Megérkezett az olcsóbb, és a 7 üléses Model Y is

Sokan várták az olcsóbb Tesla Model Y-t, de eddig úgy tűnt, a cég inkább az egymotoros Long Range változat megjelenésével igyekszik majd csökkenteni az árakat, mintsem, hogy kisebb aksit pakoljon az autó alá. A 7 üléses változatra is régóta várnak a vásárlók, de eddig azt sem lehetett tudni, pontosan hogyan lesznek elhelyezve az extra ülések.

Tegnap éjjel mindkét kérdésben fordulat állt be.

Standard Range

Tavaly még azt nyilatkozta Elon Musk egy kérdésre válaszolva, hogy nem valószínű, hogy lesz kis akkus, azaz Standard Range változat a Model 3 CUV testvéréből. Musk szerint a közeljövőben a (szigorúbb EPA szabvány szerinti) 300 mérföldes, azaz nagyságrendileg 500 kilométer körüli hatótáv lesz a vásárlók által elvárt minimum. Ennek a Long Range Model Y a maga 525 kilométeres eredményével megfelel, de a Standard Range változat 400 kilométer alá menne, ami nem elég vonzó termék. Csak összehasonlításképp, az amerikai szabvány szerint a Standard/Long Range Model 3 hatótáv-adatai 420, illetve 570 kilométer, de ez egy jóval kisebb, laposabb, könnyebb autó, a nagyobb testű Y ennél csak rosszabbul teljesíthet. A fizika törvényei elég makacs dolgok.

Nos, úgy néz ki, a cég mérnökei mégiscsak meggyőzték Muskot, mert az egymotoros nagy aksis kiadás helyett mégiscsak kisebb akkumulátort kaptunk tegnap éjjel.  Az új Standard Range kiadás az amerikai szabvány szerint 244 mérföldre, azaz 393 kilométerre képes egy feltöltéssel, ami azért már nincs olyan messze a Musk által megjelölt 400 kilométeres alsó küszöbtől. A kisebb akkumulátor miatt a végsebesség nem, csak a gyorsulás változott – ez fél másodperccel lett rosszabb, és így most 5,3 másodperc a 0-60 mérföld, amit valószínűleg a legtöbben meg sem éreznénk. A változat gyártása már meg is kezdődhetett, mivel ha most rendeli valaki az USA-ban, akkor 2-5 héten belül meg is kapja a kocsit.

Az új verzió ára nettó 8 ezer dollárral, tehát nettó 2,3 millió forinttal olcsóbb, mint a nagyobb aksis kiadásé, így átszámítva nettó 12,2 millió forintnál indul az autó ára Amerikában. Ez egyébként nettó 4000 dollárral (1,2 millió forint) több, mint a kis aksis Model 3 ára. Egyelőre még nem vállalkoznánk arra, hogy ebből európai árat számoljunk, ugyanis kontinensünkre elméletileg a berlini Tesla-gyárból kiguruló autók érkeznek majd valamikor fél év múlva. Természetesen mint mindig, most is keringenek olyan pletykák, hogy már Kínából is kapunk majd Y-t, de az árakra térjünk vissza inkább akkor, amikor már ténylegesen megindul a modell itteni forgalmazása.

Apropó árak. Amikor a Tesla megmutatta a Model Y prototípusát, az SR verziót eredetileg 3 dollárral olcsóbbra tervezték. Az is igaz ugyanakkor, hogy a hatótáv, a végsebesség, és a gyorsulás mind jobb lett, mint az eredeti vállalás, és a Model 3-mal ellentétben az Y kisebbik akkus változata is megkapta a teljes prémium felszereltséget, a hangrendszert is beleértve. 

5+2

A tegnapi webshop-frissítés alkalmával azonban nem csak a kisebb akkumulátor, de a 7 üléses változat is bekerült a kínálatba. Azaz nevezzük inkább +2 ülésnek, mert azért valószínűleg korlátozottan lesz használható a plusz hely, valószínűleg nem kétméteres kosarasok fognak itt 1000 kilométeres túrákra menni.

A Model Y harmadik sora. Forrás: Tesla Daily / Youtube

Akit érdekel ez az opció, annak nettó 3000 dollár, nagyjából 900 ezer forint felárral kell számolnia. Ezért az összegért a két extra ülésen kívül mozgatható második sort is kap a könnyebb bejutásért, és került 2 USB-C töltőpont is a harmadik sorba. A második és harmadik sor teljesen vízszintesre hajtható, ha nagyobb raktér kell, és az utóbbinál ez egy gombnyomással, a csomagtérből is megoldható.

Nézet a csomagtartóból. Forrás: Tesla Daily / Youtube

Hivatalos fotók még nincsenek a harmadik sorról, de a Tesla Daily podcast jóvoltából kaptunk pár képet. A fotóknál azért érdemes figyelembe venni, hogy a lencse perspektívája kicsit tud csalni, túl nagy lábtérre ne számítsunk hátul.

Miért most és miért így?

Az új variánsok kiadásának időpontja nem túl meglepő, hiszen a Tesla mindig a negyedév elején tesz ilyen lépéseket, hogy ne okozzon problémát saját magának a szokásos kiszállítási hajrá közepén. Ráadásul az új, olcsóbb változat Q1-es gyártása valószínűleg kedvezően hat majd az amúgy általában gyenge első negyedéves eladási adatokra. Arra pedig, hogy miért kisebb akkut kaptunk az egymotoros LR változat helyett, valószínűleg az elérhető akkumulátor-cellák környékén kell a választ keresnünk.

A legtöbb elektromosautó-gyártónál az akkumulátorgyártás a szűk kapacitás, és ez még akkor is igaz a Teslára is, ha tudjuk, hogy nekik van a legnagyobb saját gyártókapacitásuk. Ha egy olcsóbb Long Range került volna a kínálatba, akkor még több 2170-es NCA cellára lett volna szükség. A Standard Range esetében is több cella kell a több autóhoz, de nagyjából 20 kWh kapacitással kevesebb a növekmény mint a nagy akkus változat esetén lett volna. Ha pedig a Standard Range LFP cellákat kapott – ezt még nem tudjuk – akkor még inkább igaz, hogy az NCA cellák gyártásától függetlenül tudják növelni az értékesítési darabszámot.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.