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
auto
2024. 10. 31. csütörtök

Az Apple megvehette volna a Teslát

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

Nem, ez most nem valami híralpi kacsa, vagy április tréfa. Maga Elon Musk osztotta meg a sztorit.

5 év múlva

Az egyik legrégebbi és legkitartóbb pletyka az Apple háza táján, hogy az elektronikai vállalat villanyautó gyártáson gondolkozik. A felvetés nem új, talán 2014, vagy 2015 környékére datálódik, és akkoriban még 2020-at jelöltek meg a források mire a Project Titan kódnevű fejlesztésből sorozatgyártás lehet.

Forrás: bloomberg.com

Teltek-múltak az évek, hallottunk olyat is, hogy az Apple szélnek eresztette a teljes Titan stábot, meg olyat is, hogy a Model 3 fejlesztésének kezdeti szakaszáért felelős egyik Tesla mérnök, Doug Field vezeti már a programot ami mégis/újra életben van. Leutóbb az elmúlt napokban merült fel ismét a pletyka, amelyben most 2024-2025 lett megjelölve céldátumnak. Persze nagy kérdés, hogy az Apple maga gyártaná-e az autót, vagy kiszervezné másoknak, hiszen a cég jelenleg is bérgyártókkal dolgoztat. Mint a Tesla Model 3 illetve a VW ID.3 esetén láttuk, a legnagyobb kihívás egy új autó gyártásának felfuttatása az előszériából a tömegtermelésbe, úgyhogy akárhogy is dönt az Apple, nem lesz triviális feladat megvalósítani a projektet.

Forradalmi akkumulátort hozhat az Apple villanyautója

Azon túl, hogy nem tudni, mennyi a hírek valóságalapja, még a Reutersnek a napokban nyilatkozó és a szalagcímeket elindító források is elismerték, hogy még abban sincs végleges döntés, egyáltalán egy komplett járműbe, vagy csak beszállítóként önvezető rendszerekbe vágja a fejszéjét az elektronikai óriás. A most megszellőztetett részletek egyébként kicsit furcsának hallatszanak így elsőre – és úgy tűnik ezzel Elon Musk is egyetért.

Forrás: https://twitter.com/elonmusk/status/1341484482302533635

A híradások egy forradalmian új Apple akkumulátoról szóltak, ehhez képest viszont az LFP – lítium vas-foszfát – kémiát jelölték meg a hatalmas áttörésnek. Ez azonban egyáltalán nem új dolog, a CATL is gyárt már egy ideje ilyen aksikat a kínai piacra szánt modellekbe, nemrég pedig a sanghaji gyártású Tesla Model 3 Standard Range+ kapta meg ezeket a cellákat, de mint egy hűséges olvasónk felhívta rá a figyelmünket, korábban például a Fisker Karmákba is ilyen került. Nyilván lehet involválni egy adott technológián belül is, de azért az LFP kémia mint olyan nem valami soha nemlátott hatalmas újítás. (Bár az Apple esetében gyakori, hogy mások által már évek óta használt technológiákat a cég csak több év késéssel vezeti be, akkor azonban mint valami hatalmas innovációt ad el, a tájékozatlan médiamunkások pedig kritika nélkül átveszik a marketing szöveget).

Hasonlóan érdekes a hírek azon része ami egy u.n. monocelláról beszél. Musk szerint, ha itt arról van szó, hogy az egész akkupakk csak egyetlen hatalmas cellából áll, az gyakorlatilag kivitelezhetetlen. Valószínűbb, hogy az újságírók, vagy a hírek forrása nem értette meg pontosan, hogy miről van szó és az Apple a CATL-hez hasonló direct-to-pack, vagy a Tesla akkunap alkalmával bejelentett közvetlenül a szerkezeti elembe integrált cellákkal tervez.

A gyártás pokla

Szóval, mint említettük egy új modell tömeggyártása nem kis feladat, amint ezt a Tesla is megtapasztalta a 2017 nyarán, a Model 3 termelésének kezdetén. Mint anno mi is megírtuk, a számos kisebb-nagyobb, kezelhetőbb kihívás mellet, volt egy óriási gondjuk akkoriban, miszerint csődöt mondott az egyik beszállító által tervezett akkumodul összeszerelő robot, ami miatt végül minden autónál kézzel, emberi erőforrással kellett elvégezni ezt a feladatot. Végül egész évben mindössze alig több mint 2500 autót sikerült legyártani, mielőtt 2018 elején üzembe által német Tesla Grohmann leányvállalat által tervezett új modulépítő gépek. Csak a miheztartás végett: miközben 2017-ben fél év alatt készült nagyjából 2500 hármas, ma ez nagyjából 3 napi termelés Fremontban.

Mint utóbb kiderült, Elon Musk akkoriban komolyan aggódott a cég pénzügyi stabilitása miatt. Ha nem sikerült volna úrrá lenniük a problémákon, akkor elfogyhatott volna a készpénztartalék, és így kedvezőtlen feltételekkel kellett volna hitelt felvenni, részvényt kibocsátani, vagy, pénzügyi befektetőt találni. Musk, most a friss Apple pletykák kapcsán hozott nyilvánosságra egy meglepő részletet a történet kapcsán.

Forrás: https://twitter.com/elonmusk/status/1341484482302533635

Mint a Tesla vezetője és legnagyobb részvényes megosztotta, a gyártási pokol mélyén, fel akarta venni a kapcsolatot Tim Cookkal, az Apple vezetőjével, hogy a az autógyártó esetleges eladásáról tárgyaljanak. Cook azonban nem volt hajlandó még csak találkozni sem vele. Most a Tesla az akkori értékének már a tízszeresénél jár és évi fél millió autót ad el – a cég befektetői valószínűleg így jártak jobban. Meglehet, hogy az anekdota azon hatalmas kihagyott ületi lehetőségek sorát bővíti majd, mint amikor anno a legnagyibb amerikai videókölcsönző a Blockbuster kapott lehetőséget a kis kezdő Netflix felvásárlására de nem láttak benne fantáziát. Azóta a Blockbuster a VHS kazetták sorsára jutott, a Netflix pedig a világ 32. legértékesebb cége.

Nem először

Nem ez az első alkalom egyébként, hogy Musk a háttérben próbálja bebiztosítani a cég jövőjét a pénzügyi nehézségek láttán. Mint pár éve felfedte, a Model S gyártásának elején, amikor a cég már nem forgalmazta a Roadstert, a szedán pedig még nem termelt pénzt, megkereste régi barátját, Larry Paget, a Google egyik alapítóját egy esetleges felvásárlás ötletével. A deal értelmében a keresőóriás 6 milliárd dollárt fizetett volna a Tesláért és vállalta volna további 5 milliárd befektetését és a márkanév életben tartását.

Musk szerint a megállapodást az ügyvédek írásba is foglalták és megállapodtak a részletekben, azonban végül nem írták alá a papírokat, mivel az S sikere kihúzta az autógyártót a gödörből.

Az eredeti Model 3 kép forrása: teslarati.com

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.