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
auto
2024. 03. 19. kedd

Nem is a Nikoláé a dizájn, amiért beperelte a Teslát

Új fordulatot vett a Nikola és a Tesla között 2018 óta tartó pereskedés, melynek alapja a Nikola One hidrogénüzemű kamion dizájnja, aminek szabadalmait – a Nikola álláspontja szerint – a Tesla megsértette a Semi bemutatójával. A Tesla most a legutóbb benyújtott dokumentációban ellentámadást indított és érvénytelennek nevezte a Nikola által levédetett szabadalmakat, miután kiderült, hogy azok eredetileg nem is a Nikolától származnak, csak erről a vállalat a kérvény benyújtásakor elfelejtett szólni.

2 milliárd dollárra perli a Teslát a Nikola Motors, mert állítólag lekoppintotta a kamionját

A Tesla által megfogalmazottak szerint a szóban forgó formaterv eredeti megalkotója nem a Nikola Motor csapata, hanem Adriano Mudri, aki jelenleg a horvát Rimac főtervezője. A dizájn a Road Runner koncepció nevet viselte, és a 2010-es Michelin Design Challenge versenyben való részvétel után az ugyanabban az évben megrendezett NAIAS (North American International Auto Show) kerein belül ki is lett állítva. A Tesla állítja, hogy Trevor Milton, a Nikola korábbi vezérigazgatója valamikor 2014-ben, vagy 2015-ben találkozott a főtervezővel, és ismerte a Road Runnert, amely éppen olyan stílusjegyekkel rendelkezik, mint amiket a Nikola One-hoz levédetett, és amik miatt a Tesla ellen pert indított.

Road Runner, Forrás: a Tesla által a bíróságra benyújtott dokumentáció

Nikola: az évtized átverése?

Elon Musk vállalata azzal érvel, hogy Adriano Mudri formaterve nagyban hozzájárult a Nikola One megszületéséhez, ennek ellenére a Nikola által benyújtott szabadalmi kérelmekben nem került megemlítésre a neve, mint a dizájn szellemi gazdája. Az eredeti alkotó nevének elhallgatásával Miltonnak megtévesztő szándékai voltak, és ebből kifolyólag az amerikai szabadalmi és védjegyhivatalnak nem is lett volna szabad jóváhagynia a Nikola kérelmét.

Nikola One, Forrás: Nikola Motor

Aki nem emlékszik rá, hogy pontosan milyen szabadalmakról is van szó, annak segítünk. Összesen három olyan stíluselem van, amit a Nikola szerint a Tesla ellopott: az egyik az aerodinamikus karosszéria-forma, a másik a középen elhelyezett ajtó, a harmadik pedig a kamion elején körbefutó ívelt szélvédő. Ugye milyen zseniális találmányok a Nikolától?

Lemondott Trevor Milton, a Nikola vezére

Sajnos nem, mind a három tulajdonság évtizedek óta használatban van – ezt képekkel is alátámasztja a Tesla, de elég egy gyors Google-keresés, és mindenki láthatja a hasonlóságot a kamionok formáiban. Vagy támaszkodhatunk a józan eszünkre ahhoz, hogy tudjuk, minden járműgyártó törekszik az áramvonalas formára, ez pedig elkerülhetetlenül hasonló karosszériákhoz fog vezetni. Az ajtó elhelyezését pedig szintén aligha lehetne nagyon sokféleképpen megoldani. Ezáltal nem csupán a Nikola vádjai tűnnek komolytalannak, de az is teljesen érthetetlen, hogy hogyan kaphatott szabadalmat ezekre a stíluselemekre.

A Tesla lépését követően a The Financial Times is utánajárt a dolgoknak, és meg nem nevezett forrásokból kiderítette, hogy Milton 2015-ben több ezer dollárért megvásárolta a Road Runner formatervét Mudritól. Az újságírók kérdésére a Nikola azt nyilatkozta, hogy „a Nikola One-t a Nikola tervezte és szabadalmaztatta. A járművek fejlesztésekor megszokott módszer harmadik fél dizájnjához engedélyt szerezni, és bár a folyamat elején a Nikola hozzáférést vásárolt Adriano Mudri dizájnjához, ő nem volt része a tervezői csapatnak, és a munkái jelentős mértékben különböznek attól, mint amit a Nikola kitalált a Nikola One-hoz”.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.