Drágább lett és később érkezhet a Model S Plaid+?

A Tesla január végén jelentette be az új, frissített Model S-et és X-et. Előbbiből készül egy Plaid+ nevű 1100 lóerős szörnyeteg is, ami valószínűleg már az új 4680-as akkucelláit használja majd. Eddig úgy tudtuk, idén év végén érkezik ez a változat, de most elképzelhető, hogy ebben változás történt.

Áremelések

Hadd kezdjem azzal, hogy a címben feltett kérdés elejét rögtön megválaszolom. A Tesla tegnap megemelte szinte az összes autója amerikai árait. Az alsóbb kategóriákban minimális a változás, 500 dollárral kerül többe a Model 3 Standard Range+, illetve Long Range, valamint 1000 dollárral lett drágább a Model Y Long Range változata.

Az autók európai árában egyelőre nem látunk változást.

Az igazi drágulás a Model S Plaid+ kiadásánál történt, ez az autó mostantól 10 ezer dollárral drágább, így már nettó 150 ezer dollárnál kezdődik. Valószínűleg ez nem fogja nagyon földhöz vágni azt, aki 140 ezret is kifizetett volna érte, de talán kicsit jobban elválasztja a Long Range (80 ezer), illetve Plaid (120 ezer) modellektől a csúcsmodellt.

Nagy a kereslet, vagy csúszik a gyártás?

Azonban nem is igazán az árváltozás borzolta fel a kedélyeket – a Tesla mondhatni folyamatosan játszik az árakkal a kereslet szabályozása végett, annak függvényben, hogy miből mennyit tudnak gyártani éppen, és mire hány rendelés futott már be.

Az igazán nagy változás az autók kiszállítási időpontjait érinti. Most nem is a Model 3/Y sorozatokról beszélünk, az is változott, de ez menetrendszerű, a negyedéves európai gyártás végén hirtelen mindig megugrik a szállítási idő kontinensünkre, hiszen onnantól kezdve 2-3 hónap az újabb szállítmány. És ez egyébként igaz az amerikai kiszállításokra is csak kis időeltolással. A nagy kérdés a Model S Plaid+ szállítási idejének változása, ami 2021 végéről, 2022 közepére változott.

Az optimista vélemények szerint ez egyszerűen a rendkívüli kereslet miatt van, mivel a gyártás megkezdését követő 2 negyedévre már elfogyott a készlet. Ezt támasztaná alá a 10 ezer dolláros áremelés is. Eszerint a megváltozott dátum csak a mostantól befutó rendelésekre értendő. A pesszimisták viszont azt mondják, ez arra utal, valami még nincs gyártásra érett állapotban az autóban, és a gyártás megkezdése csúszik legalább fél évet. Ez lehet akár az új 4680-as akku, vagy más, eddig titkolt technikai fejlesztés is. (A Tesla legutóbb január végén, a negyedéves pénzügyi jelentés kapcsán hivatalosan azt mondta, jelenleg minden abszolút a tervek szerint alakul az új cellákkal, nincs semmi komoly megoldatlan probléma).

Fontos megjegyezni, hogy a fenti kérdések csak a csúcsmodell, Plaid+ kapcsán merülnek fel. A Long Range és Plaid variánsok már gyártásban vannak, az első példányok átadása napokon, vagy heteken belül megindulhat.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.