SolarEdge technikával jön a Fiat e-Ducato

A SolarEdge nevet többségünk a panelenként optimalizált napelemes megoldásáról ismeri. A vállalat 2018-ban felvásárolta a dél-koreai Kokam akkumulátor gyártót, majd 2019 januárjában az S.M.R.E. Spa céget is, amely elektromos járművek számára gyárt integrált hajtásrendszereket és elektronikát. A két akvizíciónak köszönhetően a SolarEdge szélesítette termék-kínálatát, és ma már elektromos járművek hajtásrendszerének teljes választéka megtalálható a portfóliójukban a villanymotoroktól kezdve az erőátviteli rendszereken, akkumulátorokon, akku vezérlő rendszereken (BMS), fedélzeti töltőkön, jármű vezérlőegységeken (VCU) keresztül a szoftverekig.

A SolarEdge sajtóközleménye szerint a cég megoldásai elsőként a Fiat e-Ducato modellben kerülhetnek piacra. Zivi Lando, a SolarEdge vezérigazgatója így nyilatkozott az együttműködésről: „Nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk a Stellantis számára jelentős pillanatnak, amikor bevezetik a népszerű Fiat E-Ducato könnyű haszongépjármű elektromos változatát az európai piacon. Az elektromos erőátviteli rendszerünket a Stellantis szakértelmével ötvözve a piacon ebben a kategóriában a legkönnyebb e-mobilitási megoldást tudjuk kínálni a haszongépjárművek számára, amely megfelel az ügyfelek igényeinek, és segít a városközpontok széndioxid-semleges céljainak teljesítésében. Megtiszteltetés számunkra, hogy megkaptuk a Stellantis első osztályú beszállítója minősítést és az elektromos erőátviteli egységek és akkumulátorok egyedüli beszállítója lehetünk a járművek első sorozatában.”

A Fiat Ducato 40 éve jelent meg a piacon, és a konszerneken átívelő közös fejlesztés talán legrégebbi példája. A háromféle karosszéria (kisteherautó, utasszállító kisbusz és vezetőfülkés alváz) változatban kapható járművet ugyanis már a kezdetektől a PSA csoporttal együttműködve tervezték, így már 1981-es bevezetéstől kapható Citroën C25, Peugeot J5, Alfa Romeo AR6 és Talbot Express néven. Később a PSA változatok nevet váltottak, megszületett a Citroën Jumper és a Peugeot Boxer, 2014-ben Kanadában és az Amerikai Egyesült Államokban Ram ProMaster néven is forgalmazni kezdték, Európában pedig napjainkban már Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven is találkozhatunk az autóval.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kínai gyártótól vásárol széndioxid-kvótát a VW Európában

A PSA már jól ismert elektromos hajtásával 2020-ban egymás után mutatkozott be a Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven a kisteherautó és az utasszállító változat is, melyekbe bruttó 50 kWh és 75 kWh akkumulátor választható. Az autók közös jellemzője a 230, illetve 330 km WLTP hatótáv és a maximum 100 kW teljesítményű DC töltés.

Miközben a PSA és az FCA együttműködés szorosabbra fűzéséről, azaz a Stellantis csoport megalakulásáról érkeztek a hírek meglepő fordulatnak tekinthető, hogy az FCA a Ducato elektromosításánál külön utat választott. Először 2019-ben érkezett hír a Ducato tisztán elektromos változatáról, majd rövidesen a fontosabb technikai információk is napvilágot láttak. Eredetileg 2020-ra ígérték a forgalmazás megkezdését, végül 2020 nyarán a kész modell tesztelésének megkezdéséről számolt be a gyártó.

Az e-Ducato vásárlók számára talán a terhelhetőség a legfontosabb jellemző, amely maximum 1950 kg lehet. Az autó mindhárom karosszéria változatban megvásárolható lesz elektromos hajtással, így akár a lakóautók elektromosítása is megindulhat, ugyanis Európában a lakóautók mintegy kétharmada Fiat Ducato alvázra épül. Természetesen áruszállító és 5-9 fős utasszállító változata is lesz a járműnek.

A meghajtásról 90 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik, a moduláris felépítésű akkumulátor pedig kétféle kapacitással lesz megrendelhető. A 3 modulból álló akku kapacitása 47 kWh, az 5 modulos változat pedig 79 kWh energia tárolására alkalmas. A hatótáv adatok egyelőre csak az NEDC mérési ciklus szerint ismertek, amely szerint a kisebb akkus változat 220, a nagyobb kapacitású modell pedig 360 km megtételére alkalmas. A moduláris akkumulátor kialakítás egy érdekes jellemzője az ún. szükség üzemmód, ami azt jelenti, hogy egy akku modul esetleges meghibásodása esetén az kiiktatható, és az autó tovább használható a hibátlan modulokkal.

Az AC töltési teljesítmény az alapfelszereltségben 7 kW, de opcionálisan 11 és 22 kW-os fedélzeti töltő is megvásárolható, így az AC töltésben gyorsabb lesz a Fiat változat, mint a Stellantis csoport PSA modellekben megismert hajtásrendszerével készülő autók, melyekbe maximum 11 kW-os AC töltő rendelhető. A DC töltés tekintetében épp fordított a helyzet, a Fiat e-Ducato maximum 50 kW DC töltési teljesítményt ígér, miközben az egyéb márkanéven forgalmazott PSA rendszerű modellek akár 100 kW töltési teljesítményre is képesek.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.