PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Az oroszok is meglepődtek, milyen villanyautóra adtak támogatást

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

Egy rövid ideig talán tényleg elhitték az oroszok, hogy pillanatok alatt villanyautós nagyhatalommá válhatnak, ezért öntöttek temérdek mennyiségű pénzt az ország azon kevés vállalatainak egyikébe, mely elektromos autó fejlesztésére adta a fejét. Nem is hibáztathatjuk őket, egy négyszemélyes városi kisautó, akkukapacitástól függően 200-560 kilométeres hatótávolsággal, potom 7000 euróért valóban parádésan hangzik, és Oroszországban, ahol az elektromobilitást a legtöbben még a hírekből sem ismerik, könnyen komolyan lehet venni egy ilyen ígéretet. A Zettához fűzött remények most szertefoszlani látszanak, miután az állam teljesen megvonta a támogatásokat az autógyártótól.

Év végén indul a filléres orosz villanyautó gyártása

A német Wirtschafts Woche hírportál információi szerint a Russian Engineering and Manufacturing Company egyre távolabbi dátumra tolta a sorozatgyártás kezdetét a járványra hivatkozva, miközben még több támogatást kért az ipari minisztériumtól. Legutóbb közel 1,3 millió eurót, pedig még a végleges változatot sem mutatták be a döntéshozóknak, ráadásul egyre csak gyarapodott azoknak az orosz autóipari szakértőknek a száma, akik megkérdőjelezték a vállalat által ígért specifikációkat.

Azon néhány helyi újságíró benyomása sem győzte meg a minisztereket a további támogatásról, akiknek volt szerencséjük alaposabban megnézni az első prototípusokat. A bemutatott tesztpéldányok körülbelül úgy nézhettek ki, mintha Dmitry elvtárs a reggelire elfogyasztott két üveg vodkától kapott varázserővel próbált volna meg a sufniban szétszórt alkatrészekből összelegózni egy autót, csak épp a varázsigéket keverte össze nagyon. Állítólag a prezentált Zetta szerkezete hanyagul összehegesztett vascsövekből állt, amit ócska műanyag panelekkel fedett le a készítője – nemhogy egy autóra alig hasonlított, de még egy általános iskolás DIY projektbemutatón is visítva húzta volna be az egyest a tanár néni.

A villanyautó egyes részei a közeli Lada-gyárból valók, a padlót pedig egyszerű, buszokban használt linóleum borítja, vagyis rosszindulatúan megfogalmazva minden szemetet, amit csak a környékről összeszedtek, beépítettek a Zettába az oroszok. Ezt fel lehet fogni pozitívan is, hiszen legalább a környezettudatosságra odafigyeltek, és a lehető legnagyobb arányban próbáltak helyi anyagokból dolgozni, a hulladékokat újra felhasználni. Alkatrészeket egyébként kínai beszállítóktól is rendelt a cég, ám azok a koronavírus miatt nem érkeztek meg időben, ezért a hiányzó darabokat AliExpress-ről vásárolta meg a gyártó.

A gyártó honlapján egyébként van fent videó a Zetta működő prototípusáról (alább látható), amin nem tűnik ennyire drámainak a helyzet, bár való igaz, hogy nem egy mestermű az autó. A Nikola ráadásul arra is felhívta a figyelmet, hogy a valóságban nem minden az, mint ami a videón látszik. Az interneten akadnak fotók sokkal csinosabb Zettáról is, így nem teljesen egyértelmű, hogy pontosan hol tart a fejlesztés, de bizonyára nem ott, ahol három hónappal az eredetileg tervezett sorozatgyártás előtt kellene.

Denis Schurowski, a vállalat alapítója úgy nyilatkozott, hogy az első példányokat sosem a közönség előtti bemutatásra szánták, és a villanyautó valójában sokkal jobb lesz, mint amilyennek most tűnik. A fejlesztést folytatni szeretné, s ha a minisztériumtól nem is kap további segélyt, akkor magánbefektetőkkel való együttműködésből vinné piacra a Zettát. Ez idáig majdnem 6 millió eurót emésztett fel a projekt, aminek körülbelül fele támogatásokból és kölcsönökből érkezett.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.