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
auto
2024. 07. 13. szombat

Nagyon tolja a kínai állam a Teslát

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

Nemrég számoltunk be róla, hogy most már tényleg nemsokára megkezdődik a kínai Model 3-ak kiszállítása. Bár már párszor sikerült árnyékra vetődnünk a témában, ez most már teljesen biztos, mert a Tesla kínai leányvállalata ma hivatalosan is bejelentette az eseményt és kiküldte a sajtónak a meghívókat.

A jövő hétfőn esedékes átadón a helyi gyár 15 alkalmazottja veheti át az autóját, aztán pedig indulhat a vásárlók kiszolgálása. A gyár melletti új autó tároló már roskadásig van – már a sorok között hagyott szervizútra is Model 3-akat raktak.

De ha ilyen jól halad a gyártás, akkor mi volt az eddigi késlekedés oka?

Nagy Testvér szeret téged

Furcsa ez a kiemelten jó viszony a kínai állam és a Tesla között. Egyrészt Amerika és Kína már jó ideje kereskedelmi háborúban áll és halálra vámoltatják a másik exportjának legérzékenyebb termékeit. Másrészt politikai okokból egyébként is igen érzékeny dolog ha Elon Musk kínai vezetőkkel fotózkodik.

Ugyanakkor a kínai állam talán egyik legfontosabb célkitűzése a helyi közlekedés és energiatermelés kizöldítése, mivel szó szerint fulladoznak az emberek a sokmilliós városokban. Ehhez pedig úgy látszik a Teslát szemelte ki külföldi stratégiai partnernek a vezetés. Olyannyira így van ez, hogy mostanában még a kínai villanyautós cégek ellenében is kedveznek neki.

Megelégelték ugyanis, hogy a kínai autócégek főként nagyon kis hatótávú, korlátozott használhatóságú kocsikkal öntötték el a piacot és ezekre ment az állami támogatás, ezért változtattak a rendszeren. Deklarált céljuk lett, hogy a közel 500 elektromos járművet gyártó vállalkozásból csak a legerősebbek maradjanak meg. A Teslában pedig jó „ostort” láttak – mivel a márka autói remekül fogynak még a magas vámok ellenére is, egyenlőbb feltételek mellett a helyi gyártóknak fel kell nőniük az amerikai cég műszaki színvonalához ha életben akarnak maradni. Amelyik nem tud, azért nem is kár – valahogy így gondolkoznak a vezetők. Persze az is cél, hogy ennek hatására a nemzetközi piacon is versenyképes, sőt, meghatározó legyen a kínai autó.

Különleges bánásmód

A Tesla támogatása sok közvetett és közvetlen módon nyilvánul meg.

Megváltoztatták a törvényeket, hogy az összes márka közül elsőként a kaliforniaiak alapíthassanak gyárat helyi partner nélkül, 100% külföldi tulajdonnal. Átrajzolták a sanghaji ipari zóna határait, hogy vámmentes övezetbe kerüljön az új gyár. A terület meghirdetésekor valahogy a Teslán kívül senki más nem indult a 86 hektáros területért, majd amikor „megnyerték” azt, hosszú több évtizedes bérleti szerződést kötöttek, hogy Musk cégének ne kelljen egyben hatalmas összeget fizetnie.

Tesla GigaFactory 3 – az építkezés állapota 2019.05.20.

Amikor megkezdődött a gyár építése, azt az egyik állami építővállalat vette kezelésbe és az első kapavágástól számítva 7 hónap alatt szerkezetkész is lett a gyár. Ha áram kellett a területre, akkor a helyi elektromos művek 55 kilométer kábelt fektetett le és rekord idő alatt engedélyezte a bekötést, a gyártás megkezdését pedig a szervek 3 nap alatt hagyták jóvá. És, hogy a beruházás anyagi oldalával se legyen gond, helyi bankok rendkívül kedvező feltételekkel, a mindenkori kínai alapkamat 90%-áért adtak a Teslának 500 millió dollár hitelt. Aztán amikor képzett munkaerő kellett a gyárba, a környék autógyáraiból buszokkal vitték az alkalmazottakat a toborzás napjára.

Forrás: Youtube / Jason Yang

Az importált Teslákat közel 50 százalékos vám sújtja – a normál vám mellett 25% csak azért mert amerikai autóipari termék. Ennek részleges kompenzálására, a kínai állam mentességet adott az importált Tesláknak a helyi 10% ÁFA alól, ami az árak mérséklését és az eladások növelését tette lehetővé.

És itt érkezünk el a bevezetőben feltett kérdés megválaszolásház. Ugyan a gyár már a hónap elején megkapta a típusengedélyeket a helyi gyártású autók értékesítéséhez és kocsik felkerültek az állami támogatásra jogosultak listájára is, a kiszállítások mégsem indultak be. Láttunk pár képet és videót robogó trélerekről, de ezek valószínűleg csak a szalonokba vitték ki az autókat, miközben a gyár udvarán is egyre csak nőtt a legyártott autók száma.

Nos friss hír, hogy most kapta meg a Made in China (MIC) Model 3 a hivatalos jóváhagyást a 10%-os ÁFA alóli mentességre – ez volt a késlekedés oka. Alighogy kijött ez a hír, máris bejelentette a helyi Tesla képviselet az autók hétfői (december 30) kiszállításának megkezdését.

1,6 milliárdos segítség

És ez még nem minden. Mi is beszámoltunk már róla, hogy úgy néz ki, a Model 3 gyár (első fázis) és az aksi gyár (második fázis) után a helyi informátorok szerint megindult az eddig ismeretlen harmadik fázis építése – a gyár mellett tovább dübörögnek a gépek. Nos ehhez és a további fejlesztésekhez a fent már említett kínai bankok mintegy 1,6 milliárd dolláros hitelkeretet biztosítanak a Teslának a korábbi rendkívül kedvező feltételetekkel. A megállapodás részeként az új hitelből a Tesla vissza is fizette a korábbi 500 milliós kölcsönt is, így gyakorlatilag 1,1 milliárd dollárnyi, azaz 330 milliárd forintnyi új forráshoz jutott a fejlesztésekhez.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.