Így lehetne gokartpálya Szadán

Egy 5,5 ezres nagyközség élete viszonylag ritkán hoz olyan fordulatot, amivel bekerül az országos hírekbe, de azért akad ilyen. Pláne, ha ez valamilyen formában a szomszédos, 20 ezer fős kisváros lakosságát is érinti. Nemrégiben a Pest-megyei Szadán fordult az önkormányzathoz engedélyért egy vállalkozó, hogy a település külterületén gokart- és rallycrosspályát létesíthessen. A vállalkozó által kiszemelt és apránként felvásárolt terület Szada és Veresegyház között fekszik, alig 1,3 kilométerre a legközelebbi lakott területtől, így a környéken lakók ritkán látható összefogással lendültek támadásba a projekt ellen. Az emberek nem csak a saját nyugalmukat féltették a várható zajtól, de a részben Natura 2000-es területen való felesleges környezetszennyezésre is rávilágítottak. A petíciót végül 664-en írták alá, és a szadai önkormányzat által szervezett közmeghallgatáson is látható volt, hogy nem fogják megkönnyíteni a városvezetés dolgát, ha engedélyt ad a beruházásnak.

A társadalmi összefogás végül meghozta a gyümölcsét. A szadai önkormányzat a FB oldalán tájékoztatta a lakosságot, hogy tartva a következményektől, inkább nem engedélyezi a gokartpálya megépítését.

De mi köze ennek az elektromobilitáshoz? Így, ebben a formában semmi. Pedig lehetett volna, vagy akár még lehetne is, és akkor nem egy elkaszált, hanem egy sikeres projektről írhattak volna az országos lapok, ami nem csak a környékről, de a fővárosból is a településre vonzotta volna a fizetőképes vendégeket.

Hagyományos gokartok helyett ugyanis lehetett volna elektromos gokartok számára pályát építeni. Ezek ugyanis szinte hangtalanul suhannak, így néhány tíz méterről már egyáltalán nem hallatszik a hangjuk. Jó példa erre, hogy Miskolcon, az ország egyik legnívósabb wellness központjának udvarán is üzemel egy ilyen pálya. Pedig oda tényleg nem azért utaznak az emberek, hogy egész nap gokartok hangát kelljen hallgatniuk.

A villanygokartok ráadásul nem csak csendesek, de tiszták is. Nincs kipufogógáz, nincs gyomorforgató benzin és olajszag, így a környéken lakóknak a bűz és a káros kipufogó gázok miatt sem kell aggódniuk. Mint ahogy a Natura 2000-es terület védelme sem kerül veszélybe, ha a belsőégésű motor helyett elektromotor hajtja az autókat. Az elektromos gokart ugyanis helyben nulla kibocsátású, csakúgy, mint a többi elektromos autó. És ahhoz, hogy sehol máshol se terheljék a környezetet elég mindössze az épületet és a boxutcát lefedni napelemekkel.

A teljesítmény és a vezetési élmény miatt aggódóknak elég rákeresni a Teslák drag race eredményeire, vagy megnézni a Volkswagen ID.R trófeáit. Az autó az első megmérettetésén olyan időt ment a Pikes Peak hegyi versenyen, amit hagyományos autóval a jelenlegi technológiai fejlettség szintjén megközelíteni sem lehet. A villanyhajtás azonnal elérhető nyomatéka a gokartozás élményét is egy új szintre emeli. De hogy a rutintalanabbak is biztonságosan élvezhessék a gokartozást, az villanygokartok teljesítménye igény szerint korlátozható.

Nem tudom, hogy milyen szinten áll a beruházás, de talán még nem késő átgondolni a terveket. Egyelőre még nincs sok ilyen pálya Magyarországon, miközben igény már lenne a tiszta és csendes versenyekre. Bízom benne, hogy egy ilyen kompromisszumos megoldással mindenki megelégedésére megvalósulhat még ez a projekt. A Villanyautósok Közössége szívesen szervezne egy jó hangulatú találkozót egy új villanygokart-pálya helyszínére.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.