Még idén Európába jön a Tesla napelemes cserepe

A Tesla nem csak az autógyártást, az energiatermelést is másképp közelíti meg, mint a piacon régebben jelen lévő szereplők. Az amerikai cég legismertebb akkumulátoros energiatároló projektjei Ausztrália és Hawaii szigeteinek energiaellátását igyekeznek egyszerre stabilabbá és zöldebbé tenni, de a Tesla Powerwall tulajdonosok a múlt heti texasi ítéletidőt is könnyebben vészelhették át.

A Tesla New York államban lévő telephelye évek óta gyártja a cég integrált napelemes tetőfedő megoldását Solar Roof néven. A napelemes háztartási kiserőművek esetén általában szabványos 1 x 1,6 méteres (ritkábban 1 x 2 méteres) napelem táblákat szerelnek fel a tetőre csavarozott tartószerkezetre, amelynek előnye a kedvező ár. Felmerül azonban a kérdés, hogy mi értelme két külön rétegben elhelyezni a tetőfedő anyagot és a napelemeket? Erre kínál megoldást a Tesla Solar roof, amely a tetőfedő burkolatba integrált napelemekkel működik.

Sokan várják már, hogy a Tesla Solar Roof megjelenjen az Egyesült Államokon kívül is. Egyes vélemények szerint nem elsősorban a gyártási kapacitás, hanem a telepítésre kiképzett munkaerő jelenti ennek korlátját. A kanadai Torontóban már az előző év végén megjelentek a Tesla napelem telepítésével kapcsolatos álláshirdetései, a minap pedig maga Elon Musk erősítette meg egy Twitter üzenetben, hogy még idén megtörténik a nyitás a kanadai piac felé. Egy másik kérdésre – igaz kevésbé határozottan – Musk az európai megjelenésre is az idei évet jelölte meg.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így támogatják a napelemeket Németországban

Az innovatív elgondolás Magyarországon nem jelent újdonságot. Tóth Miklós, a Borsod megyei Harsányban élő villamosmérnök-feltaláló ugyanis már 2009-ben bemutatta Münchenben és Budapesten egyaránt hasonló találmányát. Kereskedelmi forgalomban is kapható hazánkban hasonló megoldás már évek óta, Terrán Generon néven, amely 330 x 420 milliméter méretű 15 Wp integrált napelemet tartalmazó tetőcserepet jelent, melynek megjelenése pedig illeszkedik a Terrán által gyártott egyéb cserepekhez. Ebből egyértelmű, hogy a megszokott napelemekkel szemben a napelemes cserép legnagyobb előnye az esztétikus megjelenés. Ezen kívül az épület tetőszerkezetére is kisebb terhelést gyakorol az integrált megoldás, négyzetméterenként körülbelül 10 kg többlet súlyt jelent a hasonló, de napelemekkel nem ellátott cserepekhez viszonyítva.

A napelemes cserép hátrányaként felhozható, hogy a kis méret miatt lényegesen több csatlakozásra van szükség, így valamivel időigényesebb a telepítése is, és persze fontos tényező az ár is. A Terrán weboldalán a gyakori kérdések szerint egy 2,5 kWp méretű tetőcserepekbe integrált napelemes rendszer ára közel 2 millió forint, miközben a hagyományos napelemekkel ennek alig több, mint feléért megvásárolható egy azonos kapacitású naperőmű. Természetesen utóbbihoz még hozzá kell adni a napelem nélküli tetőfedés költségeit is.

A Tesla napelemes cserepei több szempontból előrébb járnak a hazánkban is kapható napelemes cserepeknél. A Tesla megoldása nagyobb panelekből építkezik, kevésbé feltűnőek a cserepeken lévő napcellák, és egyszerűsítették az egységek csatlakoztatását is, így a telepítés is gyorsabb.

EZT OLVASTAD MÁR?  Öko-vendégház mesebeli környezetben

Az alábbi, egy újdonsült Tesla Solar Roof tulajdonos által készített videó szerint a Tesla a napelemeknek azt a hátrányát is kiküszöbölte, hogy a nagyobb hó leolvadásáig közel nulla a termelés. Amikor a hóval fedett hagyományos napelemek már kapnak egy kis napsütést, a sötét színűk és az elinduló termelés egyaránt elősegíti azok felmelegedését, így a hó lecsúszását. Amennyiben vastag hó fedi a paneleket, azok dőlésszöge nem elég meredek, esetleg hiába napos, de extrém hideg az időjárás, akkor napokig is eltarthat a hó leolvadása és ez idő alatt természetesen közel nulla a termelés. Úgy tűnik, hogy a Tesla megoldotta ezt a gondot a napelemeinél.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.