Megússza a több száz milliós büntetést a német autógyártó

Tavaly decemberben, az akkoriban rendelkezésünkre álló legfrissebb, októberi adatok alapján összefoglaltuk, hogy mekkora büntetésre számíthatnak az Európában tevékenykedő autógyártók az Európai Unió által meghatározott átlagos kibocsátási korlátozás túllépéséért 2021 elején. Habár számos részlet továbbra sem tisztázott az EU számítási módszerei kapcsán, és az éves eladási adatokat is csak becsülni tudtuk, számításaink rávilágítottak, hogy az őszi hónapokban a legtöbb autógyártó még igencsak messze állt a számára meghatározott elérendő értéktől. Egyedül a PSA Csoport felelt meg a szabályozásnak, míg a másik véglet az FCA-Honda-Tesla társulás, a Daimler, valamint a Volkswagen Csoport volt, melyeknek 8-10 grammos túllépést kellett leküzdeniük az év utolsó hónapjaiban a körülbelül 600 millió (a VW esetében 2,2 milliárd) eurós bírság elkerüléséhez.

Ennek fényében megdöbbentő a Daimler mai bejelentése, miszerint a Mercedes-Benznek 2020 végéig sikerült az előírt szintre csökkentenie flottájának átlagos CO2-kibocsátását, s így egyetlen fillért sem kell fizetnie az Uniónak. (A Daimlerhez tartozik a Smart is, mely már csak elektromos modelleket árul Európában, így az átlagos kibocsátást lefelé húzza.)

Olla Källenius, a Daimler vezérigazgatója az újságíróknak azt nyilatkozta, hogy az előírásoknak való megfelelés a hálózatról tölthető modelljeik iránti kereslet év végi megugrásának köszönhető. 2020-ban összesen majdnem 160.000 darab plug-in hibrid, és tisztán elektromos meghajtású személyautót szállított le a Mercedes világszerte, s az utolsó negyedév ennek körülbelül felét adta.

Frissítés: Megérkezett a hivatalos sajtóanyag a Daimlertől, mely egy kicsit pontosítja a sajtó által közzétett adatokat. A német autógyártó csoport valójában több mint 160.000 konnektoros autót adott el 2020-ban (összesen körülbelül 163.700-at), s ez magában foglalja a Smart márkájú járműveket is. A plug-in hibridek kereslete megnégyszereződött 2019-hez képest, összesen körülbelül 115.000 darabot vásároltak az ügyfelek. Közel 20.000 EQC-t vettek át a vásárlók, valamint nagyjából 1700 EQV kisbusz talált gazdára, míg a tisztán elektromos Smartokból körülbelül 27.000 darabot tudott eladni a vállalat. A Daimler összes eladásán belül 7,4%-ot tettek ki a hálózatról tölthető modellek (szemben a 2019-es 2%-os értékkel), 2021-re pedig kb. 13%-ot szeretnének elérni a németek. A majdnem 164 ezer darab elektromos autó mintegy 53%-át, durván 87.000 példányt az utolsó negyedévben adták át a kereskedések.

Az európai villanyautó-eladás számait nem tette közzé a Daimler, de azt írja, hogy a saját belsős előrejelzései szerint sikerült megfelelni az EU-s előírásnak.

Az Autonews információi szerint a PSA Csoport, a Volvo Csoport, a BMW, és a Renault is megússza a büntetést (hivatalos bejelentés tőlük még nem érkezett), a Volkswagen viszont nemrég úgy nyilatkozott, hogy egy kevéssel valószínűleg magasabb emisszióért lesznek felelősek az autóik, mint szabadna.

Källenius hozzátette, hogy az elektromos modellek piacra dobásának felgyorsításával felkészült az idei év végére kitűzött szigorúbb céloknak, de elismerte, hogy a Daimlert is sújtja az az alkatrészhiány, amely például a Volkswagen gyártását is akadályozza. A Mercedes-Benz az idei évben négy villanyautó bemutatójára készül, az egyikük az EQS csúcstechnológiás limuzin lesz elképesztő érintőkijelzővel, de a Kecskeméten gyártásba induló EQB-t is látni fogjuk idén.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.