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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Jelen korunk furcsasága, hogy az autógyártók egyre kevésbé akarnak csak autógyártók lenni: új piaci lehetőségek után kutatva jelenlétüket más területekre is kiterjesztik, termékpalettáikat diverzifikálják, és a kínált szolgáltatásaikat kibővítik a közösségi közlekedés, digitalizáció, és az energetika irányába. Csütörtökön a Renault Csoport sajtótájékoztatóján is elhangzott, hogy a Renault márka a jövőbeli magasabb profit érdekében egy teljes arculatváltásnak néz elébe, amelyet követően a vállalatot inkább autókat is összeszerelő technológiai cégként kell majd jellemeznünk, semmint a hagyományos értelemben vett autógyártóként. A Kia Motors is hasonlóképpen képzeli el a jövőjét.

A dél-koreai autógyártónál a változás szele már a 2020-as eladási adatokból is érezhető volt, Magyarországon például az e-Niro vezetésével a tisztán elektromos hajtású Kiák értékesítése 1250%-kal nőtt a 2019-eshez képest, és az összes magyarországi Kia eladás 6%-át helyi kibocsátástól mentes modell adta. A teljes átalakulásnak, és a tiszta lappal való újrakezdésnek azonban ennél nyilvánvalóbb jelei is vannak: nemrég új logót mutatott be a cég, amelyhez egy új szlogen, a „Movement that inspires” is csatlakozott, valamint azt is bejelentette a gyártó, hogy a neve is megváltozik: Kia Motors helyett ezentúl hivatalosan is nevezhetjük szimplán Kiának.

A Motors szó kiiktatásával a Kia a hagyományos, autógyártásra épülő üzleti és működési modelljétől való eltávolodást kommunikálja, amelyért cserébe innovatív mobilitási termékek és szolgáltatások bevezetésére fog koncentrálni. Több mint 75 éves járműipari tapasztalatával a Kia is látja, hogy a társadalom mobilitási igényei változóban vannak, tisztább üzemű, hatékonyabb, és intelligensebb járműveket várnak – a dél-koreaiak ezeket az igényeket követik oly módon, hogy azzal másoknak is inspirációt nyújtsanak.

Az új márkacélok megvalósításában természetesen kiemelkedő szerepet kapnak a tisztán elektromos meghajtású járművek, amelyekből 7 is érkezik 2027-ig bezárólag. Ezekhez a műszaki alapot a már megismert e-GMP padlólemez biztosítja, mely moduláris felépítésével változatos méretű és formájú villanyautók építését teszi lehetővé jellemzően az eddigieknél magasabb hatótávolsággal és gyorsabb töltési képességgel. Jelen cikkünk végén látható videóból az is kiderül, hogy valóban számozva lesznek az autók, a nevük az EV1-től az EV9-ig terjed majd.

A Kia megerősítette továbbá, hogy nem csak magánhasználatra szánt személyautókat, hanem speciális feladatokra tervezett haszongépjárművek is épülnek az elektromos platformra, amelyhez a Canoo, valamint az Arrival start-upok nyújtanak segítséget. Ezek között találunk majd csomagszállításra kialakított kisbuszt, valamint önvezető utasszállítót is.

Amire viszont mindenki a legjobban vár, az az első olyan elektromos Kia, mely nem hagyományos változatból mosakodott tisztává, ez pedig az Imagine koncepció alapján készülő crossover lesz. A 2021 első negyedévében esedékes premierjekor a modell elsőként viseli majd a vadonatúj logót, hatótávolsága több mint 500 kilométer lesz, és 20 percnél rövidebb töltési időket ígér. A következő 5 évben érkező modellekkel évi 500 ezer villanyautó gyártása válik lehetővé a Kiánál, ami világszerte 6,6%-os piaci részesedést eredményezhet.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.