Forradalmi akkumulátort hozhat az Apple villanyautója

Az Apple titkos autóprogramjáról már évekkel ezelőtt lehetett pletykákat hallani. Az úgynevezett Project Titan 2014-ben indult, ám közel sem haladt egyenletes tempóban a fejlesztés, 2019-ben például 190 embert küldtek el a villanyautón munkálkodó csapatból. Nevük elhallgatását kérő közeli források azonban arról számoltak be a Reuters újságíróinak, hogy azóta ismét komollyá váltak Tim Cook cégének szándékai az autópiacon való megjelenéssel kapcsolatban. A jelenlegi tervek szerint a kaliforniai vállalat 2024-ben piacra dobná saját, önvezető technológiával felszerelt tisztán elektromos modelljét. Az elképzelés ezúttal más, mint amit a többi, mesterséges intelligenciával foglalkozó elektronikai óriás kifundált a Szilícium-völgyben, ugyanis az Apple nem robottaxi-szolgáltatáshoz fejleszti járművét, hanem a fogyasztók számára megvásárlásra.

A cupertinoi vállalat stratégiájának középpontjában egy vadonatúj akkumulátor-dizájn helyezkedik el, amely „radikálisan” lecsökkenti az aksi árát és megnöveli a jármű hatótávját. A Reuters forrásai szerint egy olyan szerkezetet kell elképzelni, ahol a cellákat az akkupakkba a modulok nélkül integrálják be – valószínűleg úgy, mint a Tesla Roadrunner projektjében –, ezáltal helyet és nyersanyagokat megtakarítva. A cellakémiáról nem tudunk biztosat, de a magasabb energiasűrűségű típusok mellett az Apple fontolgatja az olcsóbb LFP (lítium-vas-foszfát) cellák használatát is. „Ez egy teljesen új szint, olyan, mint amikor először láttál iPhone-t” – tette hozzá az egyik szivárogtató.

Az Apple autóipari karrierjét illetően egyelőre rengeteg a bizonytalanság. A céghez közeli emberek szerint a 2024-es gyártási dátum könnyedén későbbre tolódhat, de az is előfordulhat, hogy ismét háttérbe szorul a projekt, és villanyautó helyett csupán egy önvezető rendszer készül el, amely valamely hagyományos autógyártó modelljében talál otthonra. Ha viszont mégis lesz saját iCar, valószínűleg azt sem maga az Apple fogja gyártani, hanem egy partnere. Korábban az Apple tárgyalásokat kezdeményezett a Magnával (ez a cég gyártja majd Fisker villanyautóját is), de azok megszakadtak mikor jégre került a Project Titan. A Magna egyelőre nem kommentálta, hogy van-e esély rá, hogy gyártásba vigye az Apple autóját.

A források hozzátették, hogy habár az erőforrások jobban rendelkezésre állnak, mint bármely más cégnél, a megfelelő beszállítói lánc kiépítése nem kis feladat, nyereségesen villanyautót gyártani pedig még annál is nagyobb kihívás. Ahhoz, hogy életképes maradjon a termelés, egy legalább 100.000 darabos éves kapacitású gyárra van szükség, amibe még az Apple-nek is beletörhet a bicskája.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.