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
auto
2024. 04. 26. péntek

Meggyógyultak az LFP akkus Teslák

elektromos autó

Mint nemrég megírtuk, finoman szólva is rázósra sikerült az új LFP akkumulátoros sanghaji Teslák rajtja. 2020 végén érkezett 6-7 ezer SR+ Európába a kínai gyárból, de a zord telet nem igazán viselték jól az aksik, pontosabban úgy tűnt a vezérlőprogram nem áll a helyzet magaslatán. Most hétvégén azonban frissült az autók szoftvere a 2021.4.10-es verzióra.

Gondok vannak a legolcsóbb kínai Teslával?

Jelentős javulás

A német Nextmove már el is vitte a flottájuk egyik kínai gyártású autóját egy gyors tesztre és amit tapasztaltak az eléggé megnyugtató.

Korábban azt jelentették, hogy nem lehetett az autókat 100%-ra tölteni, és a töltöttségi szint alja is bizonytalan volt – akár 15%-ról is hirtelen lezuhanhatott. Úgy néz ki ez a probléma teljesen megoldódott, a BMS, azaz az akkumulátorok vezérlő elektronikája, most már megfelelően felismeri a cellák állapotát. A mostani teszten teljesítménycsökkenést sem tapasztaltak.

Az elmúlt alkalommal az is gondot jelentett, hogy még előmelegített akkuval is csupán 60-70 kW körül töltöttek a kocsik, és legalább 10 perccel hosszabb volt a töltés idő mint az amerikai gyártású aksikkal szerelt példányoknál.

Most az Ionityn tesztelve, 0% töltöttség mellett, 166 kW-tal indult a villámtöltés, ami már hozza nevadai NCA cellák teljesítményét a legkisebb akkunál. Ami ennél is fontosabb, nem láttuk a korábbi hatalmas és szinte azonnali teljesítménycsökkenést. 10%-nál még mindig csak kicsivel voltunk 140 kW alatt és úgy 40%-nál lépte át az autó a 100 kW-os küszöböt. 50%-os töltöttségig kevesebb mint 15 perc kellett, a 75%-ot pedig 25 perc alatt érték el – egyébként nagyjából ekkor csökkent 50kW alá a töltési teljesítmény.

Model 3 SR+ LFP töltési görbe, @Inonity 350 kW, 19 °C. Forrás: Nextmove / Youtube

Az igazsághoz az is hozzátartozik persze, hogy a korábbi nulla fokhoz képest, most szinte tavaszias idő, 15-19 fok közötti hőmérséklet volt. Ugyanakkor az előző teszten, bár a külső hőmérséklet fagypont körül volt, az aksit 33 fokig melegítették, most pedig 40 fokos volt a töltés kezdetén, ami melegebb, de nem akkora a különbség mint azt elsőre gondolnánk. A kínai gyártású autókat így már nyugodt szívvel lehet ajánlani, annál is inkább, mert az összeszerelés minősége a jelenlegi ismereteink szerint jelentősen jobb a kaliforniai gyártású testvérekénél. Azért, ha ismét hidegebbre fordul az idő, megnéznénk egy ismételt tesztet cudarabb körülmények között is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.