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
auto
2024. 04. 27. szombat

Az idei Genfi Autószalon elmaradása nem akadályozza meg az autógyártókat legújabb termékeik bemutatásában, s bár az igazi dömping holnapra várható, valószínűleg már ma is számíthatunk izgalmas leleplezésekre. Nem is kellett sokáig várnunk március legelső új tisztán elektromos jövevényére, merthogy a Renault máris akcióba lépett, és minden információt felrakott a honlapjára a Morphoz nevű koncepciójáról, éppúgy, ahogyan a múlt héten a Twingo EV-vel is tette. A két villanyautóban közös, hogy mindketten a koronavírus miatt lefújt autókiállításon ünnepelték volna premierjüket a nagyközönség előtt, ám míg a Twingo az év végén piacra kerül, addig a Morphoz mindössze egy tanulmány, melyből nem készül megvásárolható változat. Ettől azonban még nem teljesen semmitmondó számunkra ez a jármű, ugyanis a gyártó elmondása szerint számos, az autón látható stíluselem visszaköszön majd a hamarosan érkező Kadjar-méretű elektromos crossoveren.

A Morphoz aljában a Renault-Nissan-Mitsubishi összefogás által fejlesztett elektromos CMF-EV padlólemez fekszik, amire a vállalat későbbi villanyautói is épülnek. Ezt olyannyira rugalmasra tervezték az autógyártók, hogy különböző méretű motorok és akkumulátorok elszállásolására is képes, valamint a járművek dimenzióival, karosszéria-formájával, illetve az utastér és csomagtér méreteivel is szabadon tudnak játszadozni a fejlesztők.

Már a Morphoz is tanúsítja ezt a rugalmasságot: a villanyautó alakváltó, a felhasználó igényeinek megfelelően képes változtatni méreteit. A City verzió rövidebb és tengelyben szűkebb a városi vezethetőség érdekében, valamint egy 40 kWh-s akkumulátort hordoz, amivel a hatótáv 400 kilométerre rúg. Ez sem kevés, de a 40 mm-rel hosszabb Travel változattal a Renault gondolt a nagyobb távolságra utazó autósokra is, így egy további 50 kWh-s akkucsomaggal való kibővítés után akár 700 kilométert is meg tud tenni a Morphoz egy töltéssel. Ezt az átalakítást a franciák egy kvázi akkucserélő állomáson képzelik, ahol a City módban lévő Morphoz megnyúlik, az aksi automatikusan beépül, és így létrejön a nagyobb és erősebb Travel mód. Így:

 

A villanymotor teljesítménye is a választott változattól függ, városi alakban 100 kW-ot, utazó módban 160 kW-ot küld az első kerekekre. A sajtóanyag szerint a töltés statikus és dinamikus indukción keresztül történhet, ám erről sajnos nem derült ki több részlet.

A Renault már 2017-ben, a Symbioz tanulmánnyal kifejezte érdeklődését az önvezetés iránt. Annak az autónak a 4-es szintű rendszeréhez képest a Morphoz 3-as szintű tudása visszalépés, ám a hatóságok továbbra sem engedik az emberi felügyelet nélküli vezetést, így a technológia fejlettsége egyelőre messze meghaladja a szabályozó környezet érettségét.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.