Elon Musk Theodore Wright kottájából játszik

Egyesek szerint Elon Musk korunk Henry Fordja, persze a Ford Motor Company ezzel a kijelentéssel aligha ért egyet, de ha csak egy baráti beszélgetés során mondjuk ezt, akkor is könnyen kinevethetnek bennünket. A Fordnak annak idején saját szénbányája és erdeje volt, hogy a lehető legolcsóbban tudják beszerezni az alapanyagokat, ebből a szempontból pedig vitathatatlan a párhuzam, lévén hogy a Tesla is saját lítium bányát vásárolt.

A legfigyelemreméltóbb szerintem mégsem ez volt az akkumulátor napon elhangzottak közül, hanem két másik bejelentés: az akkumulátorok árának 56%-os csökkenése és a 3 év múlva várható 25 ezer dolláros modell megjelenése. A többi technikai jellegű információ csak éppen annyira érdekes, mint az, hogyan törte le Henry Ford a T modell gyártási költségeit. Akit érdekel, az olvashat róla, a többség meg csak egyszerűen élvezi az autózás nyújtotta előnyöket, amelyek nem létezhetnének a Ford 100 évvel ezelőtti innovációi nélkül.

Ma már sokunk élvezheti az elektromos autózás előnyeit is, de ez nem lehetne így, ha az elmúlt évtizedben nem csökkent volna 87%-kal az akkumulátorok ára. Ez alatt az idő alatt a Bloomberg elemzése szerint évente átlagosan 18% volt a csökkenés mértéke.

Elon Musk bejelentései alapján pedig ez a csökkenő trend nemcsak folytatódni fog, hanem meg fogja haladni az évi 20 százalékot is, ez pedig azt jelenti, hogy Wright törvénye, amely szerint a gyártási költség a legyártott mennyiség növekedésével arányosan csökken, továbbra is él.

Wright törvénye emellett azt is kimondja, hogy minél többet készítünk valamiből, annál okosabb megoldásokkal állunk elő, folyamatosan feszegetve a határokat egyre jobb, egyre használhatóbb és egyre olcsóbb lesz az adott termék.

Pontosan erről szólt az akkumulátor nap, bemutatta, hogy az évek során megszerzett tapasztalatoknak köszönhetően a Tesla kisebb helyen, kevesebb tőke és energia felhasználásával több és jobb akkumulátort tud előállítani. Mindegyik új gyára egy kicsit gyorsabban épül fel, az új gyártósorai egyre nagyobb kapacitásúak, és a száraz elektródás technológiájuk minden iterációval tökéletesedik. A bemutató tulajdonképpen nem volt más, mint annak gyakorlati demonstrációja, hogyan működik a tanulási görbe az akkumulátorgyártásban.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tesla Roadster nyerte a villanyautók legelső 24 órás futamát

Wright törvénynek köszönhetően szinte már nevetségesen könnyű megjósolni egy technológia jövőjét. Ezt tette Tony Seba is a 2014-ben megjelent Clean Disruption of Energy and Transportation című könyvében. Megfigyelte, hogy az előző években átlagosan évi 16%-kal csökkentek az akkumulátor árak, és ezt a trendet extrapolálta 2030-ig. Az akkumulátorok árának csökkenése alapján pedig készített egy előrejelzést a 200 mérföld (320 Km) hatótávolságú elektromos autók árának várható alakulásáról.

A predikciók fogadtatása szinte egyöntetűen negatív volt: „Seba megbolondult! Ez nem fog megtörténni!

Egyszer volt szerencsém a redditen kérdezni Vaclav Smiltől, kanadai egyetemi professzortól, számtalan történelmi, környezeti és energetikai témájú könyv és publikáció szerzőjétől, aki szerint a közlekedés kibocsátási problémáira a legjobb megoldás a dízelmotor. A kérdésem egyik része arra irányult, hogy mi a véleménye Tony Sebáról? A válaszát szó szerint idézem:

„Please, real world, not Seba . . .” vagyis: „Kérem, maradjunk a valóságban, csak Sebát ne …

Lássuk akkor végre azokat a grafikonokat.

A 6 évvel ezelőtt készült, az akkumulátorok árának várható változását bemutató grafikon szerint idén egy kWh-nak 170 dollárba kellene kerülnie. A Bloomberg szerint ezt a szintet tavaly értük el. Seba tehát egy kicsit még konzervatívnak is bizonyult.

A következő ábrán a 200 mérföld hatótávolságú autók árának előrejelzése látható 2014-ből. Néhány azóta megjelent modell is felkerült a grafikonra: ne feledjük, hogy ezek egyike sem pont 200 mérföldes hatótávval rendelkezik, illetve hogy a jelenlegi keresleti piacon a gyártók többet is elkérhetnek modelljeikért, mint egy telítettebb piacon.

Természetesen lehetetlen 10-15 évre előre eltalálni a pontos számokat, de a valóság szemmel láthatóan jól korrelál az előrejelzéssel. A kritikusok hada ma már kevésbé hangos, a mainstream elemzők előrejelzései pedig minden évben egyre közelebb kerülnek Tony Sebáéhoz. Olyan időket élünk, amikor a „bolondok” megüdvözülnek, a „szakértők” pedig nevetségessé válnak. És milyen jó hogy ez így van, hiszen ha a szakértőknek lenne igazuk, óriási bajban lennénk!

EZT OLVASTAD MÁR?  Musk beengedte a CBS kameráit a Model 3 gyártósoraira

Ha hiszünk Tony Sebának (vagy Thedore Wrightnak), hamarosan elérkezünk a decens hatótávval rendelkező 15 ezer dolláros elektromos autókhoz, ennél a pontnál pedig már nem sok létjogosultsága marad egy hagyományos autónak. És amikor tömegek fordulnak el a belsőégésű motortól, annak gyártása többé nem lesz jövedelmező, ezért pillanatok alatt összeomlik.

Hogyan látja mindezt az autós újságíró?

A világmegváltó bejelentés elmaradt az idei Battery Day-en, de a Tesla alapítója azért felállított néhány ígéretes célt.

A fenti mondat a Totalcar cikkének ajánlójából származik, és technikailag igaza van. Semmi szenzációs dolgot nem hallhattunk, mindössze csak kaptunk egy kis betekintést a Tesla termékfejlesztésébe, ami pont ugyanúgy zajlik, mint bármelyik versenytársánál, még ha nekik több évnyi előnyük is van velük szemben. Az egész tehát csak a részvényesek és a sajtó számára rendezett show volt.

Azonban ha tovább látunk az orrunknál, vagy csak ránézünk a fenti grafikonra, az is világos, hogy ezek az önmagukban egyenként nem túl nagy lépések egy évtizedes távlatban hová vezetnek. Nagy múltú autógyártók tűnnek el, felfoghatatlan mértékű vagyonok cserélnek gazdát, milliók kényszerülnek karrierváltásra, olajtermelő országok gazdasága omlik össze, amely szerteágazó geopolitikai következményekkel fog járni. Szóval tényleg semmi különös, csak egy újabb nap az irodában.

Elektromos autót használsz?