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
auto
2024. 07. 27. szombat

A villanyautók növekvő népszerűsége és a technológia villámgyors fejlődése megteremti a lehetőségét annak, hogy az autógyártók a magasabb teljesítményre szomjazó vásárlóik számára is felkínáljanak alternatívát a hagyományos meghajtás mellett. A Hyundainál ezt a gondolatot a Pekingi Autószalonon élőben is megtekinthető RM20e prototípus testesíti meg, mely a dél-koreai vállalat N Performance termékvonalának elektromos potenciáljára hívja fel a figyelmet.

A 810 lóerő teljesítményű tisztán elektromos vadállat nevében lévő RM a Racing Midship projekt rövidítése, amit 2012-ben magas teljesítményű, középmotoros hajtáslánc-technológiák fejlesztésének céljából indított el a Hyundai. Az elmúlt évek prototípusai (RM14, RM15, RM16, és RM19) még belsőégésű motorral készültek, tavaly azonban megszületett a gyártó legelső tisztán villanyos versenyautója is, az elektromos túraautó-sorozatba szánt Veloster N eTCR.

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

Azt nem tudjuk, hogy az elektromos hajtásláncon pontosan mit csiszoltak egy év alatt a mérnökök, hiszen a 2019-es Frankfurti Autószalonon bemutatott pályagépről nem árult el műszaki adatokat a Hyundai, de az biztos, hogy az RM20e nem szűkölködik a nyers erőben. Az 596 kW-os teljesítmény és 960 Nm nyomaték a hátsó kerekeken fejti ki hatását, ami könnyen egy 3 másodperc alatti 0-100-as gyorsulásba csaphat át, ha pedig a gyorsítópedálon marad a láb, akkor mindössze 9,88 másodperc alatt 200 km/h-s tempót is elérhet a villanyautó. A gyártó szerint a középmotoros elrendezés garantálja a motor nyomatékának legjobb kihasználását a különböző útfelületeken, és biztosítja azt a fajta kezelhetőséget és egyensúlyt, ami egy ilyen sportautó irányításához kell.

Az elektromos motor félelmetes végsebességnek adna teret, de ezt a Hyundai nem engedte, 250 km/h-n húzta meg a felső határt, így még közútra is kiengedhető az autó, és az akkumulátor sem szenved túlságosan. A 800V-tal is tölthető akkupakk kapacitása 60 kWh, arról viszont nincs adat, hogy mennyit lehet dolgoztatni az autót, mielőtt újra kellene tölteni.

Egyelőre nem tudni, hogy mikor találkozhatunk a Hyundai kínálatában N jelzésű villanyautóval, de az RM20e, és az alatta fekvő RM padlólemez fontos szerepet töltenek be azok magas teljesítményű technológiájának tesztelésében. Az itt megszerzett tudás a Rimac szakértelmével is kiegészül, hogy a Hyundai vásárlói a lehető legkorszerűbb technológiával vihessék haza sportautóikat.

Nemrég a Peugeot is bemutatta, hogyan képzeli teljesítmény-orientált autóinak jövőjét, valamint a Volkswagenről is tudjuk, hogy az ID.R versenyautó által felhalmozott tapasztalat a villanyautók R jelzésű változataiban teljesülnek be.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.