Csődbe juttatja a Teslát a Stellantis?

Éppen egy évvel ezelőtt, 2019 december közepén jelentették be hivatalosan a PSA-FCA házasságot, amit idén októberben jóváhagyott az EU versenyhivatala, majd december 21-én az Európai Unió is engedélyezte a 38 milliárd dolláros üzletet. Ezt követően már csak a két cég részvényeseinek jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy létrejöjjön a világ negyedik legnagyobb autóipari konszernje, amely évente 8,7 millió autó eladásával számolhat (az első három helyen szinte holtversenyben áll 10,8-10,6 milliós eladással a Volkswagen csoport, a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség, és a Toyota). Az új vállalat megalakulásával egy kézbe kerül az FCA oldaláról a Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Maserati, Dodge, RAM, Lancia és a Chrysler, a PSA oldaláról pedig a Peugeot, Citroën, DS, és az Opel-Vauxhall márka. 

Miért jutna ezért csődbe a Tesla? Európában 2020 a széndioxid-kvótáról szól. Több cikkünkben próbáltunk idén találgatni, hogy melyik gyártónak sikerül elkerülni a büntetést. Már a nyáron is jól álltak, és a legfrissebb adatok szerint is a PSA csoport van a legjobb helyzetben. Annak ellenére, hogy számos szakértő már temette a kisautókat, mondván az EU szabályozás ellehetetleníti ezek gyártását, mégis úgy tűnik, hogy épp egy olyan gyártónak sikerül teljesíteni a feltételeket, amely hagyományosan erős a kis városi autók piacán is.

Az FCA csoport azonban nincs jó helyzetben. Annak ellenére is várhatóan 8 grammal túllépik a számukra előírt 97 grammos célértéket, hogy a Teslától vásárolnak CO2 -krediteket. A Teslának pedig nagyon jól jön ez a pénz. Az amerikai gyártónak olyan mértékű bevétele származott a kreditek értékesítéséből, amely nélkül az előző öt nyereséges negyedév közül négyben nem feltétlenül tudott volna nyereséges lenni. (Kivéve, ha ezen bevételek nélkül kevésbé agresszíven terjeszkedik…)

Felmerül tehát a kérdés, hogy a PSA-FCA házasságot követően szüksége lesz-e Stellantis csoportnak arra, hogy kvótát vásároljon, vagy a PSA eredménye, valamint az FCA saját fejlesztései (például a tisztán elektromos Fiat 500e, vagy a hibrid és tölthető hibrid modellek) már elegendők lesznek ahhoz, hogy ne kelljen büntetést fizetni az európai értékesítések után.

Az autóipari elemző, Matthias Schmidt véleménye szerint elképzelhető, hogy az FCA csoport helyzete olyan mértékben javul a PSA házasságnak köszönhetően, hogy nem lesz szükségük arra, hogy a Teslával közösködjenek.

Ne feledjük, hogy a következő években a feltételek is fokozatosan szigorodnak. A tisztán elektromos és tölthető hibrid autók (melyek átlagos széndioxid-kibocsátása 50 g/km alatti), 2020-ban dupla súllyal számítanak az átlagba, de 2021-ben már 1,67, 2022-ben pedig csak 1,33 lesz a szorzó. Ezen kívül számítani fog a flotta legszennyezőbb 5%-a is, amit idén még nem vesznek figyelembe. Fontos szempont az autók tömege is. Minél nehezebb autókat kínál egy gyártó, annál magasabb a számára előírt határérték.

A hagyományos motorral hajtott autók esetében ez nem nagy segítség, mivel a nehezebb autónak jellemzően a fogyasztása, így a széndioxid-kibocsátása is magasabb. Elektromos autóból azonban érdemes nehezet gyártani, mert fájdalommentesen növeli a flotta átlagos tömegét. Azaz egy jövőre eladott 1,5 tonnás tisztán elektromos Fiat 500e vagy Opel Corsa-e kisebb segítséget jelent majd a Stellantis számára, mint egy 2,5 tonnás Tesla Model X, vagy akár egy 1700 kg tömegű Tesla Model 3.

Az idei év első 10 hónapjában Európában kb. 66.000 Teslát adtak el, de a legerősebb hónap minden bizonnyal a december lesz, és év végére ez a szám 90.000 fölé emelkedhet. Tekintve, hogy a Fiat 500e könnyebb, és a jövő évtől a feltételek tovább szigorodnak, 100.000 feletti eladásra lenne szükség, hogy ne kelljen a Teslától kvótát vásárolni. A kérdés, hogy képes lesz-e elég nagy példányszámban villanyautókat eladni a Stellantis?

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.