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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ezek a legkisebb fogyasztású elektromos autók

elektromos autó

A német Spritmonitor.de weboldal hatalmas adatbázissal rendelkezik az autók fogyasztásáról és fenntartási költségeiről. Az adatokból rendszeresen közzétesznek statisztikai elemzéseket is. Az utóbbi időben növekedésnek indult az elektromos autók száma, ezért végre megjelent a villanyautók fogyasztás szerinti rangsora az oldalon.

Az áramvonalas Ioniq első helyezése egyáltalán nem meglepő

Az átlagautós számára azonban elektromos autókról problémásabb adatokat szolgáltatni. A hagyományos autóknál mindig látjuk a benzinkúton mennyit tankoltunk, és tudjuk hány kilométert tettünk meg. Villanyautót azonban sokan otthon töltenek, ahol gyakran nincs lehetőség a ház fogyasztásától elkülönítve mérni a betöltött áram mennyiségét. Az ingyenes nyilvános töltők sem mindig adják meg ezt az adatot, DC töltők esetében további kérdőjel, hogy az AC vagy a DC oldal mérését látjuk az oszlopon, 5-10% eltérés előfordulhat a két adat között. Megadhatnánk az autónk által kijelzett átlagfogyasztást, ez viszont szintén félrevezető, mivel a villanyszámlában nem csak ezt, a töltési veszteséget is kifizetjük.

Vajon minek köszönhető, hogy a Peugeot Ion fogyasztása lényegesen kedvezőbb, mint a testvérmodell Citroen C-zero értéke?

Az alábbi adatokat azért is érdemes fenntartással kezelni, mert egyelőre nagyon kevés tulajdonos tölti fel rendszeresen a fogyasztást, így néhány kiugró, esetleg téves adat jelentősen eltorzíthatja az átlagot, akár hamis eredményt adhat. Például a Mitsubishi i-Miev, Peugeot Ion és Citroen C-zero gyakorlatilag ugyanaz az autó, másik márkajelzéssel, ezért meglepő az 1 kWh eltérés a fogyasztásuk között. Ez az 1 kWh jelentős, hiszen a lista első 5 helyezettje között ennél kisebb a különbség. Egy másik példa az első helyezett Hyundai Ioniq Electric tulajdonosok között ketten is egyértelműen irreális adatokat adtak meg (0,51 és 1,78 kWh/100 km), de egy harmadik tulajdonos 7,8-as értéke is gyanúsan jó, bár róla már elképzelhető, hogy ő mindig melegben, városban, tojással a gyorsítópedál alatt közlekedik. Az Ioniq tulajdonosok különösen lelkesnek tűnnek, 104-en is rendszeresen adatot szolgáltatnak, ennek köszönhetően a két egyértelműen hamis adat nem módosítja jelentős mértékben az átlagot, de ha ezeket kivesszük az adatgyűjtésből a típus máris visszaszorul a második-harmadik helyre. Ha esetleg a csupán 11-11 tulajdonos által regisztrált Mercedes B250e vagy Kia e-Niro típusok között is előfordul 1-2 téves adat, az jelentős mértékben torzítja az eredményeket.

Típus Darabszám Fogyasztás
(kWh/100 km)
1. Hyundai Ioniq Electric 104 13,8
2. Peugeot Ion 17 13,9
3, Volkswagen e-UP 14 14
4. Mitsubishi i-Miev 20 14,3
5. BMW i3 92 14,8
6. Citroen C-zero 21 14,9
7. Hyundai Kona Electric 41 15
7. Volkswagen e-Golf 67 15
9. Nissan Leaf 84 15,6
10. Kia e-Niro 11 15,7
11. Renault Zoe 195 16
12. Smart Fortwo 52 16,1
13. Opel Ampera 17 16,2
14. Smart Forfour 15 16,5
15. Kia Soul 20 16,7
16. Tesla Model 3 83 17,3
17. Tesla Model S 87 20,6
18. Mercedes B250e 11 21,4

Az adatokat az egyes típusok jellemző használati módja is befolyásolja, hiszen egy apró Peugeot Iont nagy valószínűséggel inkább városban használnak alacsony fogyasztással, míg egy Tesla Model S tulajdonos hosszú, autópályás utakra is villanyautóval jár. Érdekes még a típusok közötti adatszolgáltatási hajlandóság is, bár tisztán elektromos Ioniqból jóval kevesebbet gyártottak (25 000 példány), mint Nissan Leafből (500 000 db) vagy a Tesla Model 3 típusból (400 000 db), mégis jóval több Ioniq tulajdonos jegyzeteli rendszeresen autója fogyasztását. Ez a hatás szintén megjelenhet a számokban is, így az Ioniq Spritmonitoron szereplő fogyasztása (a téves adatokat kigyomlálva) közelebb lehet a valósághoz. Az egyes típusokon belül nem különböztették meg a generációkat, akku méreteket, pedig ez is fontos lehet fogyasztás szempontjából, hiszen egy 24 kWh akku kapacitással rendelkező első generációs Nissan Leaf tulajdonosa nagy valószínűséggel másképp használja az autóját, mint ahogy egy új 62 kWh akkus Leaffel közlekedne, ennél is nagyobb hiba az Opel Ampera PHEV és a tisztán elektromos Ampera-e összemosása.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.