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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az Electrify America gyakorlatilag az Európában kiépülőben lévő Ionity ultragyors töltőhálózat amerikai testvére. A cég fő részvényese a Volkswagen csoport, amely a dízelbotrány miatti kárpótlásként kezdett villanyautó töltőállomás telepítésbe az Egyesült Államokban és Kanadában.

A Volkswagen felvillanyozza az Egyesült Államokat

Az Ionity és az Electrify America hálózatokban nem csak az a közös, hogy német autógyártók fizetik a töltőtelepítést, hanem az is, hogy villanyautóval átjárhatóvá tesznek egy kontinenst és (részben) 350 kW teljesítményű töltőkből áll a hálózat. 2020 elején mindkét projekt körülbelül 50%-os készültségnél jár, Európában az első hullámban tervezett 400 töltőpontnak valamivel több, mint fele üzemel már, Amerikában pedig most jelentették be, hogy 2 év alatt elkészült a 400. töltőállomás a tervezett 800-ból. A 400 állomáson összesen 1700 töltőfej áll a villanyautósok rendelkezésére.

Electrify America töltőállomás 2 db 350 kW CCS, 5 db 150 kW CCS és egy 50 kW CHAdeMO csatlakozóval (forrás: Plugshare)

Míg Európában 4-6 elektromos autó tölthető egyszerre egy Ionity töltőállomáson, és minden csatlakozó képes a 350 kW maximális teljesítményre, addig az Electrify America töltőállomásokon a töltőknek csupán negyede tudja a 350 kW teljesítményt, többségük csak 150 kW-os töltést kínál, ezen kívül minden állomásra került legalább egy 50 kW teljesítményű CHAdeMO töltőcsatlakozó is a CCS töltők mellé, így nem mondanak le jelenleg a forgalomban lévő autók feléről, ami valószínűleg gyorsítja a projekt megtérülését.

Az Electrify America töltőknél a maximális töltési teljesítménytől függ a percdíj és a töltőn felejtett autót is percdíjjal büntetik.

Talán épp a racionálisabb telepítéssel elért költségcsökkentésnek köszönhető, hogy barátságosabb a töltők árazása, mint az európai 280 Ft/kWh. Az Electrify America töltőinél ugyanis a maximális töltési teljesítménytől függően változó percdíjért tölthetnek az autósok, így a legtöbb autótípus 60-150 Ft/kWh közötti áron kapja az áramot.

CHAdeMO csatlakozós Kia Soul tölt az Electrify America töltőjén (forrás: Plugshare)

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.