SolarEdge technikával jön a Fiat e-Ducato

A SolarEdge nevet többségünk a panelenként optimalizált napelemes megoldásáról ismeri. A vállalat 2018-ban felvásárolta a dél-koreai Kokam akkumulátor gyártót, majd 2019 januárjában az S.M.R.E. Spa céget is, amely elektromos járművek számára gyárt integrált hajtásrendszereket és elektronikát. A két akvizíciónak köszönhetően a SolarEdge szélesítette termék-kínálatát, és ma már elektromos járművek hajtásrendszerének teljes választéka megtalálható a portfóliójukban a villanymotoroktól kezdve az erőátviteli rendszereken, akkumulátorokon, akku vezérlő rendszereken (BMS), fedélzeti töltőkön, jármű vezérlőegységeken (VCU) keresztül a szoftverekig.

A SolarEdge sajtóközleménye szerint a cég megoldásai elsőként a Fiat e-Ducato modellben kerülhetnek piacra. Zivi Lando, a SolarEdge vezérigazgatója így nyilatkozott az együttműködésről: „Nagyon örülünk, hogy részesei lehetünk a Stellantis számára jelentős pillanatnak, amikor bevezetik a népszerű Fiat E-Ducato könnyű haszongépjármű elektromos változatát az európai piacon. Az elektromos erőátviteli rendszerünket a Stellantis szakértelmével ötvözve a piacon ebben a kategóriában a legkönnyebb e-mobilitási megoldást tudjuk kínálni a haszongépjárművek számára, amely megfelel az ügyfelek igényeinek, és segít a városközpontok széndioxid-semleges céljainak teljesítésében. Megtiszteltetés számunkra, hogy megkaptuk a Stellantis első osztályú beszállítója minősítést és az elektromos erőátviteli egységek és akkumulátorok egyedüli beszállítója lehetünk a járművek első sorozatában.”

A Fiat Ducato 40 éve jelent meg a piacon, és a konszerneken átívelő közös fejlesztés talán legrégebbi példája. A háromféle karosszéria (kisteherautó, utasszállító kisbusz és vezetőfülkés alváz) változatban kapható járművet ugyanis már a kezdetektől a PSA csoporttal együttműködve tervezték, így már 1981-es bevezetéstől kapható Citroën C25, Peugeot J5, Alfa Romeo AR6 és Talbot Express néven. Később a PSA változatok nevet váltottak, megszületett a Citroën Jumper és a Peugeot Boxer, 2014-ben Kanadában és az Amerikai Egyesült Államokban Ram ProMaster néven is forgalmazni kezdték, Európában pedig napjainkban már Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven is találkozhatunk az autóval.

A PSA már jól ismert elektromos hajtásával 2020-ban egymás után mutatkozott be a Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall és Toyota márkanéven a kisteherautó és az utasszállító változat is, melyekbe bruttó 50 kWh és 75 kWh akkumulátor választható. Az autók közös jellemzője a 230, illetve 330 km WLTP hatótáv és a maximum 100 kW teljesítményű DC töltés.

Miközben a PSA és az FCA együttműködés szorosabbra fűzéséről, azaz a Stellantis csoport megalakulásáról érkeztek a hírek meglepő fordulatnak tekinthető, hogy az FCA a Ducato elektromosításánál külön utat választott. Először 2019-ben érkezett hír a Ducato tisztán elektromos változatáról, majd rövidesen a fontosabb technikai információk is napvilágot láttak. Eredetileg 2020-ra ígérték a forgalmazás megkezdését, végül 2020 nyarán a kész modell tesztelésének megkezdéséről számolt be a gyártó.

Az e-Ducato vásárlók számára talán a terhelhetőség a legfontosabb jellemző, amely maximum 1950 kg lehet. Az autó mindhárom karosszéria változatban megvásárolható lesz elektromos hajtással, így akár a lakóautók elektromosítása is megindulhat, ugyanis Európában a lakóautók mintegy kétharmada Fiat Ducato alvázra épül. Természetesen áruszállító és 5-9 fős utasszállító változata is lesz a járműnek.

A meghajtásról 90 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik, a moduláris felépítésű akkumulátor pedig kétféle kapacitással lesz megrendelhető. A 3 modulból álló akku kapacitása 47 kWh, az 5 modulos változat pedig 79 kWh energia tárolására alkalmas. A hatótáv adatok egyelőre csak az NEDC mérési ciklus szerint ismertek, amely szerint a kisebb akkus változat 220, a nagyobb kapacitású modell pedig 360 km megtételére alkalmas. A moduláris akkumulátor kialakítás egy érdekes jellemzője az ún. szükség üzemmód, ami azt jelenti, hogy egy akku modul esetleges meghibásodása esetén az kiiktatható, és az autó tovább használható a hibátlan modulokkal.

Az AC töltési teljesítmény az alapfelszereltségben 7 kW, de opcionálisan 11 és 22 kW-os fedélzeti töltő is megvásárolható, így az AC töltésben gyorsabb lesz a Fiat változat, mint a Stellantis csoport PSA modellekben megismert hajtásrendszerével készülő autók, melyekbe maximum 11 kW-os AC töltő rendelhető. A DC töltés tekintetében épp fordított a helyzet, a Fiat e-Ducato maximum 50 kW DC töltési teljesítményt ígér, miközben az egyéb márkanéven forgalmazott PSA rendszerű modellek akár 100 kW töltési teljesítményre is képesek.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.