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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ritka, hogy egy teljesen kezdő, a világ számára ismeretlen autógyártó vállalat által bemutatott modellről szinte minden nagyobb hírportál beszámoljon. Ahhoz, hogy egy-egy, még csak számítógépes terveken, esetleg nem működő prototípusként létező autó az internet sztárjává váljon – ha csak rövid időre is –, általában valami szenzációs technológiát kell ígérnie, vagy egyedülálló formatervet felmutatnia. Egy kaliforniai start-upnak kétszer már sikerült megnyernie a kommentelők szívét, és most harmadszorra is megpróbálja.

Az Alpha Motors tavaly decemberben fedte fel magát az Ace elektromos tanulmány premierjével. Az ezüst metál fényezésű kétüléses kupé retro megjelenést és minimalista utasteret ötvözött, ahol egy jókora fektetett érintőképernyő, és a kormánykerék minden látnivaló. A tetszetős dizájn azonban értelmet adott a cég nevének, hiszen elég nehéz nem meglátni a klasszikus Alfa Romeo modellek jellegzetességeit az Ace tükörsimává csiszolt karosszériáján.

A 4180 mm hosszú, 1886 mm széles, és 1450 mm magas elektromos autót a hátsó tengelyre szerelt motor mozgatja, és 100 km/h közelébe 6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből. Az akkumulátor kapacitását nem árulta el az Alpha, de állítólag akár 400 kilométernél is többet el tudna menni egy töltéssel.

Ha mindez nem lenne elég, készül egy Performace Edition is a járműhöz, ami egy elképesztően stílusos tuningcsomag mellett a négykerék-hajtást is bevezeti, 4,6 másodpercre húzva le a gyorsulási időt.

Az ACE után mindössze két hónapot, idén februárig kellett várni a cég következő bemutatójára, amely szintén rendkívül pozitív jelzők társaságában foglalhatta el helyét a hírportálok hasábjain. A Jax megőrizte az Ace múltidéző stílusát, de két plusz ajtóval, két plusz üléssel, megemelt hassal, és terepgumikkal több praktikusságot kínál a hétköznapokhoz.

A hajtásláncon is módosított az Alpha, a hátsó kerekek helyett ez elöl hajt, de az erősebb összkerék-hajtás is elérhető. Akkumulátorból 75 kWh fért be a villanyautóba (bizonyára ennyit szánt az Alpha az Ace-be is), amely kb. 400 kilométeres hatótávolságot jelent. Az utastér annyiban változott, hogy a kormány mögé bekerült egy kijelző, valamint a kárpitozást is lecserélte a gyártó a 3D-s terven.

A harmadik villanyautó-koncepció most érkezett. A Wolf a pick-upok rajongótáborát szólítja meg, és bár a képeken ugyanolyan aprónak tűnik, mint testvérei, a platója állítólag körülbelül akkora rakteret kínál, mint a legtöbb kétszemélyes pick-up haszongépjárműé az Egyesült Államokban.

A hajtáslánc vagy egymotoros első kerekes, vagy duplamotoros AWD, a hatótávolság pedig nagyjából 400-440 kilométerre rúg ettől függően. Az utastér ismételten megőrizte egyszerűségét, de a központi érintőkijelzőt álló helyzetbe forgatta a cég.

Az Alpha Motors megfizethető villanyautókat szeretne a piacra dobni, és valóban nem is drágák a bemutatott termékek: a Wolf 36.000 dollárról indul támogatások nélkül, a Jax 38.000 dollárba kerül, az Ace-ért pedig 32.000 amerikai zöldhasút kér a vállalat. Az Ace Performance ára egyelőre nem ismert.

Mindhárom modell előfoglalható, a kiszállítást 2023-ra ígéri az Alpha, de arról semmit sem lehet tudni, hogy hol, milyen akkumulátorokkal, és miből épülnének ezek a villanyautók, így várni sem nagyon érdemes rájuk.

Úgy látszik egyébként, hogy a retro stílusú elektromos autók valamiért mindig mély nyomot hagynak az emberekben, elég csak a Peugeot e-Legend tanulmányra, a Renault 5 Prototype-ra, vagy épp a Honda cuki kisautójára gondolni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.