogadható lenne a gyártó és a vásárlók számára is, hiszen jelenleg például Franciaországban a kormány 6000 euróval támogatja az elektromos autók vásárlását és további 2500 eurót fizetnek egy hagyományos jármű selejtezéséért, ez a rendszer azonban nem lesz fenntartható, ha az elektromos autók aránya eléri a 20 százalékot. Ezen kívül az európai kormányok bevételeinek jelentős részét a benzinre és a dízelüzemanyagokra kivetett adók jelentik. Ha jelentős mértékben csökken az üzemanyag-fogyasztás, akkor úgy dönthetnek, hogy megadóztatják a villamos energiát, így az elektromos autók töltése drágább lesz.

Herrera a fentiek ellenére optimistán tekint a villanyautó piacra, bár nem titkolja, hogy nincs is más választásuk. Úgy gondolja, hogy a Volkswagen sem jókedvében, hanem kényszerből fordult hirtelen ebbe az irányba. A VW csoport 4 millió autót értékesít Európában évente, melyek széndioxid kibocsátását kompenzálniuk kell, hogy elkerüljék az EU szén-dioxid-bírságának megfizetését.

Herrera szerint a dedikált EV platform megalkotása a jó irány, mert olcsóbb és egyszerűbb arra tervezni elektromos autót, mint egy hagyományos autóhoz készült platformra. A kisautóknál azonban bonyolultabb a helyzet, mivel a Picanto egyedül a Hyundai i10-zel oszthatná meg a padlólemezt, míg egy középkategóriás platform számos egyéb modell között megosztható, így a fejlesztési költségek is nagyobb példányszámra oszthatók.

A Kia Ceed SW és a Kia XCeed konnektoros hibrid változatát még idén gyártani kezdik a szlovákiai Zsolnán

Herrera a plug-in hibridek piacát nagyon ingatagnak tartja, egyrészt, mert egy 60 km körüli hatótáv mellett folyamatosan tölteni kell az akkut, ha a tulajdonos tisztán elektromosan szeretne  közlekedni, másrészt a kereslet az egyes kormányok támogatásától függ. Miután az Egyesült Királyságban megszűnt a PHEV-ek állami támogatása, a hibrid értékesítés 50%-kal esett vissza. Hasonló történt Hollandiában is. Ezzel szemben Svédországban 2018 júliusától gyors növekedést mutattak az eladások. A kedvező kormányzati döntést következményeképp a Kia értékesítésének fele plug-in hibrid, ezért jelentős piaci részesedésre sikerült Svédországban szert tenniük.

A gyártóknak meg kell találni a különböző technológiák ideális egyensúlyát. A globálisan korlátozottan elérhető akkumulátor kapacitás a plug-in hibridek mellett szól, hiszen ezekbe kisebb akkut kell beépíteni. A Kia két szállítóval, az LG Chemmel és az SK Innovation cégekkel kötött szerződéseket, azonban amikor két-három évvel ezelőtt aláírták ezeket a szerződéseket, nem számítottak a mai eladási adatokra. Jelenleg folyamatban van az akkumulátor beszállítói szerződések újratárgyalása, ami persze nem könnyű, hiszen a legtöbb autógyártó épp ugyanezt szeretné.

Kia e-Niro

Arra a felvetésre, hogy ha 2020-21-ben nem lesz elegendő akku, akkor bírságot kell majd fizetni, Herrera helyeselt, és öt lehetséges forgatókönyvet vázolt fel: „Pontosan ezt mondtam alelnökünknek [Euisun Chung]: Vagy elektromos autókat gyártunk, vagy hatalmas bírságot fizetünk. Elmondtam neki, hogy öt lehetséges forgatókönyv létezik: 1.) Fizetjük a bírságot. 2.) Jelentősen csökkentjük az európai eladásokat. 3.) Együttműködünk a Tesla-val. 4.) Elhagyjuk az európai piacokat, ahogy ezt tette például az Infiniti. 5.) Elegendő elektromos autót gyártunk, hogy ezekkel ellensúlyozzuk a belső égésű járművek széndioxid kibocsátását. Ez utóbbit fogjuk megtenni.”

Ehhez 2020-ban 40 000 db elektromos autót terveznek eladni, ami segít ellensúlyozni a többi autó CO2 kibocsátását. Herrera úgy véli, 2020-tól a piacon kínált autók száma csökkenni fog, ezért kisebb lesz az árverseny, mint idén. A versenytársak azt tervezik, hogy csökkentik az autókölcsönző cégek felé az eladásokat, valamint a márkakereskedői hálózat tulajdonába történő regisztrációkat. Ha nem tudnak eladni elegendő elektromos autót, akár a kereslet, akár a kínálat hiánya miatt, akkor nem éri majd meg jelentős árengedményekkel nagy flottákat értékesíteni, amennyiben nem tudják ellensúlyozni a szén-dioxid-kibocsátást.

A 2020-ban eladni tervezett 40 000 db tisztán elektromos autó mellett 2019-ben csupán 20 000 elektromos, 15 000 PHEV és 30 000 hibrid eladása várható. A 35 000 db legalább részben elektromos autó nagyon alacsony arányt jelent a Kia teljes értékesítésében. Egyre nagyobb azonban az igény a flotta vásárlók részéről is az elektromos autókra. Herrera elmondta, hogy az SAP, német informatikai cég, tisztán elektromos autókra kért árajánlatot, de a Kia csak 100 db-ot tud szállítani, ami kevesebb, mint amit az SAP igényelne, így azonban nem is tudnak jelentős kedvezményekről tárgyalni.

A legfontosabb kérdés az interjú végére maradt: várható-e új elektromos modell? Megtudhattuk, hogy az Imagine koncepción alapuló elektromos autó 2021-ben fog forgalomba kerülni, de 2020 végén vagy 2021 elején egy üzemanyagcellás jármű is megjelenik a Kia kínálatában. A hidrogénnel működő típustól nem várnak jelentős értékesítést, hiszen a Hyundai sem ad el sokat a Nexo modelljéből, ennek ellenére úgy vélik, az elektrifikációs program részeként szükség van erre is. Jövőre megjelenik a piacon egy új plug-in hibrid, valamint a megújult Sorento hibrid változata is. A teljes Ceed sorozat megkapja az enyhe hibrid erőátviteli rendszert, amivel a Sportage kompakt SUV már ma is megvásárolható.

A Niro a Kia egyetlen modellje, amely három különböző szintű elektromosítással is kapható. Erről a vezető elmondta, hogy a hibrid a legkeresettebb, és a PHEV-re van a legkisebb igény. A tisztán elektromos Niroból pedig úgy véli, bármilyen mennyiséget el tudnának adni. Az elektromos Niro sokkal népszerűbb, mint a Soul EV. Herrera szerint a Niro kialakítása szimpatikusabb az európai vásárlók számára, mint a doboz-szerű Soul. A Soul azonban nagyon népszerű az Amerikai Egyesült Államokban.

A dízelek jövőjéről meglepő információ, hogy Németországban növekvő keresletet tapasztaltak, ugyanakkor a teljes európai értékesítés továbbra is csökken, főleg a dél-európai országok miatt. A Kia dízel értékesítése csupán 19 százalék, szemben a piaci átlag 31 százalékával.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.