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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Hindenburg Research leleplező nyomozása kíméletlenül kihúzta a talajt a Nikola Motors alól, amit a vezérigazgató a cégtől független bűncselekmények vádja miatti távozása, és a General Motors-szal való együttműködés részleteinek újraírása is tetézett. Ennek dacára azonban úgy tűnik, hogy a 2014-ben alapított kamiongyártó cég nem tántorodott el attól, hogy folytassa küldetését, és akkumulátoros elektromos (BEV), és hidrogén-üzemanyagcellás (FCEV) nyerges vontatókat dobjon piacra. A héten be is mutatta stratégiájának legfrissebb ütemtervét.

A Nikola kereskedelmi járműprogramjának legújabb részletei radikális változásokat hoztak a cég tervezett portfóliójának felépítésében. Emlékszünk még a 2016-ban bemutatott One-ra, amely formatervének állítólagos lemásolásáért a Nikola beperelte a Teslát? Vagy a Two, illetve a Tre elnevezésű vontatókra, amelyekbe akár 1000 kWh kapacitású akkupakkot is megígért a gyártó? Na, ezeket felejtsük is el gyorsan. Most összesen kettő, a korábbiakhoz képest teljesen újragondolt modellel tervez a Nikola.

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

Az egyik a Nikola Two Sleeper, amely látszólag a Nikola One, és a Nikola Two összegyurmázásából született, némi futurisztikus látványvilággal átitatva. Ez lesz a cég megoldása a nagy távolságú áruszállításra – hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánca állítólag akár 900 mérföldes (~1450 kilométeres) károsanyag-, és szén-dioxid-kibocsátásmentes hatótávolságra is képes. Ennek az alvókabinos járműnek egy új alvázat tervez a Nikola, kifejezetten az észak-amerikai távolsági szállítási útvonalakra szabva. Megjelenését 2024 végére ígéri.

Az új Nikola Two Sleeper FCEV

A másikról, a Nikola Tre-ről viszonylag sokat hallhattunk az elmúlt hónapokban, hiszen az Ivecóval való együttműködés által ez a modell egészen közel került a megvalósításhoz – németországi gyártásának most, 2021 első negyedévében kellene megkezdődnie az egy évvel ezelőtti hírek alapján. Az új Tre azonban nem az a Tre, amit eddig mutogatott a Nikola, hanem egy jóval markánsabb, szigorúbb tekintetű jármű.

Németországban gyártják majd a Nikola villanykamionját

A képen a Tre FCEV változata szerepel, amiről a Nikola azt írja, hogy az első prototípusok legyártása 2021 második negyedévében indul Arizonában és Németországban, a sorozatgyártás pedig 2023 második felében kezdődik. Ebből arra következtetünk, hogy a jármű akkumulátoros elektromos változata még a korábbi dizájnnal készül Európának, de a hidrogénes már ezt a köntöst viseli majd. Azt sem tudjuk kizárni persze – tekintve, hogy ezek látványtervek, és lényegesen koncepció-szerűbbek, mint az eddig mutatott külsők –, hogy szó sincs jelentős dizájnváltásról, csak a Nikola játszadozik a fantáziánkkal.

Az új Nikola Tre FCEV Cabover

Mindenesetre a Nikola a Tre BEV változatát szánja városi és agglomerációs feladatokra 300 mérföld (480 km) hatótávval, a FCEV variánst pedig regionális áruterítésre nagyjából 500 mérföldes (~800 km-es) hatótávval. Az InsideEVs kérdésére a cég megerősítette, hogy az Egyesült Államokban a General Motors Hydrotec rendszerével készül majd a jármű, míg az európai változatba a Bosch szállítja az üzemanyagcellás rendszert.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.