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
auto
2024. 04. 16. kedd

A Peugeot-ról meglehetősen ritkán lehet hallani, ha elektromos közlekedésről van szó, ám a franciák most a semmiből előhúztak egy tisztán villanyos meghajtású koncepciót, bizonyítva, hogy könnyedén össze tudnának rakni egy szuper villanyautót, ha akarnának. A legtöbb ember mostanra már megunta a sok felesleges elektromos tanulmányt, amivel a gyártók a környezettudatosságukat és sajátos jövőképüket próbálják hirdetni, ám a Peugeot e-Legend koncepció annyira gyönyörűre sikerült, hogy igencsak nehéz lenne átsiklani felette a hírek olvasása közben. A hirtelen jött villanyautó-fejlesztés nem véletlen a Peugeot-nál, ugyanis kereken 50 év telt el, mióta a legendás 504-es kupé változata piacra került, márpedig a gyártó valaha készült legszebb modelljének tartott gépkocsi megérdemel egy kis tiszteletnyilvánítást, főleg akkor, ha azt a gyártó egy abszolút káprázatos, és teljesen kibocsátásmentes autóval teszi.

Az e-Legend vezető formatervezője elárulta, hogy az autó alapvetően három stílust próbál magára ölteni, és az igazán nehéz feladat annak a meghatározása volt, hogy e három irányzat között hol húzódik a megfelelő egyensúly. Azon túl ugyanis, hogy a tanulmány egyértelműen magával hordozza a Peugeot 504 kupé stílusjegyeit, és ezzel együtt a retro dizájnt, némileg az amerikai izomautókra is hajaz – amit nem nehéz észrevenni, hiszen az autót könnyen összetéveszthetnénk egy Mustanggal –, emellett pedig a futurisztikus arculat is szükséges volt, ami a járműben elhelyezett fejlett technológiát és korszerű megoldásokat tükrözi. Az e-Legend ráadásul nem csupán kívülről lett gondosan kidolgozva: a ’60-as éveket idéző sötét színű faberakások hatása a tizenhat darab különböző méretű képernyővel keveredve egy olyan látványt eredményez, amiért biztosan sokan lennének hajlandóak nem kevés pénzt kifizetni.

A gyáriak arra is ügyeltek, hogy a hajtáslánc terén se szenvedjen hiányt semmiben az elektromos legenda, ezért egy 100 kWh-s akkupakkot gyömöszöltek a padlólemezbe, amivel állítólag 600 kilométert is meg tud tenni egyetlen töltéssel a WLTP szerint. De talán még ennél is vonzóbb, hogy 500 kilométernyi szuflát 25 perc alatt bele tudunk pumpálni az autóba. A 340 kW-os teljesítmény, és a 800 Nm nyomaték kevesebb mint 4 másodperc alatt felpörgeti 100 km/h-ra a kocsit álló helyzetből, ám a végsebesség 220 km/h-ra lett korlátozva, pedig ennél biztosan többre is képes lenne a versenypályán. Az e-Legend egyébként teljesen önvezetőnek lett tervezve, azt az üzenetet hordozva, hogy egy 4-es szintű önvezető autónak sem kell barátságtalanul és ijesztően kinéznie, hanem lehet teljesen sofőrközpontú.

Sajnos a Peugeot-nak semmilyen terve sincs gyártásba vinni az autót, ellenben ragaszkodik hozzá, hogy a később megjelenő modellek átörökölnek néhány dizájnelemet a karosszériáról. Akik élőben is szeretnék látni az 504 kupé modern megtestesülését, azoknak október elején egészen a Párizsi Autószalonig kell utazniuk.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.