Ellentétes a BMW és a Mercedes villanyautó gyártási megközelítése

A két német prémium gyártó, a BMW és a Mercedes-Benz egyaránt megkezdte a felkészülést az elektromos autók gyártására, és úgy tűnik abban is egyetértenek, hogy néhány évig még bizonytalan a tisztán elektromos autók piaca. A stratégiájuk azonban alapjaiban teljesen ellentétesen közelíti meg az elektromos autók gyártását – világít rá az Electrek. A BMW nem szeretne külön gyáregységet, de még gyártósort sem dedikálni a villanyautóknak. azaz a plug-in-hibridekkel és hagyományos autókkal közös soron terveznek elektromos autókat gyártani. A Mercedes azonban dedikált EV platformot és globális akkumulátorgyártó hálózatot épít.

Wieland Bruch, a BMW elektromotobilitásért felelős kommunikációs igazgatója korábban azt nyilatkozta az Electreknek, hogy a BMW i3 forgalmazása során komoly tanulságokat tudtak levonni az elektromos autók piacáról, így tisztában vannak azzal, mekkora a kereslet egy bizonyos modellre. Véleménye szerint az egyes piacok között hatalmas a különbség, de általánosságban elmondható, hogy a többség által reméltnél lényegesen hosszabb lesz az átállás a belső égésű motorokról a tisztán elektromos hajtásra.

BMW iNext a 2019-es Frankfurti Autószalonon

Udo Haenle, a BMW vezető mérnöke a múlt héten megerősítette ugyanezt az Automotive News Europe-nak: „Véleményünk szerint a piaci előrejelzések túlságosan bizonytalanok, nem indokolják rugalmatlan, kizárólag elektromos platformok alkalmazását, és nem szeretnénk, hogy bármelyik üzemünket a kapacitása alatt kelljen működtetnünk. Egy új üzem felépítése körülbelül 1 milliárd euróba kerülne, de egy meglévő létesítmény átállítása akkumulátoros elektromos járművek gyártására is százmillió eurós nagyságrendű beruházás lenne.”

EZT OLVASTAD MÁR?  Már jövőre kapható lesz az első kobaltmentes elektromos autó

Oliver Zipse vezérigazgató is hasonlóan nyilatkozott néhány hónappal ezelőtt az elektromos autógyártásról: „Nem gondoljuk, hogy speciális platformra lenne szükség a kívánt jellemzők eléréséhez. Inkább egy nagyon intelligens platformot szeretnénk, amely az összes követelményt képes nagyon jól megvalósítani.”

BMW iVision Dynamics

A BMW stratégiája tehát az, hogy a hagyományos és konnektoros hibrid autókkal közös soron gyárt majd azokkal közös alapokra épülő elektromos autókat. Természetesen akkumulátorokra ezekhez is szükség van, ezért a BMW már novemberben bejelentette, hogy 10 milliárd dolláros akku-cella beszállítói szerződéseket kötött, ezen kívül egy müncheni székhelyű akkumulátor-kompetenciaközpontot is nyitottak kutatási és fejlesztési célokra.

A villanyautók gyártása még így is komoly felkészülést igényel, ezért a BMW idén nyáron hat hétre bezárja a müncheni üzemet, amelyben több mint 1000 robotot alakítanak át, ezzel felkészülve a teljesen elektromos BMW i4 2021-ben megkezdődő gyártására. A villanyautó gyártásnál talán a dedikált platformnál is fontosabb kérdés az akkumulátor ellátás biztosítása. Jan Freimann, a BMW e-mobilitás vezetője az Electreknek erről azt mondta, hogy hosszú távú beszállítási szerződésekkel rendelkeznek számos partnerrel, így 2025-ig és azt követően is biztosított a BMW akkumulátor cella ellátása.

Mercedes-Benz Vision EQS premier a 2019-es Frankfurti Autószalonon

A Daimler luxusautó márkájánál, a Mercedesnél (számos egyéb gyártóval összhangban) úgy vélik, hogy érdemes külön platformot fejleszteni az elektromos autók számára, így az EQS elektromos szedán már az EVA2 platformra épül. Jelenleg azonban a Mercedes problémája inkább az akkumulátor hiány, az LG Chem-től nem tudnak elegendő akkut vásárolni, ezért az EQC tisztán elektromos SUV amerikai piaci bevezetését is kénytelenek voltak 2021-re halasztani. Az Electrek megkérdezte, hogyan kívánják a hasonló problémákat megelőzni, mire a Mercedes-Benz elmondta, hogy saját akkumulátor gyártásban gondolkoznak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Használt elektromos autó akkumulátorokkal látja el gyorstöltőit az EVgo

A jövőben három kontinensen, hét helyszínen, kilenc gyárban készülnek majd akkumulátorok, így biztosítva lesz az EQ modellek akkumulátor-ellátása. Több mint egymilliárd dollárt fektettek be például az alabamai Tuscaloosa-ban az elektromos járművek gyártásába és a beruházásnak része egy új akkumulátorgyár is. A 90 000 négyzetméteres üzem építése még 2020-ban befejeződik.

Mercedes-Benz VISION EQS

Az alapvető stratégiai különbség tehát, hogy míg a BMW a meglévő gyárakat rövid idő alatt átalakítva, közös soron gyártja majd az elektromos autóit, addig a Mercedes-Benz új, dedikált elektromos autó és akkumulátor gyártó létesítményeket épít.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.