Olcsóbb autók, megszűnt modellek – Tesla árkörkép

Azt nem lehet mondani, hogy unatkozik a weboldal-adminisztrátor a Teslánál – épp csak elkezdtem írni a cikket az árváltozásokról múlt hét végén, máris módosítani kellett az anyagot.

Mivel az új Model S és X kapcsán nemrég írtunk, és ezeket nem érintette a mostani változás, nézzük meg, hogyan állunk most a két olcsóbb modellel Amerikában, Európában és Kínában, és hol mennyi az autók felára.

Árak, támogatások, szállítás, vámok, ÁFA

Hogy áttekinthetőbbek legyenek az árak, igyekeztem a számokat megtisztítani minden zavaró tényezőtől. Így az alábbi táblázatokban nettó árak szerepelnek, és kivettem az egyenletből minden helyi villanyautós támogatást. A könnyebb érthetőség kedvéért százezerre kerekítve, forintban mutatom az árakat, a számításhoz pedig az MNB mai hivatalos középárfolyamát használtam.

1 EUR = 358,65 Ft

1 USD = 295,57 Ft

1 CNY = 45,87 Ft

Kérdés az is, vajon tényleg igaz-e, hogy a Tesla mindenhol a világon ugyanannyiért árulja az autóit, és csak az eltérő szállítási költség, vámok, és adók miatt szerepel más-más összeg az árcédulán?

Egy gyors internetes keresés 900-2400 dollár közé teszi egy-egy autó Amerikából Európába történő szállítását a Tesla által használt RoRo hajókon, az EU pedig 10% vámot vet ki a kocsikra. Így, elméletileg, a matek kb. így néz ki:

(amerikai ár + szállítás)/10 = vám

amerikai ár + szállítás + vám = nettó EU ár

Az alábbi nettó árak ezt már mind tartalmazzák, a fentieket nem kell már hozzáadni, de azért majd megnézzük, nagyságrendileg egyezik-e az árképzés az elmélettel, vagy túlárazza-e az autókat a Tesla a kontinensünkön.

Model 3

Model 3 USA Németország Magyarország Kína
SR+ 10 900 000 Ft 12 700 000 Ft 14 700 000 Ft 12 200 000 Ft
LR 13 600 000 Ft 16 100 000 Ft 17 900 000 Ft n.a.
Performance 16 500 000 Ft 17 600 000 Ft 19 400 000 Ft 15 600 000 Ft

Kezdjük mindjárt a Model 3-mal, amelynek ára Európában az elmúlt hetekben több országban is változott – az autó kicsit olcsóbb lett. Állítólag a dollár-euró árfolyamhoz kapcsolódó menetrendszerű korrekcióról van csak szó, de ezt azért nem hisszük el teljesen, mivel Németországban még ennél is tovább ment az árcsökkentés: egy SR+ már kevéssel több, mint nettó 35 ezer eurótól a miénk lehet.

A Model 3 2019-es és 2020-as eladásai nagyjából ugyanazon a szinten voltak. Kivételt csak a tavalyi második negyedév képezett, amikor a fremonti gyár bezárása miatt jelentős termeléskiesés hátráltatta a szállításokat. Forrás: Troy Teslike / Twitter

Amerikában és Kínában is módosultak az árak – előbbiben az SR+ olcsóbb, a Performance drágább lett, utóbbiban pedig – ideiglenesen(?) – nem elérhető a Long Range modell.

Végül még egy szó a magyar árakról: mi még mindig az „Other Europe”, értsd „futottak még” kategóriában vagyunk. Ezekben az országokban látványosan drágábbak az autók, és lassabban is frissülnek az árak és adatok. Ez valószínűleg majd csak akkor változik, amikor elindul nálunk is a hivatalos kereskedés.

De mennyire egyformák az árak?

Elsőre az rögtön feltűnik, hogy nem egyeznek az amerikai és kínai nettó árak, pedig mindkét országban helyben készülnek az autók, nincs kontinensek közötti szállítás, illetve vám (mármint a késztermékre – a gyártáshoz szükséges alkatrészekre ettől még lehet). Ugyanakkor azt is látjuk, hogy nem egy irányba lejt a pálya: az SR+ Amerikában olcsóbb, de a Performance Kínában kerül kevesebbe, szóval 1:1.

Ha emlékszünk még a fenti matekra, akkor az európai nettó árakban tudjuk, hogy benne van a szállítás és a vám költsége is. Ez, attól függően, hogy mennyi is a logisztika valós ára, 1,4-1,8 millió forint lehet az SR+ esetében, 1,7-2,1 millió a Long Range-nél, és 2-2,4 millió forint között lehet a Performance változatnál.

Model 3 USA Németország

EU import előtt

Magyarország

EU import előtt

SR+ 10 900 000 Ft + 0->400 000 Ft + 2 000 000->2 400 000 Ft
LR 13 600 000 Ft + 400 000->800 000 Ft + 2 200 000->2 600 000 Ft
Performance 16 500 000 Ft – 1 300 000->900 000 Ft + 500 000->900 000 Ft

A fentiek fényében elmondhatjuk, hogy Németországban már gyakorlatilag elérték az amerikai árszintet, 0-5% között van az eltérés, sőt, a Performance még 5-8%-kal olcsóbb is, mint az Egyesült Államokban. Az „Other Europe”, és így hazánk is nettó 2-2,5 millió forinttal többet fizet az autókért – egyedül a Performance-nál marad az eltérés 1 millió alatt. Ez valószínűleg a budapesti szalon nyitásáig így is marad.

Model Y

A Model Y esete annyiban különleges, hogy Európában még az előrendelés sem működik azokból az országokból, ahol nincs hivatalos Tesla-szalon. Ráadásul ahol van is ár, ott is valószínű, hogy ez csak egy ideiglenes töltelékadat, arra az estre, ha valami gond lenne Berlinnel, és mégis a tengerentúlról kellene majd az autókat importálni. Ezt láttuk már Kínában is, ahol a gyártás megkezdéséig egy sokkal magasabb összeg szerepelt a webshopban, de ezen az áron soha nem kerültek autók kiszállításra. Amikor elindult a sanghaji termelés, és ezzel a forgalmazás is, aznap rögtön lefelé módosultak az árak.

Ami valószínűsíthető, hogy ha fél éven belül elindul Berlin, akkor – a Model 3 szállítási-, és vámköltségei alapján – a Long Range nettó 16-16,5 millió, a Performance pedig nettó 17-18 millió forint magasságában várható.

Model Y USA Németország* Magyarország* Kína
LR 14 500 000 Ft 17 600 000 Ft n.a 15 600 000 Ft
Performance 18 000 000 Ft 19 700 000 Ft n.a 17 000 000 Ft

A listáról hiányzik a Standard Range, aminek rövid, de érdekes pályafutása volt. Elon Musk eredetileg azt mondta, hogy mégsem lesz ilyen variáns, mert szerinte túl alacsony lenne a hatótáv a mai igényekhez képest. Mindenki meglepetésére, idén január legelején mégis elindult a változat forgalmazása Amerikában, sőt, múlt héten még 1000 dollárt csökkent is az autó ára, amely így már nettó 2,5 millió forintnak megfelelő dollárral volt a Long Range alatt. Csakhogy úgy tűnik ez csak a készletkisöpréshez kellett, mivel nem egészen 2 hónappal az indulás után el is tűnt a webshopból az autó. (Kínában sohasem forgalmazták.)

Tesla Model Y SR. Élt: 2021.01.07-02.21.

Lehet Musknak lett igaza, és az emberek nem keresték elég nagy számban az olcsóbb változatot? Vagy esetleg az SR megjelenése hasonló okokra vezethető vissza, mint amit anno a rövid életű Model 3 Mid Range kapcsán láttunk? (Ez a variáns Európába el sem jutott, pedig igazán jó vétel volt). Utóbbi esetében az átmeneti cellahiányt próbálták így áthidalni, mivel ugyanakkora akkugyártás mellett több autót lehetett így értékesíteni.

A Tesla az eddigi nyilatkozatok alapján a tegnapig befutott Standard Range megrendeléseknek, természetesen, eleget tesz, de arra tippelnénk, hogy hamarosan, kicsit drágábban ugyan, de jön a Long Range egy motoros változata a belépő modell helyére.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.