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
auto

Még idén Európába jön a Tesla napelemes cserepe

energia
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

A Tesla nem csak az autógyártást, az energiatermelést is másképp közelíti meg, mint a piacon régebben jelen lévő szereplők. Az amerikai cég legismertebb akkumulátoros energiatároló projektjei Ausztrália és Hawaii szigeteinek energiaellátását igyekeznek egyszerre stabilabbá és zöldebbé tenni, de a Tesla Powerwall tulajdonosok a múlt heti texasi ítéletidőt is könnyebben vészelhették át.

Egy háztartás a jövőből, fűtés-, villanyszámla és benzinköltség nélkül

A Tesla New York államban lévő telephelye évek óta gyártja a cég integrált napelemes tetőfedő megoldását Solar Roof néven. A napelemes háztartási kiserőművek esetén általában szabványos 1 x 1,6 méteres (ritkábban 1 x 2 méteres) napelem táblákat szerelnek fel a tetőre csavarozott tartószerkezetre, amelynek előnye a kedvező ár. Felmerül azonban a kérdés, hogy mi értelme két külön rétegben elhelyezni a tetőfedő anyagot és a napelemeket? Erre kínál megoldást a Tesla Solar roof, amely a tetőfedő burkolatba integrált napelemekkel működik.

Sokan várják már, hogy a Tesla Solar Roof megjelenjen az Egyesült Államokon kívül is. Egyes vélemények szerint nem elsősorban a gyártási kapacitás, hanem a telepítésre kiképzett munkaerő jelenti ennek korlátját. A kanadai Torontóban már az előző év végén megjelentek a Tesla napelem telepítésével kapcsolatos álláshirdetései, a minap pedig maga Elon Musk erősítette meg egy Twitter üzenetben, hogy még idén megtörténik a nyitás a kanadai piac felé. Egy másik kérdésre – igaz kevésbé határozottan – Musk az európai megjelenésre is az idei évet jelölte meg.

Az innovatív elgondolás Magyarországon nem jelent újdonságot. Tóth Miklós, a Borsod megyei Harsányban élő villamosmérnök-feltaláló ugyanis már 2009-ben bemutatta Münchenben és Budapesten egyaránt hasonló találmányát. Kereskedelmi forgalomban is kapható hazánkban hasonló megoldás már évek óta, Terrán Generon néven, amely 330 x 420 milliméter méretű 15 Wp integrált napelemet tartalmazó tetőcserepet jelent, melynek megjelenése pedig illeszkedik a Terrán által gyártott egyéb cserepekhez. Ebből egyértelmű, hogy a megszokott napelemekkel szemben a napelemes cserép legnagyobb előnye az esztétikus megjelenés. Ezen kívül az épület tetőszerkezetére is kisebb terhelést gyakorol az integrált megoldás, négyzetméterenként körülbelül 10 kg többlet súlyt jelent a hasonló, de napelemekkel nem ellátott cserepekhez viszonyítva.

A napelemes cserép hátrányaként felhozható, hogy a kis méret miatt lényegesen több csatlakozásra van szükség, így valamivel időigényesebb a telepítése is, és persze fontos tényező az ár is. A Terrán weboldalán a gyakori kérdések szerint egy 2,5 kWp méretű tetőcserepekbe integrált napelemes rendszer ára közel 2 millió forint, miközben a hagyományos napelemekkel ennek alig több, mint feléért megvásárolható egy azonos kapacitású naperőmű. Természetesen utóbbihoz még hozzá kell adni a napelem nélküli tetőfedés költségeit is.

A Tesla napelemes cserepei több szempontból előrébb járnak a hazánkban is kapható napelemes cserepeknél. A Tesla megoldása nagyobb panelekből építkezik, kevésbé feltűnőek a cserepeken lévő napcellák, és egyszerűsítették az egységek csatlakoztatását is, így a telepítés is gyorsabb.

Napelemmel és akkuval függetlenek lehetünk az áramszolgáltatótól?

Az alábbi, egy újdonsült Tesla Solar Roof tulajdonos által készített videó szerint a Tesla a napelemeknek azt a hátrányát is kiküszöbölte, hogy a nagyobb hó leolvadásáig közel nulla a termelés. Amikor a hóval fedett hagyományos napelemek már kapnak egy kis napsütést, a sötét színűk és az elinduló termelés egyaránt elősegíti azok felmelegedését, így a hó lecsúszását. Amennyiben vastag hó fedi a paneleket, azok dőlésszöge nem elég meredek, esetleg hiába napos, de extrém hideg az időjárás, akkor napokig is eltarthat a hó leolvadása és ez idő alatt természetesen közel nulla a termelés. Úgy tűnik, hogy a Tesla megoldotta ezt a gondot a napelemeinél.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.