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
auto
2024. 05. 01. szerda

370 kilométert tett meg közúton majdnem teljesen önállóan egy első generációs Nissan Leaf az Egyesült Királyságban. A japán vállalat cranfieldi műszaki központjától a sunderlandi autógyáráig tartó úton két mérnök gyűjtötte az adatokat a villanyautó működéséről, akik kizárólag akkor vették át az irányítást a mesterséges intelligenciától, amikor a járművet a töltőállomásokhoz kormányozták. Erre négy alkalommal került sor az utazás során, minden bizonnyal a teljes önvezetéshez szükséges szoftverek és hardverek energiaigénye miatt, hiszen alapvetően a 30 kWh-s aksi közel 200 kilométerre elegendő hatótávot biztosítana, így akár egy, vagy két töltés is elegendő lenne. Arról sajnos nem tett közzé adatot a projektért felelős HumanDrive, hogy mennyi idő alatt sikerült teljesíteni a távot, mekkora átlagsebesség és fogyasztás mellett.

A brit kormány által támogatott, és a Nissan Europe által vezetett konzorcium bemutatója volt az eddigi leghosszabb és a legösszetettebb önvezető technológiai projekt az országban – a GPS-szel, radarral, LIDAR-ral, és kamerákkal felszerelt LEAF-nek körforgalmakkal, autópályával, valamint teljesen jelöletlen, a rendszer számára támpontként szolgáló útburkolati jel és járdaszegély nélküli utakkal is meg kellett birkóznia.

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

A szakértők közel 30 hónapon át dolgoztak az önvezető rendszer „betanításán”, mely a betáplált adatok alapján képes önállóan döntést hozni a forgalomban. A projekt lebonyolítása nem volt olcsó, a kormány és a kilenc partner összesen 13,5 millió fontot, azaz több mint 5,3 milliárd forintot tett félre erre a célra, ám a résztvevők szerint ez a sikeres, balesetmentes kivitelezés létfontosságú volt ahhoz, hogy a döntéshozók magabiztosabban dönthessenek a későbbiekben a sofőr nélküli járművek forgalomba helyezéséről.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.