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
auto
2024. 10. 15. kedd
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

Betiltja a belsőégésű motorral gyártott autók értékesítését Kalifornia, 2035-re valamennyi újonnan eladott személygépjárműnek kibocsátásmentes meghajtásúnak kell lennie – jelentette be tegnap Gavin Newson, az állam kormányzója. Egyes hírportálok félreértéseivel ellentétben az intézkedés nem vonatkozik a használt autók adásvételére, valamint a korábban megvásárolt hagyományos járművek használata is engedélyezve lesz az említett dátumot követően. A rendelet a teherszállításhoz használt közepes és nehéz gépjárműveket sem hagyja szabadon szennyezni, 2045-re ezeknek is 100%-ban emissziómentesen kell működniük, ahol ez lehetséges.

Forrás: CARB

A kormányzó azon kutatásokkal támasztja alá a döntést, melyek kimutatták, hogy a kaliforniai széndioxid kibocsátás több mint feléért, az egészségre káros szmog kialakulásáért pedig 80%-ban a közlekedési szektor felelős, miközben az üzemanyag égéséből visszamaradó mérgező gázok 95%-ban a gépjárművekből származnak. Ennek a korlátok nélküli légszennyezésnek pedig az az eredménye, hogy az állam mélyebben fekvő (elsősorban a Los Angeles Basin és Central Valley) területein élő lakosság az ország legpiszkosabb, legtoxikusabb levegőjét szívja.

A kaliforniai levegővédelmi ügynökség (California Air Resources Board) számításai szerint a légúti megbetegedések szempontjából legkritikusabb gázok, a nitrogén-oxidok emissziója 80%-kal csökken a belsőégésű motoros autók értékesítésének betiltásával, az állam üvegházhatású gázkibocsátása pedig 35%-kal esne vissza. A rendelet tehát nem csupán az emberek egészségét védi, hanem a klímaváltozás elleni küzdelem egyik fegyvere is, melynek hatásait a nyugat-amerikai állam különösen megszenvedi: egyre pusztítóbb, és egyre hosszabban tartó erdőtüzek festik vörösre az égboltot.

„Ez a leghatásosabb lépés, amelyet államunk megtehet az éghajlatváltozás ellen. Túl sok évtizede engedjük, hogy az autók szennyezzék a levegőt, amelyet gyermekeink és családjaink belélegeznek. A kaliforniaiaknak nem kellene azon aggódniuk, hogy asztmát kapnak-e a gyerekeik az autóiktól. Autóinknak pedig nem szabadna súlyosbítaniuk a tűzeseteket és még több napot teremteni, amikor füsttel van tele a levegő. Az autóknak nem szabadna megolvasztaniuk a gleccsereket, vagy megemelni a tengerszintet, fenyegetve dédelgetett strandjainkat és tengerpartjainkat” – fogalmazott a kormányzó.

A kormányzat által közzétett kiadvány nem tesz említést a tisztán elektromos üzemmódban is vezethető konnektoros hibridekről, de mivel az intézkedésnek éppen annyira célja a fosszilis energiahordozóktól való függőség csökkentése, mint a környezet védelme, valószínűleg elektromossággal tölthető hibridet sem lehet majd vásárolni Kaliforniában.

A rendelet ebből adódóan egy jelentős nyitás a villanyautók felé egy olyan államban, amely már most is a világ egyik legfejlettebb elektromos autópiacával büszkélkedhet. Az elektromos autók vételára az előrejelzések szerint néhány éven belül a hagyományos vetélytársaik szintjére csökken, miközben villanyautóval közlekedni közepes és hosszú távon már most is sokkal jobban megéri pénzügyileg. Az elektromos autózásra való átállás valószínűleg tehát magától is végbe menne Kaliforniában 2035-ig, így az egyetlen igazán fontos kérdés: miért nem előbb jön az a tiltás? Igaz, egy kicsivel előrébb vagyunk, mint az eddig tervezett 2040-es határidővel.

A tegnap bemutatott VW ID.4 egy fontos villanyautó lesz az amerikai piacon

A kaliforniai rendelkezés egyébként kitér az elektromos átállást segítő egyéb feladatokra, többek között utasítja az állami szervezeteket a magánszférával való együttműködésre a hidrogén-, és elektromos töltőállomások telepítésére, ennek részletei később kerülnek kidolgozásra. A kormányzó kiemeli, hogy az elektromobilitás nemcsak környezeti, hanem gazdasági kérdés is, a fosszilis üzemanyagoktól való megválás ugyanis az alapja egy innovatív, munkahelyekben bővelkedő, folyamatosan fejlődő gazdaságnak.

Betilthatja az EU a belsőégésű motoros autókat

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.