PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

1000 km hatótávot ígér a NIO ET7

elektromos autó

A NIO tegnap bejelentette a cég új zászlóshajóját, a NIO ET7 modellt, amely elsőként kapja majd meg a cég szintén új, 150 kWh kapacitású akkumulátorát. Az autó piaci megjelenését 2022 elejére ígérik, de a 150 kWh-s, az igéretek szerint szilárd test technológiával készülő akkumulátor csak később, 2022 vége felé várható.

Talán az új modellnél és az új akkunál is fontosabb, hogy az új akkut a NIO régebbi modelljei is megkapják. A NIO ugyanis a töltés helyett (pontosabban mellett) az automatizált és villámgyorsan működő akkumulátor cserélő állomásokra voksol.

NIO ET7, 150 kWh-s akkuval

A NIO ET7 elektromos szedán kétmotoros hajtáslánccal rendelkezik. Az első kerekeket egy 180 kW teljesítményű állandó mágneses motor, a hátsókat pedig egy 300 kW teljesítményű indukciós motor hajtja. A maximális teljesítmény 480 kW, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 850 Nm. Az ET7 gyorsulása 3,9 másodperc 0-ról 100 km/h sebességre. Az autó hatalmas, teljes hosszúsága, 5098 mm, a tengelytávolság 3060 mm. Szélessége 1987 mm, magassága 1505 mm.

Az autó három akkumulátor mérettel kerül forgalomba, amelyből kettőt már a korábbi modellekből is ismerünk. A legkisebb, 70 kWh-s akkuval az ET7 modell NEDC ciklus szerint mért hatótávja meghaladja az 500 km-t. A közepes méretű 100 kWh kapacitású akkuval 700 km feletti a hatótáv, az új, 150 kWh-s teleppel pedig 1000 km-nél is messzebbre jutunk. Fontos persze megjegyezni, hogy ezek a remek adatok a valós életben szinte teljesíthetetlen, NEDC mérési ciklus szerinti hatótávok. 7-800 km azonban reálisan elérhetőnek tűnik a 150 kWh kapacitású akkuval.

Az ET7 belső komfortjáról intelligens légrugózás, fűtő- és szellőztető rendszer és a masszázs ülések gondoskodnak. A térérzetet üvegtető javítja. A műszerfalon a kor elvárásainak megfelelően nagyméretű, 10,2″ képernyő jelenti a műszercsoportot, a középső kijelző 12,8″ méretű, és a legfontosabb információkat a szélvédőre is kivetíti a HUD. A tökéletes hangzásról 23 hangszóró gondoskodik.

Az ET7 ára természetesen a kiválasztott akku méretétől és felszereltségi szinttől függően jelentős mértékben eltérő. Az autó megvásárolható akkumulátor nélkül is. Utóbbi esetben havi díjat kell majd fizetni az akkuért. A legkisebb, 70 kWh akkuval az autó ára 448.000 jüan (20,3 millió Ft). Akku nélkül az ár 378.000 jüan (15,8 millió Ft), az akkumulátor bérleti díja pedig havi 980 jüan (45.000 Ft). A közepes, 100 kWh-s akkuval 506.000 jüan (23 millió Ft) az autó ára, akku bérlés esetén havonta 1480 jüan (67.000 Ft) fizetendő. Az ET7 Premier edition felszereltség felára 20.000 jüan (900.000 Ft).

Önvezetés

A cég másik fontos bejelentése az önvezetéshez szükséges hardver, amely szintén az új modellben debütálhat. Az elektromos szedánban a NIO állítása szerint 33 szenzor és 4 Nvidia Orin processzor biztosítja az önvezetési képességek hardveres támogatását. Az autó 11 db nagy felbontású (8 MP) kamera mellett LIDAR-t, 12 ultrahangos érzékelőt, valamint 2 nagy pontosságú pozicionáló egységet tartalmaz. Az önvezetés mint szolgáltatás, havi díjas konstrukcióban is megvásárolható lesz.

Akku-csere

A NIO Day negyedik újdonsága, az új modell, a nagy akku, valamint az önvezetés mellett a NIO Power Swap 2.0, ami a cég második generációs akku cserélő állomásait jelenti.

Az új állomás 14 akkumulátorhellyel rendelkezik, amelyből egy mindig üres kell legyen az érkező autó akkuja számára. A 2. generációs akku csere állomás napi 312 akku cserét lesz képes végrehajtani, ami háromszoros növekedés a korábbi megoldáshoz viszonyítva. A nap 24 óráját elosztva 312-vel arra következtethetünk, hogy egy akku csere csupán négy és fél percet vesz majd igénybe, az autók be- és kiparkolásával együtt.

Bevallom jómagam szkeptikus vagyok, nem hiszek benne, hogy töltés helyett akkumulátort cserélgetünk majd a hosszabb utazásokon. Maga a cserélhető akku koncepciója azonban szimpatikus számomra, környezetvédelmi okokból:

  • A hétköznapokban egy kisebb, olcsóbb akkuval közlekedhetünk. A könnyebb autó kevesebbet fogyaszt, elsősorban városi használatkor. Amikor pedig hosszú útra indulunk, ami a többségnek éves néhány nyaralást jelent, nagyobbra cserélhetjük az akkut a legközelebbi akku cserélő állomáson. Az pedig már részletkérdés, hogy a nagyobb akkut az út során többször feltöltöttre cseréljük, vagy megállunk egy útba eső ultragyors töltőnél.
  • Az akku csere koncepció és az egyre nagyobb akku kapacitás korábbi modellekkel való kompatibilitása fenntartja a régebbi autók használati értékét azáltal, hogy egyszerűen, gyorsan és olcsón kaphat az autó új, akár nagyobb kapacitású akkumulátort.

Az akkumulátorok fejlődésével arra haladunk, hogy előbb mennek majd tönkre az autók, mint az akkumulátorok. Egy 150 kWh kapacitású akkuban 100.000 km mindössze 100-150 ciklust jelent, miközben egy régi, 20 kWh-s akku ennyi futásnál már 800-1100 cikluson volt túl. Az akkucsere persze nem csak azt jelentheti, hogy egy autó több akkut használ el, azt is, hogy egy akku több autót fog kiszolgálni.

Így dolgozik a NIO automata akkucserélő állomása

Korábban más gyártók, például a Tesla és a Renault is gondolkodott hasonló rendszerben, de az egyre növekvő akku méret és a gyorsuló villámtöltés miatt elvetették ezt a megoldást. Az akku csere nem annyira egyszerű, mint elsőre elképzeljük, hiszen gondoskodni kell arról, hogy világszerte legyen megfelelő sűrűségű akku cserélő állomás, azokon mindig legyen kellő mennyiségű feltöltött akkumulátor. Az autóipar legnagyobb gondja jelenleg az akku hiány, azt pedig nem nehéz belátni, hogy ha mindig minden autóban van egy akku, ezen kívül a töltőállomásokon is rendelkezésre áll megfelelő számban tartalék akku, akkor egységnyi akku kapacitással jóval kevesebb autót lehet piacra dobni.
Az akku tulajdonjoga egy másik fontos kérdés az akku csere modellben. Ha van egy megkímélt, újszerű állapotú saját tulajdonú akkumulátorunk, azt nem szívesen cseréljük le egy bizonytalan előélettel és állapottal rendelkező példányra. Az akku csere akkor működhet, ha az autót akkumulátor nélkül vásároljuk meg, az akkuért pedig havi bérleti díjat fizetünk.

Akinek van 3 órája, az alábbi videóban végignézheti a NIO Day online közvetítését.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.