Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát
Az idei év legnagyobb autós rendezvényének számító Pekingi Autószalon sajtónapjai előtt a Geely alá tartozó Lynk&Co megmutatta legelső olyan tisztán elektromos koncepcióautóját, melyhez sorozatgyártási és értékesítési tervek is kapcsolódnak. A Zero Concept vizuálisan nem tartogat sok meglepetést a kínai-svéd autógyártó eddigi modelljeihez képest, annál érdekesebb viszont a 4,85 méter hosszú kupés crossover alatt dolgozó technológia.
Az úgynevezett Sustainable Experience Architecture (SEA) padlólemezbe a Lynk&Co egy 100 kWh-s akkucsomagot telepít, ami nem kevesebb, mint 640-700 kilométeres hatótávolságot biztosít majd az autónak, bár a Kínában használatos NEDC képes hatalmas túlzásokba esni, a 460-490 km valóságosabb. Teljesítményadatok az autószalonra várhatók, de annyi már ismert, hogy az összkerék-meghajtású változathoz akár három villanymotor is befér a padlólemezre. A gyártást 2021 közepére ígérik, addigra várhatóan felveszi a Lynk&Co 08-as nevet az autó az eddigi szisztémát követve. A legfejlettebb digitális funkciók, over-the-air frissíthetőség, és a kornak megfelelő vezetéstámogató rendszerek sem maradnak ki a járműből.
A SEA padlólemeznek kulcsfontosságú szerepe lesz a vállalat jövőjének alakulásában, a Geely vezérigazgatójának elmondása szerint ez a fejlesztés reprezentálja a vállalat elmúlt 10 évének legnagyobb előrelépését. Felhasználása nem csupán a Zero Concepthez hasonló prémium crossoverekben lehetséges, hanem az A szegmenstől az E-ig, a személyautóktól a könnyű tehergépjárművekig számos változatos formájú járműben is. Ez gyakorlatilag a kínai MEB, ráadásul a SEA abban is hasonlít a Volkswagen platformjára, hogy a Lynk&Co szabadon elérhetővé tenné más autógyártók számára, ezzel biztosítva annak nagy volumenű gyártását. A vállalat csak Kínában több százezer villanyautóra számít a platformjával, de a cél az, hogy globális autógyártóvá váljon.
Állítólag már meg is van az első európai jelentkező a technológiára, noha nem egy a kínaiaktól teljesen független autógyártóról van szó. A német Automobilwoche hírportál feltételezései szerint a Daimler az érdeklődő, melybe 2018-ban 7,3 milliárd euróért (9,7%-ban) bevásárolta magát a Geely, így a két cég szorosabb együttműködésére már azóta van esély. Kínában egyébként már közös vállalkozást is indítottak a Smart kisautók gyártásához és forgalmazásához. A SEA padlólemezre más autógyártók is igényt tartanak, de neveket nem árult el a vezetőség.
A Lynk&Co-t 2016-ban alapította a Geely, lényegében arra a fejlesztési és gyártási szakértelemre alapozva, amit a 2010-ben felvásárolt Volvótól szerzett. A Kínában forgalmazott hagyományos meghajtású modellek hibrid változatai is a Volvo CMA padlólemezén ülnek, és a svéd márkával való kapcsolatra alapozva merült fel tavaly az az ötlet, hogy Európában, a Volvo ghenti gyárában kezdjen konnektoros hibrideket és később villanyautókat gyártani az európai piacra. Ez a terv végül annyiban módosult, hogy az Európába szánt autókat inkább Kínában gyártaná a Lynk&Co, ám a 2020 közepére kitűzött dátum ellenére egyelőre nem jelent meg a kontinensünkön a márka. A SEA platform sem teljesen kínai fejlesztés, svédek, németek, és britek is dolgoztak rajta, és szinte biztos, hogy a Geely más leányvállalataiban, a Volvóhoz tartozó Polestarban, és a Lotusban is kamatoztatni fogja a platform képességeit.