Mégis leáll a Tesla gyártás Fremontban?

A Tesla fremonti üzeme abban a régióban található (San Francisco Bay Area hat megyéje), ahol a legtöbb koronavírus fertőzést észlelték az Egyesült Államokban, ezért azonnal le kell állítani a gyárakat, a munkavállalókat haza kell küldeni, otthoni munkavégzésre vagy szabadságra, kizárólag a mentők, tűzoltók, rendőrség és az egyéb sürgősségi mentést végző szolgáltatások dolgozhatnak tovább. Az előírások betartásáért a rendőrségi vezetőket és seriffeket tették felelőssé.

Eleinte arra számított mindenki, hogy a Tesla kénytelen lesz leállítani a gyártást a helyi idő szerint hétfő éjfélkor hatályba lépett rendeletnek megfelelően. Az Electrek azonban számos Tesla alkalmazottól azt az információt kapta, hogy másnap is meg kell jelenniük a munkahelyükön. Az oldal megkereste a Teslát, de nem kapott választ. Elon Musk hétfő esti emailjében állítólag azt írta az alkalmazottaknak, ha a betegség legkisebb gyanúja is felmerül, akkor ne jöjjenek be dolgozni, de a gyár üzemelni fog, így aki egészséges annak meg kell jelenni a munkahelyén.

Később Alameda megye szóvivőjének tájékoztatásából megtudtuk, hogy a Teslát „alapvető fontosságú vállalat” kategóriába sorolták, amely mentesíti az autógyártót a gyárbezárás alól. Számos kérdést felvet, hogy egy a fertőzésekkel leginkább sújtott területen elhelyezkedő autógyár hogyan kaphatja meg ezt a besorolást, annak ellenére, hogy a Tesla az egyik legnagyobb munkaadó Alameda megyében.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb nagy hírű autómárka száll be az elektromos luxusautók versenyébe

Mindenesetre úgy tűnt, hogy a Tesla talált egy kibúvót a rendelkezés alól, bár Ray Kelly, Alameda megye szóvivője már a sajtótájékoztatón megkapta a kérdést, hogy egy elektromos autókat gyártó üzem mégis miért alapvető fontosságú? A kérdésre a szóvivő mindössze ennyit tudott válaszolni: „Ez egy jó kérdés. Jelenleg ismeretlen vizeken evezünk.”

Tesla Model Y karosszéria üzem Fremontban

Az insideevs.com elővette Alameda megye vonatkozó határozatát, és átböngészték azt az iránt kutatva, melyik lehet az a pont, amelybe a Tesla gyár besorolható. Természetesen nem találtak ilyen pontot, esetleg az „üzemanyagtöltő állomások és egyéb autóalkatrész-ellátás, autójavítás és ezekhez kapcsolódó létesítmények” vagy a „személyszállító szolgáltatások” alá lehetne beerőszakolni a Tesla gyárat, de mindenki számára egyértelmű, hogy valójában nem áll meg az indoklás.

Az Electrek legfrissebb híre szerint Alameda megye seriffje kijelentette, hogy a Tesla nem alapvető fontosságú vállalat. Ennek értelmében a gyárat le kell állítani, csupán a minimálisan szükséges műveletek elvégzéséhez nélkülözhetetlen állomány dolgozhat az üzemben. Gyakorlatilag a biztonsági személyzet őrizheti a készleteket, bár a rendelkezés néhány egyéb kivételt is meghatároz rajtuk kívül, például a bérszámfejtés dolgozhat, hogy át tudják utalni az alkalmazottak bérét, de egyértelmű, hogy nem végezhetnek autógyártást.

Vásárlók állnak sorba a freminti Tesla gyárban 2019 december 31-én
Vásárlók állnak sorba a fremonti Tesla gyárban 2019 december 31-én (Forrás: Twitter/Drew Hallin)

Egy hasonló kényszerleállás természetesen soha nem jön jól egyetlen gyárnak sem, a Teslát azonban egy különösen kritikus pillanatban, a negyedév végén érte el, amely a Tesla számára mindig a gyártás és a kiszállítások felpörgetését jelenti. Ezúttal úgy tűnik Musk eltaktikázta magát a feszített tempóval. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy Kínában a Giga Shanghai üzem már megkezdte a termelést a kínai újév miatti leállás után, melyet ott is kénytelenek voltak meghosszabbítani, szintén a koronavírus járvány miatt.

EZT OLVASTAD MÁR?  EU előírások korlátozzák az Autopilot funkcióit

Alameda megye rendelkezése a tervek szerint április 7-ig marad érvényben, természetesen a kényszerszünet a vírus által okozott fertőzések lefutásától függően meghosszabbodhat. Jelenleg az Egyesült Államokban a Worldometers.info adatai szerint 4727 fertőzött személyt azonosítottak és már 93 haláleset történt. A Tesla fremonti üzemében 10 000 alkalmazott dolgozik, négy műszakban, tehát egyszerre körülbelül 2500 fő tartózkodik a létesítményben.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2019-ben csatlakoztam szerzőként a villanyautosok.hu csapatához, de már 2017-től aktív villanyautós vagyok. A környezetvédelmet fontosnak tartó családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszem helyben megtermelni. Az áramot természetesen a háztetőn lévő napelemekkel, a zöldséget és gyümölcsöt pedig a kertben. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.