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
auto
2024. 06. 20. csütörtök

A benzines autóknak kisebb az éves futásteljesítménye, mint a villanyautóknak

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

Egy néhány héttel ezelőtt megjelent cikkemben amellett érveltem, hogy az elektromos átállás gyorsabban történik annál, mint ami az elektromos autók darabszámának növekedéséből következne, mégpedig azért, mert a villanyautók átlagéletkora alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, és a fiatalabb járművek általában többet közlekednek, mint az öregebbek. Más szóval az elektromos hajtáslánc segítségével megtett kilométerek száma gyorsabban növekszik, mint a villanyautók teljes járműflottán belüli aránya. Ezt az okfejtést egy 2013-ban megjelent olasz tanulmány számaival támasztottam alá, amely az autók átlagéletkora és futásteljesítménye közötti összefüggést vizsgálta.

A norvég statisztikai hivatal jóval frissebb és relevánsabb adatokkal rendelkezik ebben a témában, mint az olasz publikáció, így érdemes még egyszer körbejárni a kérdést.

Nézzük meg először, hogy Norvégiában a különböző életkorú autóknak mekkora a futásteljesítménye. Az alábbi grafikon az összes személygépkocsi adatát tartalmazza, függetlenül attól, hogy milyen hajtáslánccal rendelkeznek.

Jól látható, hogy a legfiatalabb autók körülbelül kétszer annyi kilométert tesznek meg egy év alatt, mint a 20 évesek. Az olasz tanulmányban nagyon hasonló arányok szerepeltek, úgy tűnik tehát, hogy egy univerzális jelenségről van szó.

A következőkben az egyszerűség kedvéért csak a benzines, a dízel és a tisztán elektromos személygépkocsikra fogok koncentrálni.

Nyilvánvaló, hogy az elektromos autók átlagéletkora alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, amiből az következik, hogy átlagosan többet is közlekednek. Vajon alátámasztják ezt az adatok?

A válasz az hogy igen: egy elektromos autó átlagosan majdnem kétszer annyi km-t tesz meg egy évben, mint egy benzines, és 19%-kal többet, mint egy dízeles.

De mi a helyzet az azonos korú járművekkel?

Az 5 évnél fiatalabb autók közül a dízelesek futnak a legtöbbet (15.187 km/év), majd a villanyautók következnek (14.533 km/év), a benzinesek pedig csupán a harmadik helyen állnak (12.061 km/év).

Ha viszont a fiatal villanyautókat hasonlítjuk össze az idősebb dízelekkel, akkor már az előbbieknek pörög gyorsabban a kilométerszámlálója.

Mivel az elektromos autók fiatalabbak, mint a dízelesek, ezért nagy átlagban többet is közlekednek, így jön ki a fentebb már említett 19%-os előnyük.

De mit jelent mindez az ország autóflottájának szintjén?

A tisztán elektromos személygépkocsik a (nem hibrid) norvég autóállomány 27,4%-át tették ki a tavalyi évben, ám az általuk megtett kilométerek 32,5%-ot képviseltek, így a 689 ezer elektromos autó nagyobb összesített futásteljesítményt tudott felmutatni, mint a 761 ezer benzines.

A fentiekben csak a három fő hajtáslánccal foglalkoztam, hogy áttekinthetőek maradjanak a grafikonok, de nézzük meg azért a teljes járműflotta futásteljesítményét is.

A legtöbbet a dízel hibridek közlekednek, ám ezekből csak alig 15 ezer darab van forgalomban, így sok vizet nem zavarnak. Ugyanez mondható el a 142 darab hidrogénes autóról is. Ezután következnek, fej-fej mellett, a benzines tölthető hibridek és a tisztán elektromos autók.

Az előbb megfogalmazott alapvetés továbbra is érvényes marad: a tisztán elektromos autók a teljes járműállomány 24%-át tették ki 2023-ban, ám az általuk megtett kilométerek aránya ennél magasabb, 27,9% volt a személygépkocsik által összesen megtett kilométereken belül.

Konklúzió: a norvégok az elektromos autókat általában (bár nyilván nem minden élethelyzetben) teljes értékű autóként használják, és az elektromos átállás az utakon gyorsabb ütemben zajlik, mint a gépjármű-nyilvántartásokban.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.