10. születésnapját ünnepli a BMW i-család

Majdnem pontosan 10 évvel ezelőtt, 2011. február 21-én indította el az elektromos meghajtású járművei számára létrehozott új termékvonalat, azaz az i-sorozatot a BMW. Ez egyértelmű jelzés volt arra, hogy a német márka – akkoriban az elsők között – komoly figyelmet fordít majd az elektromos technológia fejlesztésére, és új keletű megoldások feltalálására, ám a cég elektromobilitási tevékenységének első lépcsőfokát valójában korábbra, és későbbre is datálhatjuk.

Ha a villanyautós projektek szemszögéből nézzük, akkor a BMW már évtizedekkel ezelőtt is kísérletezgetett villanyhajtással (pl. 1972-ben az 1602 Elektro-Antrieb modellel, a 2008-as Project i-vel pedig tulajdonképpen megalapozta az új termékvonal megalapítását), ha pedig a vásárlók szemén át tekintünk vissza az elmúlt 10 évre, akkor 2013-ra tehetjük a vállalatcsoport tényleges belépését az e-mobilitás világába. A 2011-es IAA rendezvényen bemutatott Megacity Vehicle koncepcióból ugyanis ekkor született meg és ment gyártásba a BMW i3, mely a mai napig az egyik legkelendőbb prémium villanyautó a piacon.

BMW i3 Concept

Az i-sorozat egyébként nemcsak az autók hajtásrendszerében hozott változást, hanem az egész cég fenntarthatósághoz való hozzáállásában is. Ennek jegyében nagyobb hangsúlyt kapott a vízfelhasználás, és megújuló energiaforrások által a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártás során, de az autókba épített anyagokat is innovatívabb, környezetbarátabb módon igyekezett kiválasztani a gyártó. Ennek az eredménye például az extrém könnyű szénszálas műanyag (CFRP) karosszéria az i3 alumínium alvázán, de az új generációs villanyautók motorja már nem tartalmaz ritkaföldfémet sem, valamint az akkucellák kobalttartalmát is sikerült kétharmadával csökkenteni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos Kia Picanto érkezhet?

A városi kisautó úgynevezett LifeDrive architektúrájára 2014-ben egy sportosabb modell is érkezett, mégpedig az i8, mely a lézeres fényszórót is bevezette a BMW kínálatába. Ez a plug-in hibrid eleinte kupéként, majd 2018-ban roadsterként is elérhetővé vált, tavaly nyáron azonban végleg véget ért a gyártása, és ezzel a kizárólag tisztán elektromos meghajtású autók kaparintották meg az i-sorozatot.

Az iX3 SUV érkezésével a termékcsalád kéttagúra bővült, és hamarosan újabb kibocsátásmentes modellek várhatók. A tervek szerint még idén nyáron megkezdődik az iNEXT tanulmányból kicsinosított iX divatterepjáró sorozatgyártása Dingolfingban, amely a vállalat vezérmodellje lesz dizájn, automatizálás, összekapcsolhatóság, digitális szolgáltatások, és elektromos technológia terén.

Az iX-szel, valamint két új plug-in hibrid 5-ös BMW-vel a dingolfingi létesítmény kapacitását duplájára növelik, a jelenlegi 20.000 helyett 40.000 töltőcsatlakozós autó épül majd itt. Ez lesz az első olyan BMW-gyár, ahol egy bizonyos autómodell egyetlen gyártósoron minden motortípussal megépül.

Röviddel az iX piacra lépését követően az i4 is megmutatja végső formáját, valamint egy másik mérföldkő is várható a közeljövőben: egy kis sorozatban 2022-ben gyártásba megy a BMW hidrogénautója, amelynek ezzel megkezdik a tesztelését a partnerek. Ennek alapja a 2019-ben bemutatott BMW i Hydrogen Next lesz. Teljesen elektromos meghajtást kap majd továbbá a 7-es sorozat, az 5-ös sorozat, valamint az X1 is, de ezekről nem árult el további részleteket a gyártó.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.